شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 16869
  • ۴ جاذبه و کارهای جالب در استونی + عکس

    تالین پایتخت استونی غرق در تاریخ است، اما تمام پیشنهادات مدرنی که گردشگران از مقصدی در قرن بیست و یکم انتظار دارند را دارد.

    این شهر به‌ویژه در هنگام غروب نیمه‌شب در تابستان، فوق‌العاده فتوژنیک است و اگر می خواهید شهر را در بهترین حالت خود ببینید، بازدید خود را در طول جشنواره آهنگ استونی برنامهریزی کنید. ۳۰۰۰۰ نفر از بهترین خوانندههای استونی را هر پنج سال یکبار روی یک استیج گرد هم میآورد تا موسیقیای بسازد که در سراسر شهر به صدا درمیآید. جشنواره بعدی برای ۳ تا ۶ جولای ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است.

    شهر قدیمی تالین توانسته است میراث قرونوسطایی خود را در طول قرن‌ها تسلط حاکمان خارجی حفظ کند و بهدرستی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود. هنوز هم می‌توانید از میان دروازه پوشیده از پیچک عبور کنید، تالار شهر گوتیک را کاوش کنید و در امتداد دیوارهای شهر قدم بزنید، همانطور که دیگران برای صدها سال آن را انجام داده‌اند.

    اما باید زمان مساوی را صرف کاوش در پیشنهادات مدرن تالین نیز کنید. این شهر دارای رستوران‌هایی با الهام از اسکاندیناوی، سکوهای تماشا، پارک‌های سرسبز و شیرینی‌فروشی‌ها است.

    در ادامه با لیست ما از کارهایی که در تالین باید انجام دهید، گشت و گذار خود را در اطراف این شهر جذاب برنامه ریزی کنید.
    شهر قدیمی تالین

    شهر قدیمی تالین گنجینه‌های بیپایانی را برای دوستداران تاریخ و فرهنگ در بر می‌گیرد. این منطقه پرجنب‌وجوش روستا مانند که به‌خاطر یکی از بهترین مراکز شهرک‌های هانسیاتیک حفظ‌شده در جهان شناخته می‌شود، دارای خیابان‌های سنگ‌فرش، کافه‌های پرجنب‌وجوش و معماری قرن‌های دور است.

    تجربه بازدید خود را در میدان تالار شهر شروع کنید. در حالیکه ممکن است وسوسه شوید که چشمان خود را بهسمت ساختمانهای رنگارنگ خیره کنید، به پایین نگاه کنید تا زمانی که سنگ دایرهای متمایز را که با قطب نما مشخص شده است پیدا کنید. ایستادن در بالای آن، موقعیت منحصربه‌فردی را برای دیدن برج‌های پنج کلیسای تاریخی در اطراف تالین به شما می‌دهد. سپس راه خود را به داخل تالار شهر مانند کلیسا بروید. قدیمی‌ترین تالار شهر در شمال اروپا که در سال ۱۴۰۴ ساخته شد، دارای طاق‌های باشکوه گوتیک و آثار هنری گران‌بها است.

    سپس، در سراسر میدان به یکی از قدیمی‌ترین داروخانه‌های اروپا که همیشه فعال است، بروید. این مؤسسه تاریخ خود را با یک موزه کوچک با تمرکز بر ابزارهای پزشکی عتیقه و تکنیکهای اولیه مراقبتهای بهداشتی به نمایش می‌گذارد. همچنین می‌توانید از ترکیبات چای گیاهی که از مواد محلی موجود در زیرزمین داروخانه ایجاد شده است، نمونه بگیرید.

    موزه دریایی استونی

    استونی با بیش از ۲۳۰۰ جزیره در قلمرو خود، فرهنگ دریایی قوی را توسعه داده است و هیچ مکانی بهتر از نمایشگاه بندر هواپیمای دریایی در موزه دریایی استونی برای تجربه آن وجود ندارد.

    این نمایشگاه جذاب موزه، گردشگران را دعوت میکند تا وارد یک کشتی شوند متعلق به دهه ۱۹۳۰ که یکی از معدود زیردریاییهای باقیمانده در زمان خود است. همچنین میتوانید سوار یخشکن شوید و کابین کاپیتان کشتی بخار قدرتمند، اتاق خدمه و سالن غذاخوری افسران را کاوش کنید. صدها اثر باستانی دیگر که در سراسر موزه به نمایش گذاشته شده است همچنان داستان تاریخ دریایی در استونی را بازگو میکنند.
    برج تلویزیون تالین

    برج تلویزیونی تالین که با افتخار در ارتفاع ۳۱۴ متری زیر ابرها قرار دارد، یکی از جاذبه‌های دیدنی استونی است که باید از آن دیدن کنید. بازدید از عرشه مشاهده در طبقه بیست و یکم، بالاترین سکوی دید باز در شمال اروپا، یکی از محبوبترین کارهایی است که باید انجام دهید. گردشگران میتوانند مناظر پانوراما از تالین و خلیج فنلاند را تماشا کنند. هنگام گشت و گذار از اینجا دوربین خود را فراموش نکنید.

    این جاذبه تالین همچنین دارای یک آسانسور پرسرعت است که گردشگران را تنها در ۴۹ ثانیه به عرشه رصد میرساند. حرفهای در روزنامهنگاری پخش را امتحان کنید و کلیپ خبری خود را در استودیوی تلویزیونی طبقه اول ضبط کنید. در رستوران برج تلویزیونی در میان ابرها از وعدههای غذایی لذت ببرید. درباره تاریخچه بلندترین ساختمان استونی، از جمله ساخت آن برای بازیهای المپیک تابستانی ۱۹۸۰، در نمایشگاه تاریخ تلویزیون برج اطلاعات بیشتری کسب کنید.

    قلعه تومپیا

    تپه تومپیا همیشه هسته اصلی قدرت در استونی بوده است. حاکمان مختلف استونی در طول ۸۰۰ سال گذشته قلعه تومپیا را به دلخواه خود تغییر داده‌اند، از ساختمان اولیه سنگی که توسط شوالیه‌های شمشیر آلمانی در قرن سیزدهم ساخته شد و در نهایت به یک قصر باروک صورتی غلغلک‌دار تبدیل شد. این مکان اکنون پارلمان استونی است که هر روز صبح با برافراشتن پرچم ملی بر فراز برج هرمان متعلق به قرن چهاردهم، استقلال کشور را گرامی میدارد.

    گردشگران میتوانند در روزهای هفته با رزرو از قبل تورهای رایگان، قلعه تومپیا را به زبان انگلیسی، روسی یا استونیایی بازدید کنند. شما میتوانید داخل ساختمان گلگون را کاوش کنید، در مورد گذشته داستانی آن بشنوید و در مورد ساختار آن اطلاعات کسب کنید.



    مطلب پیشنهادی

    خیابان‌ها به‌عنوان فضاهایی پویا در شهرها درواقع استخوانبندی شهری را تشکیل می‌دهند براین اساس باید به گونه‌ای ایمن و بهینه طراحی شده و آسایش شهروندان را فراهم کنند. حال آنکه امروز در بیشتر شهرها به‌دلیل ادغام مدهای حمل‌و‌نقلی در خیابان‌ها امکان بهره‌برداری همگان‌ از این فضاهای عمومی به‌صورت ایمن فراهم نیست به طوری که امروز در بسیاری از خیابان‌های شهری شاهد مشکلاتی همچون تأخیر، ازدحام شدید، کمبود ظرفیت در معابر شهری و درنهایت عدم رضایت شهروندان هستیم که در این بین معابر شهری همدان به‌ویژه رینگ مرکزی آن از این قاعده مستثنی نیست. حال آنکه برای حل این مشکل موضوع پیاده‌راه‌سازی این 6 خیابان طبق قوانین بالادستی از سال‌ها قبل در دستور کار مدیریت شهر بوده یعنی پیاده‌راه‌سازی رینگ نخست شهر همدان ازجمله طرح‌هایی است که به‌منظور حل مشکلات ترافیکی و رونق گردشگری از سال ۸۴ مصوب شده و حتی در طرح تفصیلی سال 86 نیز به لزوم اجرای این طرح تأکید شده اما به‌دلایل مختلف عمل به اجرای آن نهایتاً بعد از 11 سال تأخیر در سال 95 با پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و سپس میدان امام و خیابان اکباتان کلید خورد. پیاده‌راه‌سازی این خیابان‌ها علیرغم مزیت‌های فراوان مشکلات عدیده‌ای را در هر دو محور ایجاد کرد؛ برای مثال به‌دلیل نداشتن پیوست اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی در پیاده‌راه بوعلی به‌دلیل استقرار مراکز پزشکی، شاهد به مضیقه افتادن بیماران به‌ویژه افراد کم‌توان بودیم و یا اینکه این پیاده‌راه خود به محوری مناسب برای تردد موتورسوران بدون اعمال هیچگونه محدودیتی بدل شده، البته بگذریم از سایر مشکلاتی که تحمیل بار ترافیکی این پیاده‌راه به سایر خیابان‌ها و معابر همجوار و کوچه و پس‌کوچه‌های شهر تحمیل کرد. درخصوص خیابان اکباتان نیز حرف برای گفتن در مورد عدم پیوست‌نگاری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مسائل مترتب بر آن بسیار است اما بنا به مجال اندک تنها به یک وجه آن‌هم عدم توجه به بافت و کاربری‌های موجود در این خیابان اشاره می‌کنم که نهایتاً منجر به بازگشت ون به پیاده‌راه و درواقع هدررفت هزینه‌کرد چندمیلیاردی شد. اخیراً در مباحث مرتبط با حوزه شهرسازی یکی از روش‌هایی که جهت ارتقای کیفیت زندگی در شهر مطرح می‌شود، ساخت خیابان کامل جهت ارتقای وضعیت شبکه معابر است که طی چند هفته اخیر با مطرح شدن پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان بارها از زبان کارشناسان به‌عنوان طرح جایگزین پیاده‌راه‌سازی صرف شنیده‌ایم. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا درخصوص خیابان کامل و خصوصیات آن با دانش‌آموخته دکترای معماری از دانشگاه نیوکاسل انگلستان، معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت‌‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید: محمدسعید ایزدی؛ با بیان اینکه اجرای خیابان ‌کامل را می‌توان یک رویکرد متأثر در حوزه شهرسازی قلمداد کرد، گفت: در چرایی مطرح شدن این رویکرد باید بگویم در دوره‌ای فرض بر این بود که خیابان باید در سیطره خودرو قرار گیرد و در آن‌ها حرف نخست را خودرو می‌زد. وی ادامه داد: از این دوره می‌توان به‌عنوان دوره متقدم یاد کرد که در آن شهرها اسیر تردد خودرو و حمل‌ونقل توسط آن‌ها بودند. وی با تأکید بر اینکه با آسیب‌زا بودن این رویکرد به‌تدریج توجه به حضور انسان در فضاهای شهری به‌ویژه خیابان‌ها و تغییر نقش آن‌ها به یک فضای اجتماعی در دوره‌های مختلف افزایش یافت تاحدی که پیشنهاد پیاده‌راه‌سازی و توجه صرف به پیاده‌محوری در دنیا مورد توجه قرار گرفت، اذعان کرد: این رویکرد نیز در حال حاضر در دنیا مورد نقد قرار گرفته و واژه «خیابان برای همه» جایگزین آن شد. این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه در خیابان برای همگان سهم قائل می‌شوند، اذعان کرد: در این معبر سواره، پیاده و گروه‌های جمعیتی با توجه به نقش‌های مختلف حضور دارند. ایزدی ادامه داد: آنچه امروز در دنیا از آن به‌عنوان خیابان کامل یاد می‌شود طرح کاملی است از سیاست اخیر؛ یعنی در خیابانی که برای همه است برای رسیدن به یک دسترسی امن، جذاب و راحت (پیاده، دوچرخه، خودرو، حمل‌و‌نقل عمومی)، می‌بایست زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد. وی با تأکید بر اینکه در این رویه توجه صرف به پیاده و سواره کنار گذاشته شده و دنبال‌کنندگان این رویکرد معتقدند از این طریق امنیت معابر ارتقاء یافته و در عین حال هزینه‌های حمل‌و‌نقل‌کاهش می‌یابد، اظهار کرد: از طرفی از این طرح به‌عنوان جایگزینی برای خودروهای شخصی یاد می‌کنند که قادر است بنا به زیرساخت‌هایی که در آن تعبیه می‌شود مردم را به پیاده‌روی دعوت کند. این کارشناس حوزه شهر با تأکید بر اینکه این رویکرد حس مکان را در کاربران شهری افزایش داده و منجر به افزایش ارزش املاک مجاور می‌شود، افزود: این در حالی است که در دو شکل افراطی سواره و پیاده‌محوری، کاربران و واحدهای صنفی اطراف این معابر به هر حال آسیب می‌دیدند. ایزدی ادامه داد: اما وقتی در ساعاتی از روز امکان باراندازی و تردد حمل‌و‌نقل عمومی و اضطراری وجود داشته باشد و افراد پیاده نیز با امنیت در معبر تردد کنند، همگان قادر خواهند بود از این سیاست برد-برد استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد همکاران بنده در دانشگاه بوعلی نیز از این سیاست برد- برد که می‌توان به‌عنوان رویکرد خیابان کامل از آن یاد کرد در ارائه پیشنهاد برای خیابان باباطاهر استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: درخصوص 6 خیابان منتهی به میدان امام حدود 30 سال است که پژوهش می‌کنم به طوری که حتی در زمان استانداری آقای خرم، به همراه آقای مهندس نصری و خانم مشایخ، راجع به تعیین تکلیف این 6 خیابان در طرح محور تاریخی_ فرهنگی همدان کار پژ وهشی ‌کرده و به‌دنبال راهکار بودیم، حتی اعتقاد استاندار وقت برای حل گره ترافیکی موجود در رینگ مرکزی، ایجاد روگذر و زیرگذر بود. وی با اشاره به اینکه امروز راه‌حل‌های جایگزین بسیار منطقی‌تری هست و فقط نکته‌ای که در ارائه این راه‌حل‌ها به آن توجه نمی‌شود تفاوتی است که به لحاظ بافت و کارکرد بین 6 خیابان وجود دارد یعنی فکر می‌کنم برای مثال هر راه حلی که برای خیابان اکباتان پیدا کردیم را می‌توانیم به چند خیابان بعدی نیز تسری دهیم گفت: نکته این است که گرچه این 6 خیابان همگی به رینگ نخست و میدان امام (ره) منتهی می‌شوند اما نقش‌ها و کارکردهای آن‌ها و حتی صنوف پیرامونی و استفاده‌کنندگان از این معابر باهم متفاوت است. این دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری با اشاره به اینکه حتی مبدأ و مقصد این معابر نیز باهم متفاوت است، اذعان کرد: به همین دلیل ما نوعی تقسیم‌بندی را در پژوهش‌هایمان مد نظر قرار دادیم که منطبق با آن قرار شد اگر دو قطب اصلی محورهای فرهنگی و تاریخی همدان یعنی تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی‌سینا را از طریق پیاده‌راه‌سازی اکباتان و بوعلی به‌عنوان خیابان‌های راهبردی به یکدیگر وصل کرده و این معبر را یک محور ویژه قلمداد کرده و از چهار خیابان بعدی جدا کنیم؛ می‌توان برای سایر خیابان‌ها نیز دو به دو برنامه ارائه کرد. ایزدی با اشاره به اینکه این خیابان‌ها قابلیت این را دارند که به‌عنوان پشتیبان باهم کار کنند، تشریح کرد: یعنی خیابان‌های تختی و شهدا باهم و خیابان شریعتی و باباطاهر، البته درخصوص خیابان شریعتی باید گفت این معبر نسبت به باباطاهر ماهیت گردشگری بیشتری داشته و در عین حال خیابان باباطاهر دارای ماهیت خدماتی و پشتیبانی بیشتری است. وی با تأکید بر اینکه خیابان شهدا نیز دارای ماهیت پشتیبانی است، اذعان کرد: در این بین خیابان تختی نیز ماهیت دسترسی به محلات و افق بالادست خود را دارد. وی، افزود: با این وجود باید این معابر به‌صورت کمکی دو به دو برای تأمین بخشی از دسترسی سواره بافت مرکزی عمل‌ کنند یعنی‌ نمی‌توانیم سرتاسر این خیابان‌ها را پیاده‌راه کرده و حتی خیابان کامل درنظر بگیریم؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد درخصوص خیابان باباطاهر تا یک مقطعی یعنی تا کوچه اسکندری (انتهای زرگرها) می‌توان خیابان کامل را اجرا کرد. این مرمت‌گر شهر با تأکید بر اینکه این خیابان کامل را نباید به ادامه خیابان باباطاهر تعمیم داد، گفت: حتی برای مقطع عنوان‌شده یعنی از میدان تا انتهای بازار زرگرها که قابلیت پیاده‌محور کردن آن وجود دارد نیز باید دسترسی‌های خدماتی، پشتیبانی و اضطراری پیش‌بینی شود تا بتوانند از این عرصه حمایت کنند. ایزدی با بیان اینکه منطبق با سابقه پژوهشی که درخصوص مطالعه این خیابان‌ها دارم تأکید می‌کنم که ادامه ایجاد خیابان کامل در مقاطع بعدی این معبر منجر به متضرر شدن کسبه و در عین حال سایر کاربران خواهد شد، گفت: درواقع در خارج از مقطع عنوان‌شده ایجاد پیاده‌راه و حتی خیابان کامل، به نفع بافت و محیط اطراف خیابان باباطاهر نیست. مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد یک خیابان کامل با تأکید بر تحرک افراد، به جای خودروها از تحرک و جابه‌جایی پشتیبانی می‌کند و بدین ترتیب، با تعیین اولویت‌ شیوه‌های جابه‌جایی که تردد پیاده و دوچرخه در اولویت نخست هستند، تمام شیوه‌های حمل‌ونقل را به‌صورت اصولی و تعریف نقشه‌ای خاص درهم می‌آمیزد که این مهم خود از ایمن بودن معبر پشتیبانی می‌کند؛ البته چنانکه گفته شد این نخسه برد-برد شهری در مسیر حل معضل ترافیکی و حفاظت داشته‌های تاریخی می‌بایست منطبق با ظرفیت و کاربرد معبر و محور تعریف‌شده به اجرا درآید تا کمترین آسیب را به محیط پیرامونی وارد کرده و درنهایت منجر به رضایتمندی در کاربران ازجمله کسبه و شهروندان عادی شود.

    خیابان کامل سیاست برد-برد مدیریت شهری همدان

    دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری درخصوص پیشنهاد مطرح برای خیابان باباطاهر و تبدیل آن به خیایان کامل گفت: اجرای این طرح به‌مثابه به‌کارگیری یک سیاست برد- برد است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *