دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۳۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 14523
  • پاوه ظرفیت تبدیل شدن به پایلوت کشوری در گردشگری را دارد
    پاوه ظرفیت تبدیل شدن به پایلوت کشوری در گردشگری را دارد

    کارزار “مطالبه اداره شهر پاوه مبتنی بر برنامه” را امضا کنید

    برزن نیوز: هیچ هدفی بدون برنامه ریزی و تنظیم دقیق مسیر بدست نیامده است و هیچ ده و شهری بی مشارکت همه ساکنانش در تحقق اهداف تعیین شده آباد نشده است. از زمانی که شهرها صاحب بلدیه شدن برای تنظیم امور و تسهیل حیات در شهر به برنامه ریزی روی آوردند و اقدامات خود را در نظمی تعیین شده سامان دادند. با ورود نوسازی به ایران برای اداره شهرها تهیه طرح‌ها توسعه شهری موسوم به طرح جامع و طرح تفصیلی الزامی شد.

    طرح جامع، طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی،اداری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، به سازی و اولویت های مربوط به آن ها تعیین شده و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه مواردو همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می گردد. در واقع، طرح جامع، برنامه ای است که به صورت راهنما عمل می کند و خط مشی کلی سیاست های توسعه شهری را تعیین می کند.

    طرح‌های تفصیلی شهری مهم‌ترین ابزار ساماندهی نظام‌مند کالبدی شهرها، محسوب می‌شود. طرح تفصیلی در حقیقت، تنظیم برنامه‌های مفصل و انجام اقدامات جزیی در مناطق و محلات شهری و طراحی آن‌ها است. در طرح تفصیلی، خدمات و فضاهای شهری با مشخص کردن جزییات قابل اجرا تعیین می شود. با استفاده از این طرح‌ها می‌توان برنامه‌های مشخص بخش عمومی را تعیین کرد و این برنامه‌ها را کم‌کم و برحسب اولویت در برنامه‌ریزی اجرایی سالیانه شهرداری منعکس کرد

    طرح تفصیلی طرحی جدا از طرح جامع شهری نیست و در واقع بخشی از آن محسوب می شود، اما محتوای طرح تفصیلی با طرح جامع، در جزییات تفاوت دارد. پس از تصویب، طرح تفصیلی برای شهرداری همانند قانون اساسی برای یک کشور است که عدول از آن تخلف محسوب می‌شود.

    طرح‌های جامع و تفصیلی برای افق‌های ده و حداکثر پانزده ساله تهیه شده و پس از آن باید مجددا طرح جدید متناسب با ساختار و تغییرات شهر تهیه و بسته به نوع طرح، در شورایعالی معماری و شهرسازی کشور یا کمسیون ماده پنج تصویب شود.

    آخرین طرح جامع شهر پاوه سال ۱۳۸۹ تصویب و ابلاغ شده است و مطابق قانون باید بلافاصله طرح تفصیلی تهیه شود تا بعد از تصویب، برنامه اداره شهر را هدایت کند. به دلایل مختلف تاکنون طرح تفصیلی شهر به سرانجام نرسیده و در هزار توی بررسی و تصویب در حال رفت و برگشت است. این رفت برگشت آنقدر طولانی شده است که افق طرح جامع به پایان رسیده و باید فکری برای طرح جدید کرد. گزاف نخواهد بود اگر ادعا شود؛ سال‌های گذشته شهر بدون برنامه و سلیقه‌ای اداره شده و آشفتگی‌های کنونی را به بار آورده است. اکنون نه تنها اداره شهر بدون برنامه ممکن نیست بلکه تغییرات شهر در بعد کارکردی، با توجه به پر رنگ شدن نقش گردشگری پاوه و حومه، ثبت جهانی منظرطبیعی و فرهنگی هورامان و الحاق برخی نقاط روستایی به محدوده شهر، برنامه ریزی جدید و همسو با تغییرات اخیر را ضروری کرده است.

    همچنان که گفته شد؛ اداره شهر بدون برنامه مصوب، موجب تصمیم‌های سلیقه‌ای، فساد گسترده در ساخت وساز، توسعه‌ جزیره‌ای و افزایش آشفتگی عملکردی و بصری در شهر شده و “حق به شهر” نسل حاضر و آینده را از بین خواهد برد. بنابراین لازم است مدیریت شهری بطور عام و شورای اسلامی و شهرداری بطور خاص پیگیری مجدانه برای تهیه طرح توسعه راهبردی شهر پاوه با رویکرد گردشگری را انجام داده و بستری فراهم کنند تا با مشارکت حداکثری شهروندان و نخبگان شهر این طرح در کمترین زمان ممکن تهیه، تصویب و ابلاغ شود. برای تسریع در این خواسته کارزاری با عنوان مطالبه تسریع در تهیه جامع و راهبردی با رویکرد گردشگری شهر پاوه” به آدرس https://www.karzar.net/10964 به ابتکار تحریریه پایگاه خبری تحلیلی برزن نیوز، ایجاد شده است و از همه شهروندان درخواست می‌شود با امضا این کارزار و ارسال آن برای دیگران مطالبه گر اداره شهر بر اساس طرح و برنامه باشند.

    برای مطالعه بیشتر در خصوص پلتفورم کارزار و نحوه تاثیر گذاری امضا شما به صفحه “کمپین‌های کارزار چگونه کار می‌کند در همین سایت  https://www.karzar.net/karzar-impact مراجعه فرمایید.



    مطلب پیشنهادی

    تکنولوژی‌های شهر هوشمند برای افراد نابینا و کم‌بینا

    تکنولوژی‌های شهر هوشمند برای افراد نابینا و کم‌بینا

    شهر هوشمند با خدمات فراگیر و دردسترس، زندگی و رفت‌وآمد برای افراد نابینا و کم‌بینا را آسان می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *