شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۱۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 20665
  • مردم در ساخت مسکن کارفرما می شوند / پرداخت تسهیلات بانکی تکلیف دولت است
    امکان ثبت‌نام مجدد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

    مردم در ساخت مسکن کارفرما می شوند / پرداخت تسهیلات بانکی تکلیف دولت است

    به عنوان یکی از صنایع اصلی و پررشد اقتصادی در بسیاری از کشورها تلقی می‌شود. این صنعت شامل ساخت و توسعه مسکونی‌ها و تجاری‌ها از جمله خانه‌ها، آپارتمان‌ها، مغازه‌ها و دفاتر است. فعالیت‌های این صنعت شامل طراحی، مهندسی، ساخت، بازسازی و نگهداری ساختمان‌ها می‌شود. ساخت و ساز مسکن نقش مهمی در توسعه شهری و بهبود کیفیت زندگی افراد دارد.

    هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در ساخت مسکن مسائل بسیار مهمی حائز اهمیت است که یکی از آنها مربوط به کارفرمایی پروژه‌ها است گفت: در صورتی که در روند ساخت مسکن دولت کارفرما باشد مدت زمان ساخت طولانی تر و پروژه‌ها با هزینه‌های بیشتری ساخته خواهند شد. اصل ۴۳ قانون اساسی تاکید دارد که دولت نباید تبدیل به کارفرمای بزرگ در اقتصاد شود.

    وی ادامه داد: در صورتی که در روند ساخت مسکن مردم خود کارفرما باشند شاهد آن خواهیم بود که پروژه‌ها با هزینه کمتر و در مدت زمان کوتاه تری ساخته خواهند شد.

    عباسی با بیان اینکه نباید پروژه‌های مسکونی به صورت سنگین تعریف و طراحی شوند گفت:  بسیاری از پروژه‌ها دارای مشاعات بسیار زیاد و تعداد طبقات بالایی هستند در صورتی که اگر پروژه‌ها به صورت سبک و در تعداد طبقات پایین تر و به صورت ویلایی و یک طبقه حیاط دار طراحی شوند به دلیل حذف مشاعات و آسانسور و کاهش هزینه‌ها امکان مردمی ساخته شدن آنها منطبق بر نظام فنی و مهندسی کشور فراهم می‌شود.

    عباسی یادآور شد: باید طراحی پروژه‌ها ی مسکونی به گونه‌ای صورت گیرد که قابلیت مردمی‌سازی برای آنها وجود داشته باشدو مردم و متقاضیان بتوانند به عنوان کارفرما در این پروژه‌ها حضور پیدا کنند و بر اساس ضوابط فنی و مهندسی، مهندسان طراحی اجرا و نظارت این پروژه‌ها را پیگیری کنند تا مدت زمان اجرا کوتاه تر و هزینه‌ها کمتر شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت راه و شهرسازی تامین زمین، آماده‌سازی، پی گیری تامین خدمات زیربنایی مانند آب، برق و دفع فاضلاب و خدمات روبنایی مانند خدمات آموزشی، درمانی، مسجد، کلانتری و کاهش هزینه‌های نظام مهندسی و شهرداری، دریافت تسهیلات بانکی و اخذ پایان کار است گفت: دولت باید بحث زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی و تامین زمین وتسهیلات بانکی را مطابق قانون جهش تولید مسکن به عهده گیرد و پروژه‌ها را سبک طراحی کند تا هزینه و مدت زمان ساخت مسکن کاهش پیدا کند اگر به این نحو عمل کنیم تجربه نشان داده است که سرعت ساخت پروژه‌ها افزایش می‌یابد.



    مطلب پیشنهادی

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *