معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بحث حمل و نقل یکی از موضوعات محوری در حوزه شهرهای جدید به شمار میرود گفت: متأسفانه طی سالهای گذشته در کشور ما به این موضوع کم توجه شده است و توسعه شهرها عموما بر توسعه جاده متکی بوده ، این درحالی است که ظرفیت جاده محدود بوده و ما را در ادامه مسیر دچار گرفتاری های فراوانی میکند ، امری که در تجربه شهر جدید هشتگرد به روشنی بر همگان آشکار شد .
حبیباله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص اهمیت حمل و نقل در شکلگیری شهرهای جدید و ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق بیان کرد : همانطور که می دانیم همواره سیاست توسعه حمل و نقل بر سیاست توسعه شهرها در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی که دارای الگوهای بسیار موفقی در ایجاد سکونتگاههای جدید هستند تقدم داشته و پس از ورود ریل به یک منطقه جمعیت نیز به سمت آن روانه شده است .
طاهرخانی در اینباره افزود : شهر جدید هشتگرد به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب در ابتدا توجه تعداد زیادی از متقاضیان از طبقات بالا و متوسط جامعه را به خود جلب کرد ولی در ادامه به دلیل ترافیک وحشتناک در مسیر این شهر و خطرات ناشی از آن باعث شد تا در نهایت این شهر جدید به شهری بدون اقبال از سوی افراد مبدل شود .
این مقام مسئول در ادامه حمل و نقل در شکلگیری و توسعه شهرهای جدید را یکی از سیاستهای اصولی در این حوزه اعلام کرد و افزود : ما در این دوره به دلیل مزایای بالای سیستم حمل و نقل ریلی اعم از توانایی در ارائه خدمات سطح انبوه به ویژه برای قشر کمدرآمد و تعداد بسیار مسکن مهر مستقر شده در این نواحی و همچنین کمک به محیط زیست و عدم تولید آلودگی ، این نوع از حمل و نقل را در اولویت دستور کار خود قرار داده و به دنبال گسترش آن هستیم .
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این نکته که خوشبختانه امروز دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی این تغییر رویکرد نسبت به گسترش حمل و نقل ریلی به جای جادهای را پذیرفتهاند گفت : قطعا اگر این تغییر رویکرد در زمان وفور درآمدهای ناشی از نفت در کشور اتفاق میافتاد شاهد اتفاقات و تحولات بسیار بزرگی در جامعه خود بودیم .