جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۴۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 1750
  • اصفهان شهر دوستدار سالمند

    گام نخست اصفهان برای ساختن شهر دوستدار سالمند

    امروزه حدود ۷۰۰میلیون نفر از جمعیت جهان را افراد سالمند بالای ۶۰سال تشکیل می دهند، در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان به دلیل بهبود شرایط بهداشتی متوسط عمر افراد بالا رفته و تعداد سالمندان بالای ۶۰سال افزایش یافته و تعدادشان به حدود ۵میلیون نفر رسیده است و به گفته خانم سرتیپ زاده کارشناس سالمندان مرکز بهداشت استان اصفهان پیش بینی  می شود جمعیت سالمندان تا دو دهه دیگر دو برابر شود.
    حدود ۱۰درصد جمعیت استان اصفهان که ۵۰۰هزار نفر می باشند، بالای ۶۰سال دارند و سالمند محسوب می شوند یعنی پیر و سال خورده شده اند و فعالیت های فیزیکی آنها کاهش و بیماری های مزمن شان افزایش یافته است.

    برای پیوستن اصفهان به جمع شهرهای دوستدار سالمندان، لازم است همه افراد به نحوی زندگی کنند که درآینده سالمندان سالمی باشند و بتوانند در زمینه های اجتماعی و اقتصادی جامعه خود فعال باشند.

    معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان هم با بیان اینکه حدود نیمی از سالمندان استان از خدمات مراقبتی رایگان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهرمند می شوند گفت: ۴۰درصد سالمندان از ارائه خدمات آموزشی تغذیه سالم و ۶۰درصد از خدمات تفریحی و ورزشی معاونت بهداشتی دانشگاه استفاده می کنند.
    دکتر عقدک افزود: سالمندان سراسر استان می توانند با مراجعه به مراکز، خانه ها و پایگاه ها از این خدمات به طور رایگان استفاده کنند.
    در این طرح  پس از تشکیل پرونده، بررسی سالمند از نظر بیماریهای قلبی و عروقی، اختلالات فشار خون اختلالات تغذیه ­ای، دیابت، اختلال­ات بینایی وشنوایی، روانی، افسردگی، اختلال خواب، ارزیابی پوکی استخوان، بی اختیاری ادراری، سقوط و عدم تعادل، بررسی از نظر سل ریوی انجام می گیرد.

    افسانه سرتیپ زاده کارشناس دفتر سالمندان مرکز بهداشت استان، تشکیل پرونده بهداشتی تمامی افراد  ۶۰سال به بالا را از نخستین فعالیت­ های مراکز بهداشتی در ارتباط با برنامه سلامت سالمندان عنوان کرد و گفت: این اقدامات از نظر ایمن سازی توسط پرسنل بهداشتی و پزشک به صورت رایگان انجام می گیرد.
    وی دومین اقدام را انجام مراقبت های دوره ­ای به صورت سالیانه و مراقبت­ های ویژه در صورت نیاز اعلام کرد و افزود: اقدام سوم، اجرای برنامه آموزش گروهی برای اصلاح شیوه زندگی دردوران سالمندی است.
    به گفته سرتیپ زاده، ارجاع به مراکز تخصصی و آزمایشگاهی در صورت نیاز آخرین اقدام مراکز بهداشتی است. رسول زرگرپور استاندار اصفهان هم به مسوولان دو ماه فرصت داده است تا شرایط پیوستن استان اصفهان به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند را تعیین کنند.

    دکتر صادقی مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان داشتن زیرساخت های مناسب شهری و سکونتگاهی، ارائه خدمات درمانی و بهداشتی، ایجاد شرایط ارتباط بین نسلی و توسعه ورزش در بین سالمندان را از جمله شرایط پیوستن به این شبکه دانست و گفت: باید برای پیشگیری از مشکلات روحی سالمندان شرایط ایجاد شغل های آسان برای این قشر از جامعه فراهم شود.
    دبیر شورای ساماندهی سالمندان استان افزود: بالا رفتن کیفیت زندگی سال خوردگان و ارائه خدمات درمانی از کمترین اقداماتی  است که باید برای سالمندان صورت بگیرد.
    به گفته دکتر صادقی در این طرح از تجربه سالمندان برای ایجاد مشاغل هنری و سنتی استفاده می شود و سالمندانی که در عرصه های گوناگون اقتصادی و هنری و اجتماعی فعال هستند، فعالیت های مشترکی با جوانان خواهند داشت.

    اما در این بین سالمندانی هستند که نیاز به نگهداری دارند که به گفته دبیر شورای سالمندان استان ۳۳مرکز نگهداری سالمندان در استان اصفهان به ۱۷۰۰سالمند خدمت رسانی می کنند.
    در استان اصفهان از سال۵۴ با کمک نیکوکاران مرکز نگهداری سالمندان تاسیس شد که به گفته کریم پوستی مدیرعامل خیریه سرای سالمندان صادقیه اصفهان این مرکز دومین مرکز خیریه نگهداری سالمندان در کشور است، که بیش از ۴۰۰سالمند در آن زندگی می کنند.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *