پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۴۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 13008
  • فراسوی فروپاشی: سه تأمل دربارۀ پیامد ممکن
    فراسوی فروپاشی: سه تأمل دربارۀ پیامد ممکن

    ۶ شاخص عجیب اقتصادی برای اطلاع از شرایط رکود جهان

    برای سنجش وضعیت اقتصادی و تغییراتی که در اقتصاد جهانی رخ می‌دهد، از برخی نماگرها استفاده می‌شود. این نماگرها در برخی موارد، این سنجه‌ها بسیار عجیب و غریب هستند و کمی دور از ذهن به نظر می‌رسند. چنین نماگرهایی دامنه وسیعی از نرخ طلاق گرفته تا جراحی پلاستیک و صادرات ساعت‌های ساخت سوئیس را در بر می‌گیرند. در ادامه به برخی از این نماگرها اشاره می‌کنیم.

    نماگر جراحی پلاستیک

    ?این نماگر یکی از موارد عجیبی است که برای سنجش وضعیت اقتصادی به کار گرفته می‌شود. نکته این شاخص آن است که وقتی اقتصاد با مشکل روبرو شود، افراد از انجام عمل جراحی زیبایی منصرف می‌شوند. این موضوع دو دلیل عمده دارد. یکی آنکه نیازهای اقتصادی مهمتری یافت می‌شود که مردم بخواهند به آنها توجه کنند. دیگر اینکه با از دست رفتن مشاغل در شرایط رکود اقتصادی، توان پرداخت برای این قبیل جراحی‌ها کاهش می‌یابد. شواهدی که در این زمینه وجود دارد، در سال ۲۰۰۸ در آمریکا قابل مشاهده است. در این سال با کاهش رشد اقتصادی، درآمدهای مربوط به جراحی پلاستیک ۹ درصد کاهش یافت.

    نرخ طلاق و رکود

    ?ایده این نماگر از آنجا می‌آید که طلاق هزینه‌هایی دارد که در برخی کشورها گران است. برخی مطالعات که در این زمینه انجام گرفته‌اند، نشان می‌دهند که زوجین در دوران رکود به احتمال کمتر طلاق می‌گیرند. البته به عقیده آنان پشت چنین تصمیمی مساله پول و مسائل مالی وجود دارد.

    نماگر صادرات ساعت سوئیس

    ?این نماگر نیز از جمله نماگرهای جالبی است که در نشریه وال استریت ژورنال نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این روزنامه ساعت‌های ساخت سوئیس را به نوعی «اقلام تجملی» می‌داند. دلیل این نماگر آن است که صادرات ساعت سوئیس دیدگاهی در مورد الگوی مخارج ثروتمندان نوین جنوب شرقی آسیا ارائه می‌دهند.

    شاخص مرگ و میر با دوچرخه

    ?یکی از مواردی که در رکود اقتصادی رخ می‌دهد، افزایش استفاده از دوچرخه در کشورهای مختلف است. به همین ترتیب نیز مرگ و میر افراد دوچرخه‌سوار در طول رکود بیشتر خواهد شد. در بریتانیا، وزارت حمل و نقل این کشور اعلام کرد که در سال ۲۰۱۱، نرخ مرگ و میر دوچرخه‌سواران ۱۲ درصد نسبت به زمان مشابه سال پیش از آن افزایش یافته بود.

    شاخص جمعیت تمساح‌ها

    ?این نماگر نیز از جمله موارد جالب برای سنجیدن وضعیت رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته است. در واقع از آنجا که اقلامی مانند کیف‌های دستی از جنس پوست تمساح‌ اقلامی لوکس و تجملاتی به حساب می‌آیند و قیمت آنها حتی به ۲۰ هزار دلار نیز می‌رسد، در رکود کاهش می‌یابند، این نماگر معنادار می‌شود. در سال ۲۰۰۹ مزارع پرورش تمساح و کروکودیل در ایالت لوئیزیانا دچار مشکل شد. در این سال، تمساح‌ها همچنان پرورش یافته و تعداد آنها زیاد می‌شدند، اما تقاضایی برای پوست آنها در کار نبود و طراحان کالاهای تجملاتی آنها را خریداری نمی‌کردند.

    نماگر لوبیا پخته

    ?مصرف کنندگان کشورهای پیشرفته، وقتی با رکود و شرایط مشقت بار روبرو شوند، برای صرفه‌جویی در مخارج مواد غذایی به مصرف کالاهای کنسروی روی می‌آورند. در سال ۲۰۰۹، ارزش لوبیای پخته شده در بریتانیا ۲۳ درصد افزایش یافت. این نماگر به همین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ببیند شرایط اقتصادی در یک کشور چگونه است.



    مطلب پیشنهادی

    شهر جدید خلیج فارس؛ آری یا خیر؟

    شهر جدید خلیج فارس؛ آری یا خیر؟

    تغییرات ایجاد شده مانند ساخت شهر جدید خلیج فارس لزوما کشور را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند و حتی می‌تواند دست‌آوردهای حاصل از ظرفیت‌های طبیعی سواحل جنوبی برای حرکت‌های بعد را هم تباه کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *