یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 2476
  • معرفی  کتاب «شهرنشینی در عصر تغییرات آب و هوا»

    کتاب «شهرنشینی در عصر تغییرات آب و هوا» به بحثی جامع در مورد شهرسازی در سطح منطقه‌ای می‌پردازد و مباحث کاملی از تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر شهرسازی را پیش روی خوانندگان قرار می‌دهد. این کتاب که جدیدترین پروژه پیتر کالتروپ است به شهرسازی در سطح منطقه‌ای و کاربرد فناوری سبز  اشاره می‌کند.
    سپس نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از روش‌های نوین، دی اکسید کربن موجود در هوای شهرها کاهش می‌یابد و چه مزایایی برای سلامتی شهرنشینان خواهد داشت.
    در این کتاب، فهرستی از منابع جدید انرژی و روش‌های جدید معرفی شده است و سپس نویسنده طرحی را برای شهرسازی در سال ۲۰۵۰ ارائه نموده است.

    در مقدمه کتاب میخوانیم: بدون هیچ تردیدی بزگترین چالش مقابل ساکنان کره زمین به طور کلی و برنامه ریزان و طراحان شهری به طور خاص در دهه ی اخیر و به طور مسلم تا آینده ای نامعلوم مسئله مهم و حیاتی تغییرات آب و هوا است. بنا بر یک سناریوی بدبینانه این تغییرات تا آن حد جدی  و غر قابل کنترل می شود که زندگی بر روی این کره ی خاکی را در آینده ای نه چندان دور چنان مورد تهدید قرار خواهد داد که حیات تمامی موجودات زنده کنونی را به نابودی خواهد کشاند. ولی در یک سناریوی خوش بینانه تغییرات بالا در عین جدی بودن، قابل کنترل و مهارند. نقش برنامه ریزان و طراحان شهری در این زمینه به ویژه در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران فوق العاده تعیین کننده است.

    حال باید دید برنامه ریزی و طراحی شهری چه نقشی در این زمینه می تواند به عهده بگیرد. به طور خلاصه به جای تبعیت از فلسفه مدرنیستی، استاندارد گرایی و انبو سازی باید مجموعه ای از اصول و قواعد نشأت گرفته از بوم شناسی که تنوع، صرفه جویی در استفاده از منابع، حفاظت از محیط زیست و توجه به مقیاس انسانی را اساس کار خود قرار دهد باید به عنوان دستور کار طراحان و برنامه ریزان شهری قرار گیرد. بر این اساس مکان هایی با کاربری های مختلط، به جای الگوی قدیمی مناطق تک کاربری، محله ها به جای منطقه بندی های بی خاصیت، مراکز محلی به جای مراکز خرید تک عملکردی و مراکز شهری به جای پارک های اداری و مراکز بزرگ خرید (نظیر هایپرها) ایجاد خواهد شد. این اصول و قواعد جدید طراحی و ردپای بوم شناختی اقدامات مربوط باید چارچوب جدید طراحی و برنامه ریزی شهری را تشکیل دهد.

    مطالب این کتاب برای شرایط کنونی شهرهای ما و آینده بحرانی آنها حائز اهمیت حیاتی بوده و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین تمامی نکات کلیدی کتاب باید جزء لاینفک برنامه ریزی ها و طراحی های شهری در کلیه مقیاس ها قرار گیرد.

    این کتاب توسط سید حسین بحرینی و همکارانش ترجمه شده توسط انتشارات دانشگاه تهران وارد بازار کتاب شده است.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *