چهارشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۱۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 1258
  • نظم هندسی، محصوریت و تعاملات اجتماعی سه ویژگی مهم فضای شهری هستند

    برنامه “گفت و گوی علمی” رادیو گفت و گو با موضوع هویت، منظر شهری و شهر پایدار و با حضور مهندس بهنام پزشکی معمار و شهرساز و همچنین مدرس دانشگاه به روی آنتن رفت.

    مهندس بهنام پزشکی درباره هویت شهر گفت: سه نوع شاخص می توان برای هویت شهر تعیین کرد؛ هویت ها و شاخص های طبیعی شهر مانند کوه های شمال در شهر تهران و در اصفهان زاینده رود جزو هویت های شاخص های طبیعی است.

    وی اشاره کرد: “هوارد” تهران شناس و ایران شناس معروف می گوید کمتر شهری را در دنیا داریم که در یک قسمت از آن تئاتر داشته باشیم؛ او در واقع کوه های تهران را به تئاتر تشبیه می کند و آن را جزو شاخص های هویتی می داند.

    این معمار و شهرساز درباره دومین شاخص هویتی بیان داشت: شاخص های مصنوعی نیز جزو شاخص های هویتی شهری لحاظ می شوند یعنی همین ساختمان هایی که ساخته می شود که از جمله می توان به برج آزادی و میلاد اشاره کرد.

    این مدرس دانشگاه درباره سومین شاخص اظهار داشت: هویت های انسانی و فرهنگی سومین شاخص شهری هستند. به عنوان مثال نوروز و چهارشنبه سوری در حوزه شاخص های ملی و از سوی دیگر عاشورا و محرم به عنوان شاخص های مذهبی مطرح هستند. وقتی همه این مصادیق را جمع کنیم، در مجموع شاخص های انسانی و فرهنگی هویت شهری محسوب می شوند.

    وی درباره فضای شهری گفت: فضایی که بین ساختمان ها وجود دارد را فضای مابین می گوییم. فضای مابین الزاما فضای شهری نیست اما می توان از آن استفاده کرد.

    وی درباره ویژگی فضای شهری توضیح داد و بیان داشت: نخستین ویژگی نظم هندسی فضای شهری است یعنی هر چه این نظم بیشتر باشد، به فضای شهری بیشتر نزدیک می شود. دومین ویژگی محصوریت فضای شهری است. یکی از دلایلی که میدان نقش جهان اصفهان جزو شاهکارهای معماری محسوب می شود، جداره میدان است که از نظر هندسی محصور نیست اما القای محصوریت می کند. سومین ویژگی فضای شهری که امروز خیلی اهمیت دارد، تعاملات اجتماعی است زیرا اساسا وقتی تعاملات شهری وجود نداشته باشد، نمی توان فضای شهری به آن منطقه نام نهاد.



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *