جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 145
  • ارائه مجوز به بیش از ۳۲ هزار دهیاری در کشور و درجه بندی ۱۹ هزار و ۳۸۲ دهیاری تا پایان سال ۹۵

    معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از صدور مجوز به ۳۲ هزار و ۳۴۹ دهیاری تا پایان سال ۹۵ خبرداد.
    سعیدرضا جندقیان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: از این شمار دهیاری دارای مجور، تاکنون ۱۹ هزار و ۳۸۲ دهیاری درجه بندی شده اند.
    وی ادامه داد: بیشترین شمار دهیاری‌های دارای مجوز و درجه‌بندی شده مربوط به استان خراسان رضوی با ۲ هزار و ۴۹۴ مجوز و یکهزار و ۷۳۳ دهیاری دارای درجه هستند.
    جندقیان با اشاره به ماده ۴۹ آیین نامه اجرایی قانون شوراها گفت: سطح تحصیلات دهیاران متناسب با درجه هر دهیاری تعیین می‌شود.
    وی اضافه کرد: در دهیاری‌های درجه یک و ۲ سطح تحصیلات حداقل دیپلم، در دهیاری‌های درجه ۳ و ۴ ، فوق دیپلم و در دهیاری‌های درجه ۵ و ۶ سطح تحصیلات لیسانس برای احراز سمت دهیار تعیین شده است و همچنین درجه هر دهیاری یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان حقوق و مزایای دهیار ذیربط است.
    جندقیان خاطر نشان کرد: از مجموع ۱۹ هزار و ۳۸۲ دهیاری درجه‌بندی شده تا پایان دولت یازدهم ۱۴ هزار و ۶۵۱ دهیاری دارای درجه ۱ و ۲ و ۳ هزار و ۹۴۳ دهیاری دارای درجه ۳ و ۴ و ۷۸۸ دهیاری دارای درجه ۵ و ۶ هستند.
    **درجه‌بندی دهیاری‌ها
    معاون امور دهیاری ها سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت : با توجه به وجود تفاوت‌های بسیار از لحاظ جمعیت، وسعت و درآمد روستاها، درجه‌بندی دهیاری‌ها که پس از استقرار نهاد دهیاری در روستاها و فعالیت آن حداقل برای مدت ۲سال انجام می‌گیرد، می‌تواند نقش بسزایی در ساماندهی و نظام‌بخشی دهیاری‌ها داشته باشد و نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات را نظام بخشد.
    وی ادامه داد: به استناد ماده ۳ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری ها وزرات کشور موظف است هر دهیاری را بر اساس سه شاخص جمعیت، وسعت و درآمد از درجه یک تا شش، درجه‌بندی کند و در واقع این شاخص‌ها، در ۵ طبقه دسته‌بندی و به ترتیب از کوچک به بزرگ امتیاز دریافت خواهند کرد و مجموع کل امتیازات هر دهیاری، تعیین‌کننده درجه آن دهیاری خواهد بود.
    جندقیان تصریح کرد:‌ همزمان با صدور مجوز تاسیس دهیاری، درجه آن دهیاری به صورت موقت و با تشخیص و تایید استانداری ذیربط یک یا ۲ تعیین می‌شود و ۲سال پس از آغاز به کار دهیاری و ارایه تفریغ بودجه، درجه آن دهیاری تعیین خواهد شد.
    وی اضافه کرد : در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار، با پیگیری از استان‌های مختلف، اطلاعات مربوط به درجه‌بندی دهیاری‌های استان‌های مختلف کشور جمع‌آوری و پس از بررسی‌های کارشناسی و رفع نواقص مربوطه، درجه‌های مربوط به دهیاری‌های ۱۳ استان کشور در کمیته ملی تعیین درجه دهیاری‌ها، تعیین و نهایی شد و به این ترتیب، در سال اول درجه‌بندی دهیاری‌ها ۴ هزار و ۸۱۳ دهیاری درجه‌بندی شدند.
    این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ها یادآوری کرد: این روند در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ ادامه یافت و در این مدت ۱۶ هزار و۲۷۰ دهیاری در کل کشور تعیین درجه شدند.
    وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون نیز درجه مربوط به ۳ هزار و ۱۱۲ دهیاری کشور تعیین و به آنها ابلاغ شده است و همچنین با ارتقای درجه یکهزار و ۷۶۴ دهیاری که از قبل درجه‌هایی را دریافت کرده و پس از ۲ سال با ارسال مستندات قانونی متقاضی ارتقای درجه بوده‌اند.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *