پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۴۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 10459
  • وضعیت خشکسالی در ایران چگونه است؟
    تداوم خشکسالی در نیمی از پهناورترین استان کشور

    تداوم خشکسالی در نیمی از پهناورترین استان کشور

    محسن حیدری اظهار داشت: به رغم اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۸۴/۲ میلی‌متر باران در سیستان و بلوچستان باریده اما فقط حدود ۵ درصد از مساحت استان از خشکسالی خارج شده و هنوز مابقی مساحت این استان درگیر درجات مختلفی از خشکسالی است.

    او افزود: بر اساس آخرین خروجی شاخص ۱۰ ساله خشکسالی(SPEI) مرکز ملی خشکسالی، همچنان ۱۰۰ درصد مساحت ۱۲ شهرستان دلگان، زابل، فنوج، قصرقند، مهرستان، نیکشهر، هامون، هیرمند، زهک، سرباز، کنارک و سیب و سوران درگیر خشکسالی است.

    مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: شرایط خشکسالی استان در حالی است که هم امسال میانگین بارش در اغلب نقاط استان بیشتر از نرمال بوده و هم سال گذشته این ویژگی حاکم بوده است اما مهم‌ترین دلیل تداوم خشکسالی، کم‌بارشی انباشته است که بیش از یک دهه در استان استمرار داشته است.

    حیدری خاطرنشان کرد: میزان بارش‌های امسال استان در ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه بوده و سال قبل آن نیز برای نخستین بار در پنج سال اخیر بارندگی‌‌های استان به بیش از میانگین نرمال رسید.

    او تصریح کرد: برآورد شده که اگر شرایط بارشی استان حدود ۱۵ سال متوالی به ۱۳۰ میلی‌‌متر برسد، کم‌‌بارشی انباشته استان جبران می‌‌شودٰ؛ اما سناریوهای اقلیمی بلندمدت، گویای چنین شرایطی نیست؛ بلکه نشان‌دهنده کاهش میزان نزولات جوی در ایران است.

    مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بررسی داده‌‌های تاریخچه‌‌ای هواشناسی استان نشان می‌‌دهد که روند تغییرات سالانه بارش استان در ۳۰ سال منتهی به ۹۸-۱۳۹۷ منفی ۲ میلی‌‌متر بوده است؛ یعنی در این ۳۰ سال، میانگین بارش استان حدود ۶۰ میلی‌متر کاهش یافته است.

    حیدری افزود: علاوه بر همه این موضوعات با دانش کنونی بشر نمی‌توان شرایط بارش یا خشکسالی استان را برای سال‌‌های آینده به‌‌صورت دقیق پیش‌بینی کرد.

    پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *