شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۱۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 16669
  • آماده شدن طرح کمیسیون عمران برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی
    عملکرد وزارت راه و شهرسازی در صدور مجوز‌ها چگونه بوده است؟

    چرا پروژه‌های مسکن با دستگاه‌ها امضا می‌شود، اما به انبوه‌سازان سپرده می‌شود؟

    در پی استعفای رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی، مجددا بحث احتمال تفکیک این وزارت خانه و احیای دو وزارت خانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی مطرح شده است.

    به گونه‌ای که این احتمال وجود دارد که دولت دو نفر را برای این دو وزارت خانه عمرانی سنگین معرفی کند.

    به خصوص که برخی شنیده‌ها از عدم رضایت برخی رئوس دولت سیزدهم از پیشرفت نهضت ملی مسکن و وعده ساخت ۴ میلیون مسکن تا پایان این دولت حکایت دارد.

    احیای مجدد دو وزارت راه و مسکن موافقان و مخالفان بسیاری دارد؛ مخالفان احیای این دو وزارت خانه معتقدند فرآیند اداری تفکیک وزارت راه و شهرسازی، صدور احکام معاونان و مدیران کل استانی، تعیین وضعیت کارکنان فعلی وزارت راه و شهرسازی برای انتقال به وزارت خانه‌های جدید خود و بسیاری از امور اداری دیگر حدود یک سال از دولت وقت می‌گیرد که عملا می‌تواند به معنای توقف یا کند شدن پروژه‌های عمرانی اعم از نهضت ملی مسکن یا طرح‌های زیرساختی بخش حمل و نقل باشد.

    **موافقان و مخالفان احیای دو وزارت راه و مسکن چه می‌گویند؟

    با این حال موافقان همین موضوع را که در حال حاضر هم پروژه‌های عمرانی بخش حمل و نقل متوقف مانده اند هم طرح نهضت ملی مسکن، بهترین راه برای دور شدن از وضعیت موجود را تفکیک وزارت راه و شهرسازی و احیای دو وزارت راه و مسکن عنوان می‌کنند.

    از سوی دیگر برخی موافقان تفکیک راه و شهرسازی، مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر فروش اراضی دولت در اختیار وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان برای تأمین نقدینگی برخی پروژه‌های آزادراه سازی از قبیل آزادراه‌های تهران-شمال و اصفهان-شیراز را به عنوان شاهد مثالی بر دخالت دو بخش راه و مسکن بر روی هم ذکر می‌کنند؛ این در حالی است که بر اساس قانون جهش تولید مسکن قرار بود اراضی دولتی برای تأمین مالی طرح نهضت ملی مسکن به فروش برسد.

    در همین ارتباط فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار آنا در پاسخ به این پرسش که آیا با اظهار نظر‌های مخالفان تفکیک وزارت راه و شهرسازی و احیای دو وزارت جدید راه و مسکن مبنی زمان بر بودن یک ساله اجرای این طرح و از دست دادن زمان از سوی دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن موافقید؟ اظهار کرد: من چنین اعتقادی ندارم که در صورت تفکیک راه و شهرسازی، مشکلی در روند اجرایی دو وزارت خانه جدید ایجاد خواهد شد.

    **همانگونه که سال ۸۸ کارکنان راه و مسکن کنار هم نشستند،‌ الان هم می‌توان دو وزارت جدید ایجاد کرد

    وی افزود: کما اینکه سال ۸۸ هم این دو وزارت خانه ادغام شدند و کارکنان و پرسنل آن در کنار یکدیگر به ادامه فرآیند اداری خود پرداختند؛ همین الان هم با گذشت ۱۳ سال از ادغام دو وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و ایجاد وزارت راه و شهرسازی، هنوز هم در بسیاری از استان‌ها ادارات کل راه و شهرسازی دو ساختمان مجزا برای فعالیت خود دارند که معمولا یکی از آن‌ها برای بخش مسکن و دیگری برای حوزه حمل و نقل است.

    فعال صنعت ساختمان با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که ادغام حوزه‌های راه و مسکن اشتباه بود، تصریح کرد: شرایط در حال حاضر به گونه‌ای شده که امکان حکمرانی صحیح عمرانی چه در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل و چه در بخش مسکن با چالش مواجه شده است؛ نه در بخش هوانوردی و توسعه فرودگاهی، توسیعه زیرساخت‌های ریلی و راه سازی موفق بوده ایم و نه در تولید مسکن و شهرسازی روند مناسبی در این ۱۳ سال در کشور طی شده است.

    دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن عنوان کرد: مبانی شهرسازی در ساخت و توسعه هیچ یک از شهر‌های ما رعایت نمی‌شود؛ از اوایل دهه ۹۰ به بعد همه کارشناسان بر کمبود تولید مسکن تأکید داشتند، اما اتفاقی برای رفع این مشکل نیفتاد.

    **همین الان هم وزیر راه عمده کارها را به دو معاونت اصلی خود تفویض کرده

    وی یادآور شد: اگر ما معتقدیم راه و شهرسازی تفکیک و ۲ وزارت خانه راه و مسکن باید احیا شود، برای برون رفت از شرایط کنونی است. آیا وزیر راه و شهرسازی می‌تواند با ۲۵ معاونت فعلی که همگی تخصصی هستند و با ۳۱ مدیرکل استانی مرتبا در ارتباط باشد؟ در حال حاضر هم وزیر راه و شهرسازی عمده برنامه‌ها را به دو معاون اصلی خود شامل معاونت حمل و نقل و معاونت مسکن و ساختمان واگذار کرده تا آن‌ها پیگیر فعالیت‌ها باشند. این‌ها نشان می‌دهد ایجاد دو وزارت مستقل راه و مسکن ضروری است.

    به گفته پورحاجت، با ادامه روند فعلی نه جوانان خانه دار می‌شوند و نه شهرسازی ما مسیر درست و منسجمی برای تبدیل شدن به سکونتگاه‌های منسجم را طی خواهد کرد.

    وی با اشاره به مشکلات متعددی که در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و حاشیه نشینی داریم تأکید کرد: مشکلات اینچنینی و نیز مشکلاتی که در توسعه شهر‌های جدید داریم به دلیل نبود استقلال بخش مسکن است.

    **مسکن ملی دولت قبل، تکمیل مسکن مهر بود؛ بخشی از نهضت ملی هم تکمیل مسکن ملی!

    دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن با بیان اینکه ضعف اجرای برنامه‌های دولت در بخش مسکن و طرح‌های مسکن حمایتی به نبود سیاست گذاری‌های دقیق در این بخش برمی گردد گفت: بخشی از طرح اقدام ملی مسکن در دولت گذشته، تکمیل طرح مسکن مهر دولت‌های نهم و دهم بود؛ بخشی از طرح نهضت ملی مسکن نیز به تکمیل پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن برمی گردد.

    **وزارت راه برای ساخت مسکن با بنیادهای مسکن و مستضعفان تفاهم امضا می کند بعد آنها سراغ انبوه‌سازان می روند!

    وی خاطرنشان کرد: هیچ راهکاری در بخش مسکن جز اینکه بخش خصوصی واقعی وارد کار شده و سرمایه گذاری کند، وجود ندارد؛ ما بار‌ها شاهد امضای تفاهم نامه‌های متعدد میان وزارت راه و شهرسازی با دستگاه‌های حاکمیتی از قبیل بنیاد مسکن یا بنیاد مستضعفان برای ساخت مسکن بوده ایم؛ اما نهایتا همین دستگاه‌ها از بخش خصوصی و انبوه سازان خواسته اند تا پروژه‌های مسکن را تکمیل کنند؛ خب چرا از همان اول وزارت راه و شهرسازی سراغ بخش خصوصی برای امضای تفاهم نامه ساخت مسکن نمی‌رود؟

    آنا



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *