پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 1143
  • مهندسان شهرساز در حاشیه تصمیم‌سازی‌ها

    در این جلسه مسائل و چالش‌های حوزه شهرسازی با حضور نمایندگان شهرسازی سازمان نظام مهندسی استان‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طبق اعلام مسئولان حاضر در این جلسه، درنهایت تصمیات خوبی برای ارتقای جایگاه متخصصان شهرساز و همچنین بهبود وضعیت شهرسازی در سطح کشور گرفته شد.

    تصمیمات خوب در حوزه شهرسازی

    در همین رابطه عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به برپایی نشست سالیانه اعضای هیئت مدیره شهرساز سازمان‌های نظام مهندسی استان‌های کشور به میزبانی شهر تهران گفت: بر همین اساس در حال جمع ‌بندی و تدوین چشم‌ اندازها، اهداف و خواسته‌هایی هستیم که گروه‌ های تخصصی شهرسازی استان‌ها باید در سال‌‌های ۹۶ و ۹۷ انجام دهند و پیگیری کنند.

    جابر نصیری  افزود: ضمن اینکه در این جلسه لزوم برقراری تعامل بین استان‌ها در رابطه با صلاحیت‌ها و اقداماتی که در حال حاضر متخصصان رشته شهرسازی در روستاها انجام می‌دهند، مطرح و تصمیمات خوبی در این رابطه اتخاذ شد.

    این کارشناس شهرسازی افزود: معمولا قبل از برگزاری هیئت عمومی کشوری، گروه‌های تخصصی هفت رشته جلسه‌ای در استان‌های مختلف برگزار و برای هیئت عمومی جمع‌بندی می‌کنند و به این ترتیب روز گذشته سازمان نظام مهندسی استان تهران میزبان استان‌های کشور در بخش هیئت عمومی رشته شهرسازی بود.

    بررسی عملکرد استان‌ها در بخش شهرسازی

    همچنین رییس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اهداف برپایی این جلسه تشریح کرد: ما هر ساله برنامه‌ای به نام هیئت عمومی داریم که در آن بدنه هیئت مدیره استان‌ها دور هم جمع می‌ ‌شوند و با حضور در این جلسه، امکان طرح مباحث مختلف را دارند.

    عباس وثیق‌نیا، عضو شورای مرکزی نظام مهندسی در حاشیه برگزاری این جلسه در گفت و گو با «صما» افزود: در قانون هفت رشته اصلی برای سازمان‌های نظام مهندسی دیده شده تا بتوانند در مراحل ساخت‌وساز در همه حوزه‌ها ازجمله طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا و بهره‌ برداری دخالت داشته باشند.

    این مسئول با بیان اینکه کمیته‌ها و کمیسیون‌های فعال در شورای مرکزی افزود: اگرچه مهندسان فعال در هفت رشته تخصصی، مباحث خود را در هیئت مدیره‌ها و نیز شورای مرکزی مطرح می‌کنند، اما هر رشته‌ ای گروه تخصصی مجزایی هم برای خود دارد که مسائل تخصصی هر حرفه در آنجا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که نتایج آن در استان‌ها توسط هیئت ‌مدیره‌ها بررسی شده و در شورای مرکزی هم به صحن علنی شورای مرکزی می‌آید و موضوعات به صورت کلان بررسی می‌شود.

    وثیق‌نیا با اشاره به فعالیت گروه تخصصی شهرسازی در شورای مرکزی گفت: جلسه گروه تخصصی معماری و شهرسازی سالانه با حضور نمایندگان ۳۱ استان تشکیل و مباحثی که در این جلسه مطرح می‌شود، شامل اقدامات و فعالیت‌های استان‌ها در این حوزه است.

    وی ادامه داد: همچنین از نمایندگان استان‌ها سوال می‌شود که وظایف مشخص شده طبق قانون و آیین‌نامه برای هر گروه از مهندسان، در استان آنها به چه صورت و در چه سطح کمی و کیفی عملیاتی و اجرایی می‌شود و اگر اجرا نمی‌شود، چه موانع و عواملی باعث این مسئله شده است. درنهایت از فعالیت‌های انجام شده در این حوزه‌ها جمع‌ بندی و در پایان کار بیانیه‌ای که در قطع‌نامه می‌آید، به شورای مرکزی ارائه می‌شود.

    شکایت از وضعیت نابهنجار شهرها

    رییس سازمان نظام مهندسی استان قزوین همچنین در پاسخ به اینکه برگزاری این قبیل جلسات چه تاثیراتی در ارتقای جایگاه شهرسازی در جامعه دارند گفت: برای اینکه شهرسازان در مقایسه با سایر رشته‌ها بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند دو موضوع در این زمینه مطرح است که اولی بحث شهرسازی و دیگری بحث اعضای شهرساز هیئت مدیره‌ها است.

    وی با انتقاد از وضعیت نامناسب شهرسازی در کشور گفت: در حال حاضر همه می‌دانیم که وضعیت شهرسازی در سطح کشور مناسب نیست و حتی مقام معظم رهبری و تمامی مدیران در تمامی سطوح از ریاست جمهوری گرفته تا وزرا، وکلا و اکثر مدیران در سطوح و رده‌های پایین‌تر شامل شهرداران و استاندار‌ی ها و حتی عموم مردم همیشه از وضعیت نابهنجار شهرها شکایت داشته‌اند.

    وثیق نیا با بیان اینکه امروز مردم می‌دانند که شهرهای ما شهرهای پایدار و در شأن آنها نیست بیان کرد: هرچند بعضا ادعا داریم که شهرهای ما شهرهای استانداردی است، اما متاسفانه وضعیت همه شهرها به این ترتیب نیست و درکل شهرسازی ما وضعیت مناسبی ندارد.

    وی با اشاره به اینکه قانون وظایفی را برای شهرسازان تبیین و تعریف کرده است گفت: اما متاسفانه مهندسان شهرساز در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم-سازی‌ها جایگاه خاصی ندارند و یکی از ایراداتی که همیشه به این بخش وارد بوده، تعداد کم متخصصان شهرساز بوده که جای تامل دارد.

    عضو شورای مرکزی افزود: البته طی چند سال اخیر قرار بر بهبود این وضعیت بوده و مخصوصا طی ۴ سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر تعداد اعضای شهرسازان بوده ایم و روزبه‌روز بر این تعداد اضافه می‌شود.

    لزوم استفاده از تخصص شهرسازان

    وی با بیان اینکه ده سال پیش تعداد مهندسان شهرساز در شهرها بسیار کم بود گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار نفر مهندس در سطح کشور عضو سازمان‌های نظام مهندسی هستند که از این تعداد نزدیک به ۷ هزار نفر مهندس شهرساز در کل کشور وجود دارد.

    وثیق نیا سهم استان قزوین از این تعداد مهندس شهرساز را ۲۶۵ نفر برشمرد و افزود: این در حالی است که ده سال قبل تعداد مهندسان شهرساز در استان قزوین از تعداد انگشتان دست کمتر بود و حتی به ده نفر نمی‌رسید.

    وی با ابراز خرسندی از اینکه در حال حاضر مسئولان و مدیران با مقوله شهرسازی آشنا شده‌اند اظهار امیدواری کرد: شاهد بهبود اوضاع شهرها با حضور این اعضا باشیم و از تخصص مهندسان شهرساز بیشتر در بخش شهرسازی استفاده شود.

    رییس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هدف هستیم و تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت و تخصص فارغ‌ التحصیلان و مهندسان شهرساز برای خدمت به مردم و کشور استفاده شود. اما مهم این است که موضوعات در نظر گرفته شده در قانون و آیین‌نامه در خصوص وظایف شهرسازان، عملیاتی و اجرایی شود.



    مطلب پیشنهادی

    https://barzannews.ir/%db%b1%db%b0%db%b0-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%84%d9%86%d8%af%d9%85%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d9%88%db%8c-%da%af%d8%b3%d9%84/

    الگوی نوین برنامه‌‌‌ریزی شهری

     همزمان با آغاز مقدمات تدوین طرح جامع جدید شهر تهران، رئیس گروه شهرسازی جامعه مهندسان …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *