جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۵۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 11208
  • بایسته¬های برنامه¬ریزی استراتژیک در کلان¬شهرها
    بایسته¬های برنامه¬ریزی استراتژیک در کلان¬شهرها

    بایسته¬های برنامه¬ریزی استراتژیک در کلان¬شهرها

    برزن نیوز: امروزه شهرداری­ها در اقصی نقاط جهان از لحاظ مدیریتی با شرایطی متغیر، پیچیده و با عدم قطعیت روبرو بوده و محیط فعالیتی خود را در شرایط تغییرات روزافزون، پیچیدگی و تناقضات اداره می­کنند. این در حالی است که در عرصه­های گوناگون قدرت تصمیم­گیری قابل ملاحظه­ای به سطوح شهرداری واگذار شده و در عین حال انتظارات مردم از شهرداری افزایش یافته، به گونه­ای که آنان خواهان چنان سیستم­های مدیریتی و برنامه­ریزی شهری­اند که قابل دسترس بوده و در مقابل نیازهای آنان (از جمله؛ ارائه خدمات بهتر، پرداخت عوارض کمتر، مردم سالاری و….) پاسخگو و مسئول باشند.

    علاوه بر این، با توجه به اینکه محیط خارجی برنامه­ریزی توسعه کلان­شهر ها (در سطح کشور و روابط بین­المللی) تحت تاثیر عوامل متعدد اقتصادی (وجود شرایط دشوار اقتصادی، تورم، بیکاری، وابستگی اقتصاد کشور به نفت و منابع درامدی ناکافی برای اداره شهر)، شرایط اجتماعی-فرهنگی (کاهش رشد جمعیت، ضعف فرهنگ شهروندی و جامعه مدنی، عدم هماهنگی بین ارائه دهندگان خدمات)، شرایط زیست­محیطی (مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و…) شرایط سیاسی (تحریم­های متعدد، رقابت جهانی و…) کل کشور بوده و محیط داخلی آن شامل نظام مدیریت شهری (کارکنان، وسایل، تامین هزینه­های شهر) گروه­های ذینفع جامعه شهری از جمله مردم، بخش خصوصی، سازمان های دولتی و نحوه تعامل با آنها در اداره شهر و نهادهای غیر دولتی می شود.

    علاوه بر این و با توجه به پیشرفت­های به وجود آمده در عرصه تکنولوژی از جمله نوآوری در فن آوری ، تغییرات متعددی به محیط فعالیتی شهرداری­ها تحمیل شده که شرایط متغیر کلان­شهرها باعث شده که مدیریت شهری در چارچوب و سازوکارهای مناسب جهت مواجهه با این شرایط دچار مشکلات متعدد باشند. در نتیجه برای شهرداری نیاز به گسترش فرآیندهای تصمیم­گیری که بتواند امکان تدوین و اجرای استراتژی­های فعال در مقابل با شرایط متحول را فراهم سازد، شدیدا احساس می شود. از جمله روش­های رویارویی با این امر، استفاده از برنامه­ریزی استراتژیک انعطاف پذیر (برنامه­ریزی ارتباطی، مشارکتی­، گرایش­های  زیست محیطی و ..) است. که در نظام برنامه ریزی کشور برخی موانع که مستقیما به فرآیند برنامه­ریزی استراتژیک مرتبط و مانع انجام موفقیت آمیز آن می شوند ؛ عبارتند از :

    روحیه بی­تفاوتی : دربین کارکنان شهرداری­ها نسبت به شهروندان و مشکلات آنها روحیه بی­تفاوتی وجود دارد.

    ترس برنامه­ریزان : مدیران، برنامه­ریزان و مجریان از تفویض پروژه هایی که با مکانیسم مشارکتی اجرا می شود و شامل طیف وسیعی از گروههای ذینفع می باشند، ترس دارند.

    حجم عظیم نوشتار : یک برنامه استراتژیک توجه خود را معطوف به موضوعات کلیدی می نماید. به طوریکه ۱۰۰  صفحه تحلیل نمی تواند جایگزین ۱۰ صفحه اقدامات استراتژیک باشد.

    استراتژی عام : یک مانع متداول در انجام برنامه ریزی کارا، جایگزینی استراتزی عام به جای برنامه­ریزی عملیاتی استراتژیک یکپارچه می باشد.

    از جمله موارد محدوده کننده شامل موارد ذیل است:

    • عدم ارتباط منطقـی بین تهیـه­کنندگان برنامـه و اجراکننـدگان آن
    • فراینـد تهیـه طـرح، از فراینـد اجـرا جـدا انجام مـی گیـرد در نتیجه بعضا مشاهده می شود که اجـرا کنندگان طـرح تعهدی نسـبت بـه انجـام آن احسـاس نمـی کنند.
    • فراینـد برنامـه ریزی جـدا از مرحلـه بازنگری و نظارت اسـت.
    • عـدم وجـود مکانیزم نظارتـی در انجـام طرحها و برنامـه ها

    به هر حال همانگونه که ذکر شد امروزه اکثر کلان­شهرهای دنیا با مسایل و مشکلاتی از جمله؛ آموزشی، بهداشتی، اشتغال، محیط زیست، حاشیه­نشینی و … مواجه بوده که این امر باعث شده تا فشار دولت بر شهرداری افزایش یابد. با این وجود شهر همچنان به عنوان مرکز دانش انسانی و انباری از آگاهی و محل بروز خلاقیت ، نوآوری و موفقیت­های شهری است که در این میان جهت مقابله سیستماتیک با معضلات شهری، برنامه ریزی استراتژیک از طریق درک فرصت­ها، امکانات، تهدیدات، تشخیص و تخصیص منابع و… به شهرداری کمک­های شایسته­ای نموده، ابزار کلیدی در رویارویی با معضلات شهری و دستیابی به آینده بهتر (جنبه های اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی)  محسوب شده، استفاده از برنامه­ریزی استراتژیک در مدیریت کلان­شهرها حائز اهمیت شناخته شده و از دوباره­کاری، همپوشانی، تمرکز بیش از حد، ناکارایی، چگونگی تخصیص منابع ( با توجه به کمبود منابع مالی ) مثمر ثمر واقع می شود.

     



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *