جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 1574
  • خیابان انبار ضایعات شهرداری نیست

    گوشه خیابان انبار ضایعات شهرداری نیست…!

    محل کار من در طبقه چهارم یک ساختمان در حوالی میدان جمهوری خیابان ارومیه شرقی است.گاهی که برای رفع خستگی پشت پنجره میروم جملاتی از گزارش سایت آفتاب که مدت ها قبل خوانده بودم و بیلبوردی که در سطح شهر تهران نسب شده بود را بیاد می آورم. عنوان گزارش آفتاب “بالکن, گلخانه است نه انباری” بود. جملاتی هم که به یادم میاید با کلی توصیه و سفارش نوشته بود: تا به حال به بالکن های مجتمع های مسکونی توجه کرده اید؟ به زیبایی و آراستگی بالکن یا شلوغی و کثیفی آن؟ بالکن هایی که پر است از گل و گیاه، با یکی دو تا صندلی و گاهی یک قفس پرنده و در مقابل بالکن هایی پر از شیشه های شور و ترشی، لوله های بخاری، کارتن های خالی و اشیای اضافی که در خانه جایی ندارند.

    با دیدن این بالکن ها اولین چیزی که به ذهن هر رهگذری می رسد، رفتار و پاکیزگی اعضای آن خانه است. درست است، چیدمان بالکن هم می تواند نشان دهنده نوع رفتار افراد باشد. بالکن ها تنها به اعضای خانواده مربوط نیستند. زیرا جزیی از نمای بیرونی بوده و به سایر شهروندان هم تعلق دارد. بنابراین با تمیز و زیبا نگهداشتن بالکن خانه می توانیم به زیبایی شهرمان هم کمک کنیم.

    یک دوست جامعه شناس دارم میگه رفتار مردم تابعی از رفتار حاکمان و رفتار حاکمان برشی از ذهنیت جامعه است. یا به قول شاعر؛ از ماست که بر ماست. دیدن تصاویر به وضوح نشان دهنده نسبت رفتار مردم با بالکن های خانه هایشان و سازمان زیبایی سازی شهرداری تهران است. کاش وقتی رفتاری را از دیگران انتظار داریم و توصیه و سفارش میکنیم، مقاله و یادداشت در جراید می نویسیم و بیلبورد در سطح شهر نسب میکنبم تلنگری هم به خود بزنیم. اگر به دیگران یک جوالدوز میزنیم بد نیست سوزنی هم به خود بزنیم. نمی توانیم از مردم بخواهیم با بالکن هایشان مهربانانه و زیبای شناسانه رفتار کنند و خودمان جلوی بالکن آنها را تبدیل به انباری کنیم. من و همکارانم و ساکنین اطراف این خیابان حق داریم، از پنجره که بیرون را نگاه میکنیم منظره زیبا ببینیم، گل و گیاه ببینیم، آواز پرنده ها را بشنویم. حق ما، مواجه با تبدیل شدن بخشی از کوچه و خیابان به انباری ضایعات شهرداری نیست. سازمان زیبا سازی شهرداری تهران باید قبل از توصیه دیگران، به انجام هر رفتاری، خود آن رفتاری را درونی و بخشی از باور قلبی و عملی کارکنانش کند.  بعد داد سخن بنماید که آی مردم؛ بالکن تان باید چنان باشد نه چنین.

    در ادامه تصاویری ببینیم از صحنه هایی که من و همکارانم با دیدن آنها خستگی کار را در میکنیم.

    تهیه و تنظیم: محسن امیری

    لطفا گزارش تصویری از مشاهدات شهری خود را برای ما بفرستید.



    مطلب پیشنهادی

    طولانی‌ترین مسیر هوشمند دوچرخه‌سواری جهان | ویژگی‌های شهر ۲۰ دقیقه‌ای در همسایگی ایران

    طولانی‌ترین مسیر هوشمند دوچرخه‌سواری جهان | ویژگی‌های شهر ۲۰ دقیقه‌ای در همسایگی ایران

    مدیران بزرگ‌ترین شهر در امارات متحده عربی، از لوپ (Loop) به عنوان طولانی‌ترین مسیر هوشمند دوچرخه‌سواری جهان رونمایی کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *