دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۰۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 17106
  • شهرهای هوشمند و تاب‌آور
    هوشمندسازی نیاز شهرهای پرجمعیت امروزی

    هوشمندسازی نیاز شهرهای پرجمعیت امروزی

    فروغ کریمی اظهار کرد: بسیاری از افراد به خصوص جوانان از روستاها و مناطق دور افتاده به سمت شهرها مهاجرت کرده‌اند تا شغل و درآمد بهتری کسب کنند و از رفاه بیشتری از نظر اقتصادی برخوردار شوند.

    وی افزود: به دنبال این موضوع به تدریج جمعیت شهرها افزایش یافت و هنوز هم در تمام دنیا در حال افزایش است؛ پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، بیشتر از ۶۰ درصد جمعیت جهان شهرنشین شود که این روند مشکلاتی را به وجود می‌آورد و مدیریت شهری را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

    این کارشناس حوزه شهرسازی خاطرنشان کرد: منابع شهرها به ویژه منابع طبیعی در محیط محدود است و باید به نحوی کنترل شود که برای رفع نیازهای آینده باقی بماند؛ لذا باید به سمت توسعه پایدار حرکت کرد.

    کریمی اضافه کرد: یکی از روش‌های دستیابی به توسعه پایدار در شهرسازی، هوشمندسازی است و از فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی) استفاده می‌شود.

    وی با اشاره به تأثیر هوشمندسازی بر شهرها، تصریح کرد: هوشمندسازی شهر می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل عمومی، بهداشت عمومی شهر و جامعه، آموزش عمومی (مدارس و دانشگاه‌ها) و صرفه‌جویی در مصرف انرژی تأثیرگذار باشد.

    این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه هوشمندسازی شهرها موجب کاهش آلودگی محیط زیست و صرفه‌جویی در زمان شهروندان می‌شود، تاکید کرد: بسیاری از کشورها برای داشتن شهر هوشمند زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌اند تا زمینه برای دستیابی به توسعه پایدار فراهم شود.

    کریمی ادامه داد: ایران نیز همچون بسیاری از کشورهای دنیا به موضوع هوشمندسازی ورود پیدا کرده است و در بعضی از شهرها برای دستیابی به شهر هوشمند زیرساخت‌هایی فراهم شده، اما جای کار بسیار بیشتری لازم است.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    با خرید امتیاز نهضت ملی گرفتار نشوید؛ احتمال سلب پروژه مسکن

    با خرید امتیاز نهضت ملی گرفتار نشوید؛ احتمال سلب پروژه مسکن

    ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی از وعده‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سید ابراهیم رییسی بود؛ …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *