جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 10608
  • معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها
    معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

    معماری سازمانی راهکاری موثر برای تقویت مدیریت شهری

    «رضا کرمی» با حضور مجازی در یکصد و چهارمین جلسه کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد که با موضوع اهمیت معماری سازمانی برای بهره برداری بیشتر و بهتر برگزاری شده بود، با بیان این‌که سازمان‌های مختلف در بخش‌های دولتی و خصوصی ملزم به تغییر مستمر مدیریت و روش‌های اجرای کار هستند، اظهار کرد: افزایش سرعت، افزایش رضایتمندی و کاهش هزینه‌ها از جمله مهمترین دلایل اعمال تغییرات موردی در ادوار مختلف است.

    وی تغییر قوانین بالادستی را از دیگر عوامل تأثیرگذار در تغییر مدیریت سازمانی دستگاه‌های مختلف به ویژه دستگاه‌های دولتی دانست و افزود: ایجاد چرخه مدیریت تغییر، از جمله راهکارهای موثر برای مدیریت سازمانی در تغییرات ادواری است.

    این استاد دانشگاه و مدرس شاخص معماری سازمانی در کشور با بیان این‌که عناصر سازمانی به هم پیوسته هستند و تغییر بخشی از آن مستلزم هماهنگی با دیگر اجزاست، گفت: برای تغییر هر سازمان یک یا چند مولفه سازمانی باید تغییر کند و این در حالی است که همه مولفه‌های سازمانی با یکدیگر مرتبط هستند.

    کرمی در ادامه تدوین نقشه سازمانی را یکی از مولفه‌های جدی برای برنامه‌ریزی و مدیریت تغییرات سازمانی دانست و بیان کرد: هر چه سازمان‌ها بزرگتر و پیچیده‌تر باشند وجود نقشه سازمانی موثرتر و بیشتر مورد نیاز است.

    وی نقشه سازمانی را همان معماری سازمانی عنوان و تصریح کرد: معماری سازمان مجموعه‌ای به هم پیوسته  از مدل‌های توصیف کننده جنبه‌های مختلف یک سازمان است که نحوه استفاده از منابع سازمانی را در راستای رسیدن به اهداف مشخص بیان می‌کند.

    این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود لایه کسب و کار، لایه سیستم‌های اطلاعاتی و لایه زیرساختی را از جمله لایه‌های معماری سازمانی عنوان کرد و گفت: اساسی‌ترین کاربرد معماری سازمانی مدیریت تغییر برای افزایش کمی و کیفی خدمات سازمانی است.

    کرمی تحول دیجیتالی، یکپارچه سازی داده، کیفیت، طراحی سبد برنامه‌های کابردی، استانداردسازی، برنامه‌ریزی، بازمهندسی و بهبود فرآیندها و طراحی ساختار را از جمله ویژگی‌های معماری سازمانی دانست و بیان کرد: شهرداری‌ها از جمله سازمان‌های بزرگ و پیچیده در حوزه مدیریت شهری هستند که با معماری سازمانی خدمات بهتر و بیشتری ارائه می‌کنند.

    وی خاطرنشان کرد: در مدیریت شهری استراتژی به شکلی تعریف می‌شود که مشتری مداری در رأس برنامه ریزی قرار گرفته و بحث تدوین بانک اطلاعاتی برای رضایت مشتری و تعریف فرآیند اجرایی برای سنجش رضایت مندی ارزیابی می‌شوند.

    وی در پایان با بیان این‌که معماری سازمانی یک طرح نیست، بلکه یک فرآیند اجرایی است که باید در هر سازمان نهادیه شود، گفت: معماری سازمانی فرآیندی رو به جلو بوده و نقش مهمی در ارتقا ظرفیت‌های درونی و بیرونی سازمانها ایفا می‌کند.
    منبع: ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *