یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۳۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 15538
  • گسترش همکاری‌های جامعه مهندسان شهرساز ایران با نمایندگان جامعه جهانی شهرسازی
    گسترش همکاری‌های جامعه مهندسان شهرساز ایران با نمایندگان جامعه جهانی شهرسازی

    گسترش همکاری‌های جامعه مهندسان شهرساز ایران با نمایندگان جامعه جهانی شهرسازی

    به گزارش برزن نیوز نخستین نشست تعاملی «گسترش همکاری‌های جامعه مهندسان شهرساز ایران با نمایندگان جامعه جهانی شهرسازی» همراه با آیین انعقاد تفاهمنامه همکاری روز چهارشنبه ۱۵ تیر ماه سال ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۰ در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد. این نشست به همت واحد شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با همکاری جامعه مهندسان شهرساز ایران و دبیرخانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی و با حضور پروفسور پترو الیزه ریاست جامعه جهانی شهرسازی و پروفسور علی الرئوف رئیس پیشین این تشکل جهانی برگزار شد. دبیر علمی و اجرایی این نشست الهام امینی؛ استادیار گروه شهرسازی دانشگاه آزاد واحد پردیس؛ نسیم ایرانمنش؛ شهرساز و پژوهشگر؛ بر عهده داشتند. پس از سخنرتنی مهمانان تفاهم نامه همکاری بین جامعه مهندسان شهرساز ایران و جامعه جهانی شهرسازی امضا شد. به موجب این تفاهم نامه انتقال دانش بین دو تشکل تسهیل و شهرسازان ایران امکان بهره‌مندی از خدمات جامعه جهانی شهرسازی را خواهند داشت. در ادامه خلاصه ای سخنرانی‌های انجام شده را می‌خوانید.

    مراسم با سخنرانی الهام امینی دبیر علمی و اجرایی نشست شروع شد. دبیر علمی نشست پس از خیر مقدم به مهمانان و حضار، و معرفی مهمانان، حضور موثر شهرسازان ایرانی در عرصه‌های جهانی  همراه با گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه ضامن پیشرفت جامعه ایرانی و یکی از شاخص‌های تعالی آن  دانستند. دبیر روز جهانی شهرساز گفتند: جامعه مهندسان شهرساز به منظور انجام ماموریت‌ها و نیل به اهداف عالی علمی، صنفی و فرهنگی خود، با استعانت از خداوند بزرگ و همکاری سایر نهادهای فعال در حوزه شهرسازی کشور نشست حاضر را ترتیب داده و امید آن می‌رود که با مشارکت فعال مهندسان شهرساز و صاحبان فکر و اندیشه در حوزه‌های تخصصی، سهمی کارآمد در و تاثیرگذار در حرکت علمی رو به جلو در توسعه و بالندگی شهرهای کشور داشته باشد. دبیر علمی نشست گفتند که دو تشکل ایرانی و جهانی هیجده سال تعامل و همکاری با هم داشته و این تعامل فرصتی برای رشد تخصص شهرسازی بوده و برای مطرح شدن ایران در سطح جهانی نیاز به گسترش این همکاری‌ها بوده و امید می‌رود تفاهم نامه حاضر این مسیر را هموارتر سازد.

    پس از پیام خیر مقدم میزبان برنامه، دکتر احمد سعیدنیا ریاست جامعه مهندسان شهرسازی ایران به دلیل در سفر بودن به صورت تماس تلفنی سخنرانی کردند. ایشان پس از خیر مقدم به مهمانان و آرزوی سفر و اقامتی خوب در ایران برای مهمانان خارجی گفتند: امیدوارم این موافقت‌نامه  بستری شود تا شهرسازان ایرانی بتواند از تجربه جامعه جهانی استفاده کرده و همکاران خارجی امکان آشنایی بیشتر با فرهنگ و تمدن ایرانی را یافته و مبادله اطلاعات و دانش میان دو طرف بیشتر شود. این استاد دانشگاه مسائل شهرهای ایرانی از شهرهای دنیا جدا نداسته و گفتند ساختمان سازی، معابر، حضور ماشین، سرمایه‌گذاری‌های مختلف و رواج سبک‌های زندگی مختلف از ویژگی‌های شهرها در همه جای دنیا است. لذا تعامل میان دو تشکل موجب انتقال دانش و تجربه شده زمینه را برای بهره‌مندی از توانمندی‌ها را برای طرفین فراهم می‌کند. ایشان با اشاره به وضعیت آشفته شهرهای ایران و بخصوص نوار ساحلی شمال کشور اظهار امیدواری کردند این موافقت نامه زمینه آشنایی با نوعی جدید از برنامه‌ریزی را فراهم کند تا موجب ساماندهی وضع موجود شهرهای ایران شود. از سوی دیگر سابقه پنج هزار ساله شهرنشینی در ایران را فرصتی مغتنم برای جامعه جهانی دانستند و گفتند این ویژگی تاریخی ایرانی فرصتی بزرگ برای جامعه جهانی است تا به مطالعه فرهنگ و تمدن ایرانی و نظام شهرنشینی در گذشته ایران بپردازد.

    در ادامه برنامه پروفسور الیزه ریاست جامعه جهانی شهرسازی به معرفی این تشکل، اهداف، برنامه‌ها و نحوه عضو گیری آن پرداختند. ریاست جامعه جهانی شهرسازی گفتند این نهاد یک تشکل مستقل غیر دولتی در زمینه برنامه ریزی فضایی است، سال ۱۹۶۵ تاسیس شده و مقر آن در کشور هلند شهر لاهه است. هدف این تشکل گردهم آوردن شهرسازان در سراسر دنیا است. این نهاد ۱۰۰۰ نفر عضو مستقل و سازمانی از ۹۰ کشوردنیا دارد. اعضا این تشکل شامل افراد فعال در حرفه شهرسازی، دانشگاهیان، سیاستگذاران است. این تشکل با اتحادیه اروپا، سازمان ملل و دفاتر آن در ارتباط بوده و مشاور سازمان یونسکو است. این نهاد به دنبال گسترش تجربیات  حرفه‌ای و علمی شهرسازن از طریق ایجاد شبکه جهانی، ارتقاء حرفه شهرسازی، گسترش آموزش و تحقیق شهرسازی، گسترش آگاهی عمومی و درک مقوله‌های عمده در سطح جهانی است. جامعه جهانی شهرسازی هر سال یک کنگره برگزار می‌کند. این کنگره هر سال در یکی از کشورهای دنیا برگزار می‌شود. کنگره‌های گذشته در ترکیه، چین، مکزیک، افریقای جنوبی و سایر کشورها برگزار شده است. کنگره سال ۲۰۲۲ در کشور بلژیک و شهر بروکسل برگزار خواهد شد. شعار و محور کنگره امسال از شهرهای ثروتمند به سوی شهرهای سالم است. این کنگره بر پارادایم شیفتی تمرکز می‌کند که روند اصلاح برنامه‌ریزی شهری در کل دنیا را در بر بگیرد. ریاست جامعه جهانی شهرسازی از همه شهرسازان دنیا دعوت کردند در پنجاه و هشتمین کنگره آن شرکت کنند تا با همکاری هم بتوانند دستور کار جدیدی برای عدالت فضایی و اجتماعی، سلامت شهری، تحلیل جدیدی از تاب‌آوری اقلیمی ایجاد کنند. کنگره سالانه دارای چند محور کلی است. محور اول در مورد شهرسازی جامع است.  این محور به نیازهای گروه‌های مختلف سنی، فرهنگی و اجتماعی- اقتصادی در شهرها می‌پردازد.  تا جامعه با رفاه عمومی برای همه ایجاد کند. محور دوم به استراتژی‌های اجرایی در همه حوزه‌ها تمرکز دارد. محور سوم به روش‌ها و رویکردهای مشارکتی و همه جانبه برای همه افراد جامعه اختصاص دارد و محور چهارم به کشف یک پارادایم شیفت به سمت اقتصاد چرخشی و مردم محور است. هزینه‌های این تشکل از طریق پروژه‌هایی که در سراسر دنیا دارند تامین می‌شود. از سال ۲۰۰۴ جامعه جهانی شهرسازی بیش از ۲۰ پروژه مختلف در دنیا از جمله  در چین، لسپانیا، هلند، اتریش و… انجام داده است. این تشکل بیش از دو دهه است که، پایگاهی برای شهرسازان جوان دارد. این پایگاه به آموزش شهرسازان جوان و تبادل تجربه بین شهرسازن از سراسر دنیا اختصاص دارد.

    در ادامه سخنرانی ریاست جامعه جهانی شهرسازی، خانم دکتر امینی گفتند شهرسازان ایرانی از طریق دفتری که در شهرداری تهران مستقر است می‌توانند درخواست عضویت در این تشکل را بدهند. همچنین جامعه شهرسازن ایران و سازمان نظام مهندسی استان تهران به زودی زمینه ثبت نام و عضویت در تشکل جهانی را فراهم می‌کنند.

    سخنران بعدی برنامه پروفسور علی الرئوف عضو هیئت مدیره و ریاست قبلی این تشکل بودند. دکتر الرئوف با توجه به آسیایی تبار بودنشان سخنان خود را با سلام علیک و رحمت ا… و برکاته و جمله‌ای من ایران را دوست دارم شروع کردند. سخنرانی این عضو جامعه جهانی شهرسازی به مقاله‌ای اختصاص داشت که در خصوص تاثیر پاندمی کرونا بر شهرسازی و معماری معاصر بود. مقرر شد متن این مقاله توسط جامعه شهرسازان ایران و انجمن طراحان شهری ترجمه و منتشر شود.

    پروفسور الرئوف گفتند من علاقه و رابطه بسیار خاص و ویژه‌ای به ایران دارم، مردم و فرهنگش را دوست دارم و فکر می کنم ایران برای دنیا بسیار الهام بخش است. من این را برای خوشحالی شما نمی‌گویم بلکه تاریخ این را گواهی می‌دهد. ایشان سپس گفتند ایزوکارپ به دنبال خروج از اروپا و تمرکز زدایی دارد و برنامه امروز در این راستا است. اظهار امیدواری کردند که همکاری جامعه شهرسازی ایران و ایزوکارپ را به صورت عملی داشته و بتوان کارهای مهم انجام داد و برای تحقق آن نباید روی برنامه‌های بزرگ و عجیب  تمرکز کنند بلکه باید به کارهای مشخص و موردی برداخت تا در بلند مدت ماندگار باشد. سپس در مورد مقاله‌شان گفتند جامعه جهانی بعد از کرونا آگاهی‌هایی کسب کرد که قبلا نداشت. رویکردی یکپارچه در دنیا شکل گرفته و همه حول محور نجات از این پاندمی تلاش کردند. به تاثیر کرونا بر فضاهای عمومی پرداختند. خلوت شدن فضاهای شهری، کاهش آلودگی‌های محیط زیست و روئیت آسمان آبی در چین و هند پس از سال‌ها را ذکر کردند. شکل گرفتن مفهومی جدید از تنهایی و ترس انسانها از همدیگر و حتی از نزدیکاشان را بر شمردند. خالی شدن بسیار از فضاهای شهری، پاساژها، هتل‌ها، پلازاها و بیابانی شدن آنها در دوران کرونا را وضعیت جدید دانستند و مجازی شدن ارتباط‌ها را پدیده‌ای جدید دانستند. همه این موارد را در بستر عدالت اجتماعی بررسی کردند و گفتند پارادایم شیفتی در شهرها اتفاق افتاد و شهر سالم از اهمیت زیادی برخوردار شد. احیاء فضاهای عمومی در بالکن خانه‌ها را روشی برای حفظ سلامتی دانستند و گفتند همه این تغییرات به ما گوشزد می‌کند که سطح ارتباط و همکاری‌ها را باید فراتر از شرکت در کنفرانس‌ها و عکس گرفتن ببریم. و در اجلاس آتی ایزوکارپ بطور جدی‌تر همکاری کنیم.

    در پایان مراسم با حضور دکتر مزینانی نایب رئیس جامعه مهندسان شهرساز ایران تفاهم نامه همکاری بین دو تشکل ایرانی و جهانی امضا و مبادله شد.



    مطلب پیشنهادی

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *