دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 3382
  • شورای عالی شهرسازی دادستان شهر است

    برنامه گفت و گوی اجتماعی با موضوع بررسی تراکم فروشی و نقد پدیده تراکم فروشی توسط شهرداری، با حضور دکتر مهدی سلطان محمدی (عضو سازمان نظام مهندسی تهران، تحلیلگر ساختمان و کارشناس اقتصاد شهری) و مجید پاکساز (کارشناس شهرسازی و معماری) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
    در این برنامه دکتر مهدی سلطان محمدی با اشاره به ساختار شورای عالی شهرسازی کشور، گفت: با توجه به این که دبیر شورای عالی شهرسازی معاون وزیر راه و شهرسازی بوده و ریاست این شورا را شخص وزیر بر عهده دارد، ممکن است که شورای عالی شهرسازی در بسیاری از مواقع مجبور به کناره گیری از موضوعات مختلف شهرسازی شده است.
    وی با اشاره به این که شورای عالی شهرسازی دادستان شهر در کشور است، عنوان کرد: بدون شک در حال حاضر تمامی عملکردها و فعالیت های شهرداری قانونی نبوده و در بسیاری از مواقع برخی فعالیت ها لزوم اجرا نیز ندارند.
    عضو سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به معضل درآمدی شهرداری های در کشور، اظهار داشت: ساختار درآمد شهرداری همواره قبل از ایام انقلاب نیز دچار معضلات و مشکلات بسیاری بود، به طوری که درآمد های شهرداری از پس هزینه های شهر بر نمی آمد.
    وی همچنین در ادامه اضافه کرد: بودجه ی دولتی در شهرداری های بعد از انقلاب اسلامی به شدت کاهش پیدا کرده و کسب درآمد شهرداری به خودش محول شد.
    دکتر مهدی سلطان محمدی همچنین در ادامه افزود: متاسفانه شهرداری تهران به کسب درآمد به شیوه ی حاضر که از طریق فروش آسمان و تراکم است معتاد شده است، در حالی که مردم این شهر نیز به استفاده ی رایگان از خدمات شهری اعتیاد پیدا کرده اند.
    در ادامه ی برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو مجید پاکساز با اشاره به گسترش موضوع ضابطه فروشی در تراکم شهر در شهرهای مختلف کشور، گفت: امروزه بسیاری از شهرهای کشور به ویژه شهرهای بزرگ به دشت درگیر موضوع تراکم فروشی از طریق ضابطه های افراد مختلف هستند.
    وی همچنین در ادامه افزود: متاسفانه امروزه برخی از شهرداری ها زمین های شهر خود تفکیک کرده و در قالب توزیع تراکم به مردم واگذار کرده و می فروشند.
    این کارشناس شهرسازی و معماری با اشاره به این که شهر یک موجود زنده است، اظهار داشت: اگر یک شهر دچار بیماری یا آسیبی شود مردم آن و به ویژه مردم آینده ی آن شهر درگیر مشکلات بسیار زیادی خواهند شد.
    وی همچنین در ادامه اضافه کرد: بدون شک مسیر ضابطه فروشی در کشور باید مسدود شده و مهم تر از آن کارشناسی های قانونی که منجر به ایجاد عملکردهای غیرقانونی می شوند نیز باید هر چه سریع تر متوقف شوند.
    مجید پاکساز همچنین در ادامه عنوان کرد: موضوع درآمدهای شهرداری و نحوه ی کسب این درآمد امروزه یکی از مهم ترین معضلاتی است که شهرداری ها دچار آن شده اند.
    فایل صوتی برنامه “گفت و گوی اجتماعی” از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، متذکر می شود که این برنامه در ایام هفته از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه ی رادیویی گفت و گو پخش می شود.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *