شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 136
  • معرفی روستای سراوان

    سراوان، روستایی است از توابع بخش سنگر شهرستان رشت در استان گیلان.روستای سراوان از شرق با روستای قاضیان،از شمال با روستای دهبنه ، از غرب با روستای جکلبندان و از جنوب با امامزاده هاشم هم مرز است. این روستا در ۱۵ کیلومتری شهرستان رشت واقع شده است.

     

    مختصات جغرافیایی ۴۹ درجه و ۳۹ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۴ دقیقه عرض شمالی، در ۱۳ کیلومتری جنوب غربی سنگر و ۳۵ کیلومتری رشت قرار گرفته است.

    روستای سراوان ، از سطح دریا ۷۰ متر ارتفاع دارد و در اراضی حد فاصل کوه و جلگه واقع گردیده .بنا به نوع استقرار و نزدیکی به سفیدرود، آب و هوای این روستا معتدل و مرطوب است و میانگین بارندگی سالانه آن ۱۳۰۰ میلی‏متر می‏باشد.

    رودخانه گیله رود که از غرب آبادی سرچشمه می‏گیرد، پس از عبور از قسمت شرقی آن، به سفیدرود می‏پیوندد.

    این روستا یکی از روستاهای تاریخی و کهن استان گیلان است. . کاروانسرای سراوان (لات) که معروف به کاروانسرای شاه عباسی است ، در قسمت جنوبی روستا واقع گردیده و قدمت آن به بیش از پانصد سال می رسد

    جمعیت سراوان ۸۵۴۴ نفر است. شغل بیشتر اهالی کشاورزی و کشت برنج می باشد. افراد این قسمت از لحاظ نژادشناسی به سکاها منسوب بوده و سالها قبل در پی مهاجرت های گسترده در ایران از سیستان به این منطقه مهاجرت کرده اند. و به تدریج زبان مردم این منطقه یعنی گیلکی را به خود گرفته اند.

    از جاذبه های توریستی این روستا ، پارک جنگلی سراوان است.از دیگر جاذبه های روستا ،موزه میراث روستایی و گردشگری گیلان با جاذبه های فرهنگی و بومی گیلان می باشد که سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی است. انبار سیلوی گندم با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن از بزرگترین سیلوهای ایران می باشد.

    دهیاری روستا :

    روستای سراوان از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۸۱ دارای دهداری بوده و دهیاری از سال ۱۳۸۱ تاسیس شده است. از سال ۱۳۸۸ آقای مجید صالحی به عنوان دهیار سراوان مشغول هستند.



    مطلب پیشنهادی

    وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی وام نوسازی و ساخت مسکن روستایی خبر داد و گفت: مبلغ این وام از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان رسید.

    افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی وام نوسازی و ساخت مسکن روستایی

    وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی وام نوسازی و ساخت مسکن روستایی خبر داد و گفت: مبلغ این وام از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان رسید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *