شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۰۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 9070
  • آسوده بخواب، ما هم خوابیم!
    آسوده بخواب، ما هم خوابیم!

    آسوده بخواب، ما هم خوابیم!

    هم وطن عزیز، عزم خود را جزم کرده بودم در این نوشتار روزهای آخر سال بر موارد مثبت تمرکز کرده و در این شرایط سخت باری بر دوش ملت ایران نیافزایم. غرق در افکار، چندین بار سالنامه را ورق زدم. دیدم سال با شعار رونق تولید آغاز شد و با همان شعار پایان یافت. رشد اقتصادی رکورد زد ولی در جهت معکوس! گره­های کور کشور از جمله فزونی هزینه های دولت بر درآمدها و در نتیجه کسری بودجه، تحریم اقتصادی، انزوای سیاسی در صحنه­ی بین المللی و بسیاری موارد دیگر هیچ یک گشوده نشد. در پی افزایش قیمت بنزین و اعتراض مردم، عده­ای جان باختند. هواپیمای مسافربری مورد اصابت موشک قرار گرفت. این آخر هم که آلبوم بلاهایی که در طول سال از زمین و زمان بر این ملت نازل شده بود کامل شده و پای ویروس کرونا به کشور باز شد. چندین بار در جستجوی اتفاقات خوب دفتر سال را ورق زدم تا انگ سیاه­نمایی را از قلم خود زدوده و دل خواننده­ را شاد کنم. هنوز قطع امید نکرده بودم که دیدم جوانکی در مقام معاون دانشگاه علوم پزشکی با صراحت تمام اعلام می­کند، مشکل ما مردن بیماران نیست. افرادی که فوت کردند مسن هستند و اگر به علت کرونا فوت نمی­کردند احتمالاً به دلیل دیگری از دنیا می رفتند. مشکل ما بار تحمیل شده به بیمارستان­های ماست. عجبا! سالنامه را بستم و با خود تجدید عهد کردم که به بیان واقعیات به دور از هرگونه گرایش سیاسی ادامه دهم. یکی نیست به این جوانک بگوید که اولا مگر شما جای خدا نشسته­اید که نسخه می­پیچید کی بمیرد و کدام بماند و دوماً مگر کار و بار بیمارستان­ها غیر از نجات جان بیماران است؟ اگر امروز مسئولی در نظام سلامت ما به خود اجازه می­دهد که تصمیم بگیرد مسن­تر ها بمیرند و جوانترها بمانند، حتما فردا هم یکی دیگر از همین قماش حکم خواهد کرد که مقامات و آقازاده­هایشان بمانند و مهم نیست چه بر سر ملت بیاید! بعد هم که انگار بزرگ­تر ها به ایشان یادآوری کرده­اند که ممکن است پست وزارت و وکالت بعدی که در انتظار است به مخاطره بیفتد، که نمی­افتد، فشار کار و خستگی را بهانه قرار می­دهد. اتفاقاً خستگی هم مثل مستی با راستی عجین است و این عزیز دل از فرط خستگی یادش رفته که در مقابل دوربین باید فیلم بازی کند و حرف دل خود را زده است!

    اما چنانچه بر اتفاقات ناگوار سال که معلولند تمرکز کرده و از علت و علل آن غافل شویم، باز به بیراهه رفته و خود را به خواب زده­ایم. علت اصلی را باید در نظام فرهنگی-اجتماعی کشور جستجو کنیم که از دو عنصر ساختار اجتماعی ارباب-رعیتی و نظام ایلی- طایفه­ای تشکیل شده است و این با اصول کشور داری جهان امروز مغایر است. تنها در چنین ساختار اجتماعی است که می­توان تصور کرد فردی بر مسند رئیس دانشگاه علوم پزشکی تکیه بزند و یکی نادان تر از خود را به معاونت برگزیده و این چنین با روح و روان مردم بازی کند.

    ملت ایران اجازه نخواهد داد که این وقایع ناگوار باعث ناامیدی و زمین­گیر شدنش شود. از هم­ اکنون باید به فکر دوران بعد از کرونا باشیم. امسال را نقطه­ی عطفی قرار داده و باور داشته باشیم که سرنوشت کشور دست یکایک ما مردم ایران است و کسی حق ندارد با تکیه بر وابستگی ایلاتی خود که همان طبقه اجتماعیست بر رعیت اربابی کند.  باید به دنبال آن باشیم که ساختاری اجتماعی-فرهنگی جامع و پویا برای اداره­ی امور مملکت تدوین کنیم. ساختاری که همه­ی گروه­ها بتوانند در ساختن کشور نقش ایفا کنند و تنها معیار تعیین کننده­ی جایگاه هر فرد توانمندی و شایستگی باشد. باید از خواب غفلت بیدار شده و ببینیم و بفهمیم که نظام سلطه جهانی با هدف قرار دادن دو بخش اقتصاد و فرهنگ، به دنبال آن است که فاصله­ی بین مردم و نظام حکمرانی را افزایش داده و از این مسیر به اهداف شوم خود دست یابد. اهداف دشمنان ما در صحنه­­ی اقتصاد بمراتب ملموس­تر است. در بخش فرهنگ باید با دقت تمام شرایط را مورد ارزیابی قرار دهیم. کار به جایی رسیده که جامعه به قول معروف خرج خود را از دولت جدا کرده و گویی دولت را از خود نمی­داند. البته که فاصله­ی زیاد و بیگانگی دولت-ملت، که در طول تاریخ از سیاست­های اصلی نظام استعماری و سلطه­گر بوده و هست، بازتاب شیوه مدیریت دولت­مردان ماست. مگر ملت شاهد آن نبود که رئیس دولت در پی شیوع ویروس کرونا اعلام کرد که هفته­ی آینده همه چیز به حالت طبیعی باز می­گردد و دیدیم چه شد و در ادامه­ی این نمایش حکمرانی، در شرایطی که جامعه نگران و مضطرب از فراگیر شدن بیماری نیاز به آرامش روانی دارد، رئیس قوه­ی مجریه اعلام می­کند که هفته­ای یک جلسه برای رفع مشکل برگزار خواهد کرد. وای بر ما که کار را به آنجا رسانده­ایم که اختلاف نظرهای سیاسی بر حفظ جان مردم اولویت یافته است.

    می­دانیم که جامعه از شبکه­ای از روابط تشکیل شده که در آن تقسیم کار صورت می­گیرد و وقتی بالاترین بازدهی را خواهد داشت که اولاً اجزای آن بر اساس نقشه­ای مشخص در یک نظام اجتماعی مستحکم به طور منسجم با هم ترکیب شده باشند، ثانیاً هر جزء در جایگاه مناسب قرار گرفته و ثالثاً افراد جامعه با هم اتفاق نظر و وفاق ارزشی داشته باشند. قضاوت در مورد برخورداری از برنامه و نقشه مدون، قرار داشتن افراد در جایگاه اجتماعی خود و به ویژه برخورداری از وفاق ارزشی در سطح جامعه را به خواننده واگذاشته و این نوشتار را با تأکید بر این واقعیت به پایان می­برم که ملت ایران به گواه تاریخ گرگ باران دیده است و بیدی نیست که از این بادها بلرزد. باید از هم­اکنون بر دوران پسا کرونا متمرکز شده و به فکر بازنگری اساسی در روش حکمرانی­مان باشیم. باید کار را به کاردان بسپاریم تا با تدوین نقشه­ای جامع، پویا و فراگیر گام اول در مسیر توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور برداشته شود. البته که در برداشتن گام اول باید قبول کنیم که وابستگی به هیچ ایل و طایفه­ای ملاک کار نبوده و آن آقازاده­هایی را که از ژن خوب برخوردارند و این آقازاده­هایی را هم که از پشت میز مدیریت نظام سلامت کشور نسخه می­پیچند که فوت افراد مسن­تر مسأله­ای نیست را کنار گذاریم. در غیر این صورت جامعه بیش از پیش بر این نظر و رای خود استوار خواهد بود که آسوده بخوابد، چون مسئولین هم جملگی در خواب نازند و البته دلش خوش است که رئیس دولت هفته ای یک بار از خواب بیدار شده و در جلسه کرونا شرکت می کند!

    جهان اقتصاد



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *