دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۰۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 2511
  • حکمرانی خوب

    مشارکت و اعتماد لازمه حکمرانی خوب

     

     نشست چهارم حکمروایی خوب  و توسعه پایدار شهری با مشاکت شهروندان در سالن همایش ستاد مدیریت بحران واقع در پارک لاله، دوشنبه ٢٧ آذر ١٣٩۶ در وضعیتی برگزار شد که  شهر تهران آلوده ترین روز خود را سپری می کرد. در این نشست قرار بود مقیمی استاندار تهران، زهرانژاد بهرام عضو شورای شهر تهران و ناهید تاج الدین نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی سخنرانی کنند.

    ما در سخت ترین پیچ تاریخ هستیم

     استاندار تهران به دلیل تشکیل  جلسه استراری برای حل معضل آلودگی هوا به این جلسه نیامد و آقای شهریور  معاون خود را به  عنوان سخن گوی خود فرستادند.

    ایشان این گونه سخنان خود را آغاز کرد؛؛؛این روزها ما به اندازه گربه ایی نفس می کشیم و آلودگی امان همه ما را بریده است.

    در ادامه به سیر  تاریخی و شکل جغرافیایی و موقعیتی ایران پرداخت  و تمدن ١٠ هزار ساله ایران را هضم کننده سایر فرهنگهای مهاجم دانستند.؛ ,((ایران در طول تاریخ و طی فراز و نشیب بسیار تاریخی به این جا رسیده است به نظر من ایران هم اکنون در سخترین پیچ تاریخی خود قرار دارد

    و گواه این مطلب را آمار بالای آسیبهای اجتماعی طلاق بیکاری اعتیاد حاشیه نشینی بیکاری نا امیدی   و… است ))

    ایشان در ادامه قدرت اصلی یک جامعه را بعد از دستگاه حکومتی پایگاه دینی و مذهبی مردم و بازار  اعلام کرد و با اشاره به سخن ادوارد سعید ,که روشنفکر باید ناقل قدرت باشند گفتند؛ ((برای مدرن کردن جامعه باید روشنفکران همراه با قدرت باشند در تجربه گذشته در مقابل حکومت بودن تجربه خوبی به ما نداده است و دمکراسی در غرب این گونه پا گرفت که از دل جامعه سنتی روشنفکران احزابی شکل دادن و قدرت گرفتند برای رسیدن به حکمروایی خوب  روشنفکران و انسانهای آگاه  باید بتوانند در احزاب شناخته شوند و با دستگاه قدرت و حکومتی معرفی شوند تا از آنها برای حل مشکلات استفاده شود و روشنفکر امروزی باید درست فکر و عمل کند ،شرایط موجود و محدودیتها را ببیند و اتوپیایی نیندیشد ))

    شهرداری وظیفه قانونی در برابر آلودگی هوا ندارد
    در سخنرانی دوم نشست زهرا نژادبهرام به پشت تریبون رفت. این عضو شورای شهر تهران، ایجاد مشارکت مردمی را کلید ایجاد اعتماد دانست وی گفت: اعتماد، فضا و مشارکت  سه ضلع یک مثلث هستند که؛ لزوم شکل گیری این مثلث  اصلاح قانون و ایجاد ظرفیت فضایی که مسبب اعتماد مردمی و در پی آن مشارکت مردمی شود، است.
    ایشان در در باره زلزله اخیر گفتند ؛((زلزله کرمانشاه نشان دهنده عدم بی اعتمادی مردم به دستگاه های مجری بود و موجب اشوبی در منطقه حادثه خیز از نیرویی بی تخصص شد هر چند هلال احمر توانست ۴٠ میلیارد تومان را برای کمک جمع آوری کند ))
    ایشان راه حل جلب اعتماد مردمی را اینطور عنوان کردند؛ (( اگر فضا بیان گر صلح باشد میتواند اعتماد را جلب کند اگر اعتماد ایجاد شد مردم هم مشارکت میکنند
    باید صدای مردم راشنید و اقداماتی برا مطالبات مردم صورت داد. تا موقعی که قدرت هرمی باشد مردم مشارکت نمیکنند وقتی قدرت به صورت افقی شد مردم میتوانند مشارکت کنند.قدرت شهروندان آنجا است که در کاری مشارکت میکنند یا نمیکنند و میتوانند با حضور یا عدم حضور خود کاری را پیش ببرند یا مانع آن شوند.))
    ایشان در ادامه سخنانشان در مورد معضل الودگی تهران گفتند؛ ((شهر تهران آلودگی هوا را در وضعیتی قرار داده که همه مردم دولت و شهرداری دستشان بالا گرفته اند آیا ما کم توانیم آیا ما علم پایینی داریم یا کمبود مالی داریم ؟ما در ٨ سال دفاع مقدس با دستان خالی در وضعیت بحرانی جنگیدیم.ما نباید فقط از مردم توقع داشته باشیم همه راه را آنها یک طرفه بروند و ماشین هایشان را بیرون نیاورند تا درآلودگی سهمشان را ایفا کنند .وقتی که در بقیه مسائل آنها را مشارکت نداده ایم. راه حل پیشنهادی من این است که حمل نقل عمومی روزهای با هوای ناپاک به طور رایگان در اختیار مردم قرار گیرد))
    عضو شورای شهر تهران، گفتند ((که شهرداری هیچ مفاد قانونی برای رفع آلودگی ندارد نمیتواند خودرو ها را مجبور به تعویض یا نصب فیلتر کند اختیارات شهرداری بسیار محدود است مگر مقداری جزئی در ماده ۵۵ است))
    در بخش پرسش و پاسخ نشست، خبرنگار برزن نیوز، از خانم نژادبهرام پرسیدند؛ خانم دکتر شما میگوید شهرداری هیچ مسئولیت قانونی برای الودگی ندارد، آیا عدم کارایی مناسب حمل و نقل عمومی موجب ترافیک و آلودگی شهر نیست کدام نهاد مسئول حمل و نقل عمومی است؟
    نژاد بهرام در پاسخ به خبرنگار برزن نیوز، گفتند: ((شکل سیستم زندگی ما و سرمایه گذاری ها به سوی خودروی شخصی و ایجاد جاده است
    و بیشتر سرمایه گذاری در این روند است. درست است که شهرداری مسئول حمل و نقل عمومی است ولی تامین۵٠ درصد هزینه ها آن بر عهده دولت است که همیشه از تامین آن سر باز میزند، در جلسات اخیر دولت قول مساعدت را داده اند که خط ٧ مترو رو را تا عید راه اندازی کنیم و بتوانیم تا حدودی سیستم حمل و نقل ریلی را کارآمد کنیم و زمان  هر سرویس را از ١٠ به ۴ دقیقه کاهش دادیم وی در پایان یکی از اقدامات در دستور کار شهرداری را  ایجاد پاتوق بر اساس شهر انسان محور عنوان کرد. و گفت این مسئله از اردیبهشت ١٣٩۶ محقق می شود.

    ستاره عزیزپور تهیه و تنظیم ؛ستاره عزیزپور کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

     

    تصاویری از نشست:

    حکمرانی خوب

     

     



    مطلب پیشنهادی

    قول مسکن معاون وزیر راه و شهرسازی به کارگران

    قول مسکن معاون وزیر راه و شهرسازی به کارگران

    مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه تا تمام کارگران متقاضی مسکن را خانه‌دار نکنیم، آرام نمی‌نشینیم، گفت: تا کنون برای ساخت ١۴٠ هزار واحد مسکن کارگران زمین تامین و به مدیران صنایع ارائه شده‌ است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *