پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 11208
  • بایسته¬های برنامه¬ریزی استراتژیک در کلان¬شهرها
    بایسته¬های برنامه¬ریزی استراتژیک در کلان¬شهرها

    بایسته¬های برنامه¬ریزی استراتژیک در کلان¬شهرها

    برزن نیوز: امروزه شهرداری­ها در اقصی نقاط جهان از لحاظ مدیریتی با شرایطی متغیر، پیچیده و با عدم قطعیت روبرو بوده و محیط فعالیتی خود را در شرایط تغییرات روزافزون، پیچیدگی و تناقضات اداره می­کنند. این در حالی است که در عرصه­های گوناگون قدرت تصمیم­گیری قابل ملاحظه­ای به سطوح شهرداری واگذار شده و در عین حال انتظارات مردم از شهرداری افزایش یافته، به گونه­ای که آنان خواهان چنان سیستم­های مدیریتی و برنامه­ریزی شهری­اند که قابل دسترس بوده و در مقابل نیازهای آنان (از جمله؛ ارائه خدمات بهتر، پرداخت عوارض کمتر، مردم سالاری و….) پاسخگو و مسئول باشند.

    علاوه بر این، با توجه به اینکه محیط خارجی برنامه­ریزی توسعه کلان­شهر ها (در سطح کشور و روابط بین­المللی) تحت تاثیر عوامل متعدد اقتصادی (وجود شرایط دشوار اقتصادی، تورم، بیکاری، وابستگی اقتصاد کشور به نفت و منابع درامدی ناکافی برای اداره شهر)، شرایط اجتماعی-فرهنگی (کاهش رشد جمعیت، ضعف فرهنگ شهروندی و جامعه مدنی، عدم هماهنگی بین ارائه دهندگان خدمات)، شرایط زیست­محیطی (مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و…) شرایط سیاسی (تحریم­های متعدد، رقابت جهانی و…) کل کشور بوده و محیط داخلی آن شامل نظام مدیریت شهری (کارکنان، وسایل، تامین هزینه­های شهر) گروه­های ذینفع جامعه شهری از جمله مردم، بخش خصوصی، سازمان های دولتی و نحوه تعامل با آنها در اداره شهر و نهادهای غیر دولتی می شود.

    علاوه بر این و با توجه به پیشرفت­های به وجود آمده در عرصه تکنولوژی از جمله نوآوری در فن آوری ، تغییرات متعددی به محیط فعالیتی شهرداری­ها تحمیل شده که شرایط متغیر کلان­شهرها باعث شده که مدیریت شهری در چارچوب و سازوکارهای مناسب جهت مواجهه با این شرایط دچار مشکلات متعدد باشند. در نتیجه برای شهرداری نیاز به گسترش فرآیندهای تصمیم­گیری که بتواند امکان تدوین و اجرای استراتژی­های فعال در مقابل با شرایط متحول را فراهم سازد، شدیدا احساس می شود. از جمله روش­های رویارویی با این امر، استفاده از برنامه­ریزی استراتژیک انعطاف پذیر (برنامه­ریزی ارتباطی، مشارکتی­، گرایش­های  زیست محیطی و ..) است. که در نظام برنامه ریزی کشور برخی موانع که مستقیما به فرآیند برنامه­ریزی استراتژیک مرتبط و مانع انجام موفقیت آمیز آن می شوند ؛ عبارتند از :

    روحیه بی­تفاوتی : دربین کارکنان شهرداری­ها نسبت به شهروندان و مشکلات آنها روحیه بی­تفاوتی وجود دارد.

    ترس برنامه­ریزان : مدیران، برنامه­ریزان و مجریان از تفویض پروژه هایی که با مکانیسم مشارکتی اجرا می شود و شامل طیف وسیعی از گروههای ذینفع می باشند، ترس دارند.

    حجم عظیم نوشتار : یک برنامه استراتژیک توجه خود را معطوف به موضوعات کلیدی می نماید. به طوریکه ۱۰۰  صفحه تحلیل نمی تواند جایگزین ۱۰ صفحه اقدامات استراتژیک باشد.

    استراتژی عام : یک مانع متداول در انجام برنامه ریزی کارا، جایگزینی استراتزی عام به جای برنامه­ریزی عملیاتی استراتژیک یکپارچه می باشد.

    از جمله موارد محدوده کننده شامل موارد ذیل است:

    • عدم ارتباط منطقـی بین تهیـه­کنندگان برنامـه و اجراکننـدگان آن
    • فراینـد تهیـه طـرح، از فراینـد اجـرا جـدا انجام مـی گیـرد در نتیجه بعضا مشاهده می شود که اجـرا کنندگان طـرح تعهدی نسـبت بـه انجـام آن احسـاس نمـی کنند.
    • فراینـد برنامـه ریزی جـدا از مرحلـه بازنگری و نظارت اسـت.
    • عـدم وجـود مکانیزم نظارتـی در انجـام طرحها و برنامـه ها

    به هر حال همانگونه که ذکر شد امروزه اکثر کلان­شهرهای دنیا با مسایل و مشکلاتی از جمله؛ آموزشی، بهداشتی، اشتغال، محیط زیست، حاشیه­نشینی و … مواجه بوده که این امر باعث شده تا فشار دولت بر شهرداری افزایش یابد. با این وجود شهر همچنان به عنوان مرکز دانش انسانی و انباری از آگاهی و محل بروز خلاقیت ، نوآوری و موفقیت­های شهری است که در این میان جهت مقابله سیستماتیک با معضلات شهری، برنامه ریزی استراتژیک از طریق درک فرصت­ها، امکانات، تهدیدات، تشخیص و تخصیص منابع و… به شهرداری کمک­های شایسته­ای نموده، ابزار کلیدی در رویارویی با معضلات شهری و دستیابی به آینده بهتر (جنبه های اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی)  محسوب شده، استفاده از برنامه­ریزی استراتژیک در مدیریت کلان­شهرها حائز اهمیت شناخته شده و از دوباره­کاری، همپوشانی، تمرکز بیش از حد، ناکارایی، چگونگی تخصیص منابع ( با توجه به کمبود منابع مالی ) مثمر ثمر واقع می شود.

     



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *