چهارشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۲۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 1931
  • بافت فرسوده

    نباید به جای مردم تصمصم بگیریم

    برزن نیوز: در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات نشستی با عنوان نقد عملکرد شهرداری ها در بافت فرسوده به همت سایت برزن نیوز برگزار شد.در این نشست محمود اولاد دبیر کارگروه مالیه و اقتصاد شهری شهرداری تهران به ایراد سخرانی پرداخت.

    وی گفت: دهه هاست که در بافت های فرسوده داریم به جای مردم تصمیم گیری میکنیم و به جای آنها اقدام میکنیم. آزادی آنها را در مورد نحوه زندگی شان مختل می کنیم و حدی برای این کار قائل نیستیم.

    نهاد ها باید تنوع انتخاب ایجاد کنند تا افراد آزادانه انتخاب کنند، وقتی یک یا دو گزینه داریم تداخل ها بیشتر می شوند و درت آزادی در تصمیم گیری کمتر.افزایش گزینه ها تداخل ها را کمتر و آزادی انتخاب را بیشتر می کند.نهاد وقتی درست کار می کند که قدرت آزادی را بسط دهد.

    این کارشناس اقتصاد شهری افزود وقتی ما در بافت فرسوده مداخله می کنیم، انتخاب های متعددی پیش روی افراد قرار نمی دهیم .ما باید اول مسئله را تبیین کنیم ،بعد برای مردم روشن کنیم که مسئله دارند. وقتی آنها پذیرفتند که مسئله وجود دارد با هم برای حل آن راه حل انتخاب کنیم و مردم را در فرایند تصمیم گیری همراه کنیم. این همراهی کمک می کند راه های حل مسئله افزایش پیدا کند و آزادی ها را محدود نکنیم.

    اولاد ادامه داد وظیفه تسهیل گر این است گزینه های متعددی را مطرح کند که آزادانه یکی از راه ها را انجام دهد. ما باید اعتماد سازی کنیم باید اول وظیفه خود را بدانیم و چگونه انجامش دهیم.وظیفه ما گسترش خدمات عمومی است.گسترش فضاهای عمومی است باید بدانیم این بافت نیاز به کمک دارد. ما نباید انتظار کسب درآمد از بافت فرسوده برای ساخت خدمات عمومی در این بافت ها را داشته باشیم. این تصور، تصور اشتباهی است.برای ساخت خدمات دربافت های فرسوده ما نیاز به تزریق پول از بیرون به داخل بافت داریم. اما این کار اشتباه سالهاست تکرار می شود.

    ۴۰ درصد یک زمین ده هکتاری می تواند بخش مسکن باشد، دو تا سه درصد تجاری، باقی زمین ها معبر،خدمات و … اما این ترکیب در بازسازی بافت های فرسوده رعایت می شود.ما حق زیست مردم را رعایت نمی کنیم.

    چرا وارد محله ای می شویم که ده ها هزار نفر به واسطه زمینی که آنجا داریم به بار محله اضافه کنیم؟ وقتی نمی توانیم خدمات را اضافه کنیم میزان دسترسی به خدمات را برای دیگران کاهش میدهیم. چون  خدمات موجود باید پاسخ گوی افراد بیشتری باشد.با این کار  آزادی دیگران مختل می شود.

    مسائل شهری، مسائلی نیستند که فقط با یک راه  بتوان آنها را حل کرد. روش ها و راه کار های مختلفی بر اساس هر محله یا بخش باید تدوین کرد. راه حل ها باید لوکال باشد. یک الگو ممکن است در محله ای خوب جواب دهد اما برای محله دیگر موفق نباشد. ما باید بر اساس ویژگی های متمایز هر محل راه حل خاص آن را با کمک خود اهالی انتخاب کنیم.مسائل برخی محله ها بسیار پیچیده است و راه حل های آن هم پیچیده است. گاهی افزودن تراکم در یک محدوده نه تنها سود آور نیست که به ضرر ساکنان آن محله نیز هست. به صورت کلی ما برای بافت فرسوده نیازمند تبین مسئله برای الهالی آن، اعتماد سازی بین مردم و تسهیل گران باید شکل بگیرد حتی اگر این فرایند طولانی شود. مردم محله من شناخت مسئله ، در یافتن راه حل مناسب برای محله با تسهیل گر همراهی کنند، و از تعمیم دادن راه حل موفق یک محله برای محلات دیگر اجتناب شود.

     



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *