سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۴۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 14526
  • مشکلات قانون فعلی نظام مهندسی و کنترل ساختمان و پیشنهاد اصالح قانون فوق
    مشکلات قانون فعلی نظام مهندسی و کنترل ساختمان و پیشنهاد اصالح قانون فوق

    مشکلات قانون فعلی نظام مهندسی و کنترل ساختمان و پیشنهاد اصالح قانون فوق

    به گزارش برزن نیوز جامعه مهندسان مشاور ایران نامه ای خطاب به مجلس شورای اسلامی پیرامون مشکلات قانون نظام مهندسی و اصلاحات آن نوشت. در متن نامه آمده است: همانطور که استحضار دارید قانون نظام مهندسی ساختمان، قانونی است که اولین بار در سال ۴۷۳۱ و در فضایی که هیچ قانونی در این رابطه وجود نداشت در مجلس شورای اسلامیی تصویب و مورد اجرا قرار گرفت.

    این قانون با وجود نقاط قوت در قانونمند کردن فرآیند طراحی، نظارت و اجرای پروژه های ساختمانی، دارای مسائلی و مشکالتی است که اکنون بعد از حدود سه دهه کاملا مشخص و آشکار شده است. برخی از مسائل و مشکلات اصلی قانون فعلی نظام مهندسی و کنترل ساختمان عبارتند از:
    -عدم به کارگیری ظرفیت شرکت های مهندسان مشاور دارای صلاحیت از نظام فنی اجرایی کشور (صادر شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور) در ساختار نظام مهندسی ساختمان کشور (شرکتهایی با نیم قرن سابقه توانایی مهر و امضای طرحهای خود را نیز ندارند.)
    -عدم یکپارچگی نظام مهندسی و نظام فنی اجرایی برای شرکتهای حقوقی و بار مالی و فنی مضاعف برای وزارت راه و شهرسازی
    -فرآیندهای مساله دار مهر و امضا برای طراحی نظارت و اجرای پروژه های بزرگ ساختمانی توسط شرکتهای حقوقی (امضافروشی)
    -عدم توجه مناسب به طرحهای توسعه شهری و حفظ جایگاه شهرسازی در طرحهای شهری در قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان
    -مسائلی از بابت تعداد اعضای حاضر در هیات مدیره های سازمان نظام مهندسی ساختمان استانها و غلبه بعضی رشته های خاص در سازمان استان و مهجور ماندن رشته هایی مانند شهرسازی و غیره
    جامعه مهندسان مشاور ایران در سال ۴۷۵۲ تاسیس شده است و تعداد اعضا جامعه مهندسان مشاور ایران در حال حاضر بیش از ۸۰۰ شرکت حقوقی است. جامعه مهندسان مشاور ایران مشمول قانون احزاب و جمعیتها است و پروانه فعالیت جامعه در هر دوره، از طرف وزارت کشور صادر می شود. این جامعه ضمن بیان مسائل و مشکالت قانون جاری نظام مهندسی و کنترل
    ساختمان، آمادگی خود را جهت ارائه پیشنهادات تفصیلی برای بهبود قانون فعلی اعالم میدارد و امید دارد با اصالح این قانون  قدمی مثبت و بزرگ در راه آبادانیهای بیشتر این سرزمین با کمک مهندسان صنعت ساختمان برداشته شود.

     



    مطلب پیشنهادی

    ۲۲ تکلیف وزارت راه برای «جهش تولید»

    ۲۲ تکلیف وزارت راه برای «جهش تولید»

    هیئت وزیران برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم ۲۲ تکلیف برای وزارت راه و شهرسازی تعیین کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *