جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۰۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 6131
  • ساخت و سازهای شهری و حقوق شهروندی

    بطور طبیعی در شهرهای ایران ساختمان­ها با ضریب ۵/۲% تا ۴% در سال تخریب و بازسازی می­شوند.

    لاکن در شهرهایی که افزایش قیمت زمین به قیمت ساخت بنا سرعت بیشتری داشته باشد، سرعت بازسازی بالا می­رود و گاهی به ۸% تا ۱۰% نیز می­رسد.

    علت این امر مبحثی است که از رابطه بین اقتصاد زمین و بنا نشأت می­گیرد. بدین­ترتیب که سهم معینی از قیمت هر متر ساختمان می­تواند به قیمت زمین اختصاص یابد و به ناچار وقتی قیمت زمین نسبت به قیمت احداث بنا، با سرعت بیشتری رشد می­کند. ساختمان­های حتی دهساله نیز برای دستیابی به این نسبت که با افزایش تراکم ممکن می­شود، شروع به تخریب و بازسازی زود هنگام می­نمایند.

    بگذریم از اینکه این امر با اتلاف مصالح و انرژی موردنیاز برای تولید مصالح (که همچنان با یارانه تهیه می­شوند) همراه است، که در شکل اولی، به منافع دیگر شهروندان کشور (بجز مالک زمین) لطمه وارد می­نماید (که خودش جای بحث مفصل و مجزایی را دارد)، ولی از جهاتی دیگر نیز حقوق شهروندان دیگر را به شرحی که خواهد آمد، خدشه­دار می­سازد.

    چگونگی ساخت وساز در شهرهای ایران و حقوق شهروندی

    الف- حمل و نقل مصالح

    شهرداری تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ برای کاهش مشکلات آمد و شد شهری، عبور و مرور کامیون­های حمل مصالح را در طول روز ممنوع نموده­اند و این امر در شب­ها تا سپیده دم صورت می­پذیرد.

    اما باید دید خود این امر چه حقوقی را از شهروندان سلب می­نماید:

    اول- اغلب کامیون­های حمل مصالح بسیار کهنه هستند و بسیار بیشتر از ظرفیت خود مصالح حمل می­کنند و درنتیجه زوزه حرکت آنها، تا چند صدمتر از محل عبورشان را، در طول شب با آلودگی صوتی مواجه می­سازد.

    دوم- همسایگان ساختمانها که احداث می­شود، علاوه بر این صدا با آلودگی صوتی بسیار شدیدتری که با تخلیه مصالح رخ می­دهد مواجه­اند، که در طول شب ادامه دارد و اگر موضوع تخلیه آهن باشد، آنچنان شدتی دارد، که گاهی با تنش­های عصبی شدید، ناشی از پریدن ناگهانی و با صوتی غیرقابل تحمل نیز توأم می­شود.

    در مواردی که بتن­ریزی صورت می­پذیرد، سروصدای دستگاه بتن­ریز، ساعت­ها و به مدت چند ماه خواب را بطور طولانی بر همسایگان حرام می­نماید و البته روز بعد موجب کاهش راندمان کاری تمام آنها می­شود. بیچاره شهروندی که در خیابانش تعداد زیادی ساختمان به بازسازی بپردازند و آنهم یکی بعداز دیگری.

    ب- کارگاه­های در کارگاه احداث بنا

    موضوع دیگری که به شدت حقوق شهروندان را بهنگام ساخت و ساز ضایع می­کند، انجام کارهای زیادی (که باید در کارخانه­ها و کارگاههای خاص انجام پذیرد) در محل احداث بناست.

    بجای آنکه آهن­ها در کارخانه ­ها  بریده و آماده نصب شده و در کارگاه احداث بنا فقط پیچ و مهره شوند. شمش­های آهن به زمین آورده می­شوند (البته بیشتر مواقع به بخشی از خیابان مقابل زمین) و تمام عملیات برش، آماده­سازی و جوشکاری در زمین انجام می­شود واغلب با موتورهای برش و جوش غیراستاندارد که با صدای مهیبی کار می­کنند و ایجاد دود می­نمایند.

    در بسیاری از موارد دیگر هم، محل احداث بنا، نقش کارخانه­ها و کارگاه­های ساختمانی را ایفا می­نمایند.

    ساخت و ساز شهری

    ساخت و سازهای شهری

     ج بستن پیاده­رو

    پیاده­رو مقابل هر بنا و ظاهراً یک سوم معبر مقابل آن بوسیله سازنده مسدود می­شود و در بهترین حالت ایمن­سازی نیز می­گردد. ولی بهرحال عابران مجبورند یا در جوار این بخش مسدود شده از خیابان و با ترس و لرز عبور نمایند و یا دوبار عرض خیابان را اجباراً، طی نمایند که بتوانند طول پیاده­رو را حرکت کنند.

     حالا این امر برای کودکان، کهنسالان و معلولان چقدر مشکل ­سازست، جای خود دارد. کاش موضوع بهمین جا ختم می­شد و چند  ماه این امر پیاده­رو را مختل می­کرد و در مواقعی که احداث بنا بعللی به تعطیلی کشیده می­شود و یا بسیار کند پیش می­رود، این امر ممکنست سالها یک پیاده­رو را مسدود سازد. عکس زیر ساختمانی را نشان می­دهد که بیش از دهسال است که بخش زیادی از پیاده­رویی را بسته است و چون بعداز دیواره هم یک گودبرداری عمیق وجود دارد شهروندان با بیم زیاد باید از کنار یک معبر پر آمدوشد عبور نمایند. 

     

     آیا واقعاً این مزاحمت­ها اجتناب­ناپذیرست؟

    اگر انجمن، سازمان یا ارگانی مسئولیت حفاظت از حقوق غیرسیاسی شهروندی را بر عهده داشت و یا شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم و حافظ منافع آنها خود را مسئول این کار می­دانست حتماً می­شد با تمهیداتی این مزاحمت را کم نمود و به حداقل رساند، با تمهیداتی مثل:

    یک- کنترل ماشین­های حمل مصالح که دارای استانداردهای مناسب بوده و با سرعت مناسب حداقل سروصدا را ایجاد نمایند.

    دو- ضرورت ندارد اگر قرارست کامیون­ها در شب حرکت نمایند،  تخلیه مصالح نیز نیمه شب باشد.

    حمل و نقل می­تواند در آخرین ساعات شب اتفاق بیفتد، ولی تخلیه مصالح در ساعات مناسب اول روز مجاز باشد.

    سه- ایجاد هر گونه اقدامی که در می­باید در کارگاهها و کارخانه­ها صورت پذیرد، در زمین احداث بنا باید ممنوع شود و تنها نصب، آنهم با عدم آلودگی صوتی در زمین صورت پذیرد.

     

    چهار- موتورهای جوش (که البته بهترست بعلل مختلف از ساختمان­سازی حذف و پیچ و مهره جایگزین آن گردد) در صورت نیاز باید برقی باشند که صدای زیادی ایجاد ننمایند و آلودگی هوا را موجب نشوند.

    پنج- طرح­های اجرایی ساختمان­ها دیگر کشورها وقتی پذیرفته می­شود که: جای انبارکردن مصالح و حتی جرثقیل در خود زمین مشخص باشد و تحت هیچ عنوان خیابان نمی­تواند به انبار مصالح، کارگاه ساختمانی و حتی محل نصب جرثقیل بدل شود.

    شش- تمهیدات احداث بنا باید به نوعی فراهم شود که احداث بنا در زمان کوتاه و معینی ممکن شود و با طولانی شدن زمان احداث، کار تعطیل گردد و یا با جرایم زیادی مجوز اضافه زمان داده شود، که این جرایم هم باید بین همسایگانی که از موضوع لطمه می­بینند توزیع گردد. وگرنه رفع مشکلات طولانی­شدن زمان چون به سود شهرداری خواهد بود، خیلی مورد عنایت قرار نمی­گیرد.

    هفت- در کارگاههای تعطیل، می­باید موانع پیاده­رو رفع شود، و از گودبرداریها و ابنیه خطرآفرین هم رفع خطر شود و در زمان آغاز کار دوباره، پیاده­ها مسدود گردد.

     



    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *