شنبه , ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۲۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 20663
  • سبزینه‌سازی شهری، سلاحی قدرتمند علیه آلودگی هوا
    شهردار الچه در تلاش برای تبدیل شهر به پایتخت سبز اروپا

    سبزینه‌سازی شهری، سلاحی قدرتمند علیه آلودگی هوا

    مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ایالتی جورجیا انجام شده است، نشان می‌دهد که این عناصر طبیعی فراتر از زیبایی بصری محیط‌زیست عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین نقش مهمی در کاهش آلودگی ناشی از وسایل نقلیه موتوری ایفا می‌کنند.

    این مطالعه بر اهمیت یافتن راه‌های مؤثر برای مقابله با آلودگی هوا تأکید می‌کند. همچنین بر پتانسیل ادغام پوشش گیاهی در محیط‌های شهری ما برای دستیابی به فواید سلامتی و زیبایی‌شناختی اشاره دارد.

    یک سپر برگ‌دار در برابر آلودگی

    برای انجام این تحقیق، محققان به مدت شش ماه در مکان‌های مختلف بزرگراهی کلان‌شهر آتلانتا، آزمایش‌هایی بر روی کیفیت هوا انجام دادند. آن‌ها دریافتند که مناطقی که دارای درخت و بوته هستند، کاهش قابل‌توجهی در آلاینده‌ها را تجربه کرده‌اند.

    به طور خاص، کاهش ۳۷ درصدی دوده و کاهش ۷ درصدی ذرات فوق‌ریز مشاهده شد. این آلاینده‌ها برای سلامتی مضر هستند و با بیماری‌های جدی مانند آسم و سرطان ریه مرتبط‌اند.

    پروفسور رابی گرینوالد، سرپرست این مطالعه، اظهار داشت: «درختان و بوته‌ها در نزدیکی جاده‌ها مشکل آلودگی هوای ناشی از وسایل نقلیه موتوری را حل نمی‌کنند، اما می‌توانند به کاهش شدت این مشکل کمک کنند.»

    نیاز روزافزون به راه‌حل‌های سبزتر

    باتوجه‌به اینکه حدود ۴۵ میلیون نفر در ایالات متحده در فاصله ۳۰۰ فوت (۹۱ متر) از یک بزرگراه اصلی زندگی می‌کنند، کار می‌کنند یا به مدرسه می‌روند، نیاز به راه‌حل‌ها بحرانی است. این نزدیکی آن‌ها را در معرض سطوح بالای آلودگی قرار می‌دهد.

    در نتیجه، این مطالعه نشان می‌دهد که پوشش گیاهی کنار جاده می‌تواند به طور مؤثر آلودگی ذرات معلق هوا را کاهش دهد. این امر از طریق مکانیسم‌هایی مانند ارائه سطح وسیعی برای چسبیدن ذرات ریز به دست می‌آید.

    این تحقیق بر اساس یافته‌های پیشین با گنجاندن دوره نمونه‌برداری طولانی‌تر و همچنین مدلی که شامل متغیرهایی مانند جهت باد، حجم ترافیک و نزدیکی به بزرگراه است، بنا شده است.

    روش‌های جایگزین حمل‌ونقل

    پروفسور گرینوالد به محدودیت‌های پوشش گیاهی کنار جاده اشاره کرد و خاطرنشان کرد که این پوشش، انتشار دی‌اکسیدکربن یا آلودگی ازن را کاهش نمی‌دهد.

    بنابراین، این مطالعه برای دستیابی به کاهش جامع خطرات بهداشتی مرتبط با بزرگراه‌ها، پیشنهاد می‌کند که شهرداری‌ها بر افزایش امکان‌پذیر بودن روش‌های جایگزین حمل‌ونقل تمرکز کنند.

    این تلاش می‌تواند شامل گسترش حمل‌ونقل عمومی و ارتقای زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و عابران پیاده باشد. چنین پیشرفت‌هایی باعث می‌شود تا افراد بتوانند بدون وابستگی به وسایل نقلیه موتوری، ایمن‌تر، لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر سفر کنند.

    کاشتن بذرهای تغییر

    پروفسور گرینوالد بر ارزش درختان کنار جاده تأکید کرد. «ما باید درختان بیشتری در امتداد جاده‌ها بکاریم؛ زیرا آن‌ها فوایدی فراتر از زیبایی‌شناسی ارائه می‌دهند.»

    بااین‌حال، گرینوالد هشدار داد که این راه‌حل کاملی برای آلایندگی وسایل نقلیه در نظر نگیریم و خواستار رویکردی جامع به این موضوع شد.

    مزایای اضافی سبزینه‌سازی شهری

    سبزینه‌سازی شهری رویکردی چندوجهی است که بر تمام جنبه‌های زندگی شهری تأثیر می‌گذارد، از ارتقای تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم تا بهبود رفاه انسان و پویایی اقتصادی.

    مزایای زیست‌محیطی

    از نظر محیط‌زیست، سبزینه‌سازی شهری به کاهش اثر جزیرهٔ گرمایی شهری کمک می‌کند. این پدیده به وضعیتی گفته می‌شود که در آن مناطق شهری به دلیل فعالیت‌های انسانی و شیوع بتن و آسفالت، نسبت به مناطق روستایی اطرافشان دمای بالاتری را تجربه می‌کنند.

    درختان و گیاهان با ایجاد سایه و آزادسازی رطوبت به هوا از طریق تعرق، مناطق شهری را خنک می‌کنند. علاوه بر این، فضای سبز می‌تواند با فیلترکردن آلاینده‌ها و گردوغبار از هوا، کیفیت هوا را بهبود بخشد.

    مزایای اجتماعی

    از نظر اجتماعی، سبزینه‌سازی شهری با بهبود سلامت روان و رفاه مرتبط بوده است. دسترسی به پارک‌ها و محیط‌های طبیعی در محیط‌های شهری، فضاهایی برای تفریح و آرامش را به ساکنان ارائه می‌دهد که می‌تواند استرس را کاهش داده و خلق‌وخو را بهبود بخشد.

    علاوه بر این، این فضای سبز می‌تواند با ایجاد فضایی برای تعاملات اجتماعی و رویدادهای اجتماعی، حس تعلق به جامعه را تقویت کند.

    مزایای اقتصادی

    از نظر اقتصادی، سبزینه‌سازی شهری می‌تواند ارزش املاک را افزایش دهد. املاک مجاور یا نزدیک به پارک‌ها و فضای سبزِ ‌به‌خوبی نگهداری شده، اغلب مطلوب‌تر هستند و می‌توانند قیمت‌های بالاتری را به دست آورند.

    علاوه بر این، زیرساخت‌های سبز، مانند بام‌ها و دیوارهای سبز، می‌توانند با ارائه عایق و خنک‌کننده طبیعی، هزینه‌های انرژی را کاهش دهند و به صرفه‌جویی در هزینه‌های گرمایش و سرمایش منجر شوند.

    مزایای تنوع زیستی

    سبزینه‌سازی شهری همچنین نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی در داخل شهرها ایفا می‌کند و با فراهم‌کردن زیستگاه برای گونه‌های مختلف، به حفظ تعادل اکولوژیکی کمک می‌کند.



    مطلب پیشنهادی

    ‌احداث تصفیه‌خانه‌های محلی؛ راهکاری برای مدیریت بهینه منابع آبی در سطح شیراز

    ‌احداث تصفیه‌خانه‌های محلی؛ راهکاری برای مدیریت بهینه منابع آبی در سطح شیراز

    رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز، اجرای تصفیه‌خانه‌های محلی را راهبردی برای مدیریت بهینه منابع آب در این کلان‌شهر دانست.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *