دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۳۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 10679
  • کلیات طرح تفصیلی بافت تاریخی لار تصویب شد
    کلیات طرح تفصیلی بافت تاریخی لار تصویب شد

    کلیات طرح تفصیلی بافت تاریخی لار تصویب شد

    کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، طرح تفصیلی طرح جامع شهری را که مهندسین مشاور شهرساز بر اساس اصول طرح جامع مصوب تهیه می‌نمایند از نقطه نظر فنی بررسی و در صورت صحت مطالعات و جوابگوئی به نیاز های محلی، به تصویب می‌رساند.

    به  گزارش برزن نیوز  به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، سلمان مهرابی اظهار داشت: قرارداد تهیه این طرح در سال ٩۵ با معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز منعقد شده و تا کنون ١۵ جلسه رسمی بررسی طرح در قالب کمیته فنی، کمیسیون ماده ۵، جلسات راهبری و مشورتی نیز  برگزارشده است .
    وی تصریح کرد: چندین جلسه نیز در تهران و در قالب کمیته فنی ٣ شورای عالی شهرسازی و معماری ( کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش ) بوده است.
    وی تاکید کرد: البته تصویب نهایی از اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری است که پس از آن به استانداری فارس برای  ابلاغ به شهرداری ارسال می شود.
    وی ادامه داد: شهر لار در زمره ١۶٨ شهر دارای بافت تاریخی مصوب در کشور است که محدوده آن طبق طرح جامع حدود ۲ هزار و یکصد هکتار است و بر اساس نقشه تصویب و ارائه شده از جانب میراث فرهنگی فارس در سال ٨٨ بافت تاریخی لار ١٢٢ هکتار مساحت دارد و مطالعات طرح تفصیلی ویژه بافت نیز بر روی این قسمت صورت پذیرفته است.
    مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به اینکه این طرح با تاکید بر مناسب سازی ویژه معلولان تهیه شده که از این نظر نیز بسیار حائز اهمیت است ، گفت: از نقاط قوت این طرح، بررسی همه جانبه وضع موجود، مطالعات دقیق و مفصل و ارائه پیشنهاداتی مبتنی بر واقعیت با اخذ نظر از ذینفعان، شهروندان، مدیران شهری، متخصصین و صاحب نظران است و مطالعات طرح مذکور در قالب هشت فصل و نزدیک به ۲ هزار صفحه تدوین شده است.
    وی تصریح کرد: از جوانب مورد تاکید در تدوین این طرح توجه ویژه به جلب و جذب مشارکت شهروندان و سرمایه گذاران بوده که بتوان از این ظرفیت های ویژه لار در بخش گردشگری و توسعه شهری و سرمایه گذاری های مرتبط بهره برد که به طور نمونه می توان به امکان ایجاد و توسعه اقامتگاه های بوم گردی و سنتی و سفره خانه سنتی اشاره کرد.
    مهرابی اظهار داشت : با توجه به سابقه تاریخی این بافت و وجود عناصر ارزشمندی چون بازار قیصریه در این محدوده از دیرباز فعالیت های بازرگانی و تجاری رونق داشته است.
    وی یادآور شد: هم اکنون نیز بیشترین درخواست تغییر کاربری ارجاعی به کمیسیون ماده ۵ در این محدوده، تقاضای تبدیل انواع کاربری ها به تجاری است. همچنین تقویت کاربری گردشگری مورد تاکید بوده است به همین منظور با وجود شرایط ویژه بافت تاریخی شهر لار به نظر می رسد پیگیری جهت تاسیس شهرداری ویژه بافت، یکی از ضروریات باشد، هر چند هم اکنون  پایگاه پژوهشی شهر تاریخی لار نیز ( پس از مدتی وقفه ) در این بافت فعالیت دارد.

    شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.
    این شهرستان به مرکزیت شهر لار  با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *