شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۵۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 12462
  • وی درباره میزان داخلی‌سازی و رشد آن گفت: در مجموع حدود دو‌سوم تمام قطعات ریلی در داخل تولید می‌شود و بقیه قطعات نیز به دلایل مختلف مانند عدم توجیه در د‌اخل تولید نمی‌شود که می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و درست به داخلی‌سازی آن دست پیدا کرد. وی با اشاره به اقدامات دولت در توسعه بخش‌های شبکه و ناوگان گفت: در بخش شبکه تکمیل زنجیره‌های کریدوری در دستور کار دولت قرار دارد. از جمله کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب که برای آن پروژه‌های مهمی تعریف شده است. وی تشریح کرد: عملیات اجرایی تکمیل کریدور شرقی کشور آغاز شده و قطعه چابهار- زاهدان ٦٥ درصد پیشرفت دارد. همچنین قطعه خاش- زاهدان به بهره‌برداری رسیده است. اتصال خط آهن زاهدان به بندر چابهار می‌تواند تحول شگرفی در توسعه بندر چابهار داشته باشد. بنر - رزر. خودکار مستر بلیط - 300x250 tavoos.net بذر‌پاش درباره کریدور شمال- جنوب گفت: قطعه رشت به کاسپین در دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و دو‌خطه کردن سایر قطعات باقی‌مانده در همین مسیر در دستور کار قرار داد. همچنین قرارداد تکمیل قطعه ریلی رشت به آستارا با کشور روسیه بسته شده است. دو‌سوم قطعات مورد استفاده صنعت ریلی تولید داخل است وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد تکنولوژی و داخلی‌سازی‌ در صنعت ریلی گفت: دو‌سوم قطعات مورد استفاده در این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود. 5000 دلار پاداش + درآمد ماهیانه از سرمایه گذاری در فارکس با اینوسلو تبلیغ 5000 دلار پاداش + درآمد ماهیانه از سرمایه گذاری در فارکس با اینوسلو ثبت نام کنید yn-ad وزیر راه و شهرسازی در خصوص جایگاه صنعت ریلی گفت: اعتقاد دولت سیزدهم این است که زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی کشور از مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل می‌گذرد که صنعت ریلی یکی از مهم‌ترین آنهاست. وی با بیان اینکه هدف‌گذاری رشد ۸درصدی صنعت ریلی در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است، افزود: نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت مجموعه‌های داخلی برای تحقق این رشد در پنج سال آینده هستیم. بذرپاش میزان داخلی‌سازی و رشد تکنولوژی شرکت‌های داخلی را در این‌ نمایشگاه قابل مشاهده و خوشحال‌کننده دانست و تاکید کرد: دو‌سوم تمام قطعات مورد استفاده صنعت ریلی در داخل کشور تولید می‌شود. وی افزود: تلاش می‌شود یک‌سوم قطعات باقی‌مانده نیز داخلی‌سازی شود و اگر مقرون به صرفه نبود، از طریق واردات آنها را تامین کنیم. این عضو کابینه سیزدهم با اشاره به اینکه در حوزه شبکه راه‌ها، تکمیل زنجیره‌های کریدوری شمال- جنوب شرق به غرب کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، اظهار کرد: با وجود محدودیت‌های منابع این موضوع هرگز از دستور کار خارج نشد، چراکه تکمیل گذرگاه‌های اصلی کشور همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری در جلسات خصوصی و عمومی بوده است. به گفته بذرپاش در همین راستا عملیات احداث خط‌آهن نهبندان، بیرجند، قاین، یونسی به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب که از سرخس تا چابهار امتداد دارد، طی هفته‌های گذشته به طور رسمی آغاز شد. وی با بیان اینکه قطعه چابهار- زاهدان نیز بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد، افزود: راه‌آهن خاش به زاهدان هم به بهره‌برداری رسیده است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعه چابهار به خاش که قطعه‌ای دشوار و حاوی تونل‌های متعدد است، در حال تکمیل مراحل روسازی قرار دارد و یک خط ریلی مهم و اقتصادی برای کشور به شمار می‌آید. بذرپاش اظهار کرد: قرارداد چابهار در آستانه انعقاد نهایی با کشور هند است و فرصت سرمایه‌گذاری بسیار خوبی را برای کشور فراهم می‌کند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است، گفت: در کریدور شمال به جنوب مرکزی کشور که از بندر شهید رجایی در بندرعباس آغاز می‌شود، خط ریلی رشت به کاسپین وجود دارد که ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و دریای شمال را به دریای جنوب متصل می‌کند، این اتصال ظرفیت ترانزیتی کشور را به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد داد. وی افزود: دو‌خطه کردن سایر قطعات در این مسیر نیز در حال انجام است. بذرپاش به مسیر ریلی رشت- آستارا اشاره کرد که قرارداد آن با کشور روسیه منعقد شده و کریدور مرکزی شمال به جنوب را تکمیل می‌کند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کریدور شرقی- غربی نیز که از سرخس آغاز شده و به مرز رازی ختم می‌شود، توافقات خوبی با کشور ترکیه برای توسعه و افزایش ظرفیت این خط انجام شده است‌. به گفته بذرپاش توافقات خوبی با همسایگان در حال انجام است و یکی از این توافقات قطعه شلمچه به بصره بود که پس از حدود نیم قرن انتظار، طی جلسات متعدد با طرف عراقی به نتیجه رسید. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این خط ریلی دسترسی ما را به مدیترانه و اروپا امکان‌پذیر می‌کند که البته فاز اول آن برای جابه‌جایی مسافری است، اما مذاکرات با دولت عراق برای انتقال بار نیز ادامه دارد. بذرپاش از انجام توافقاتی با کشور آذربایجان در مرز شمال خبر داد و افزود: خطوط ریلی در منطقه مرزی کشور ایجاد خواهد شد. وی تاکید کرد: پروژه رشت- آستارا نیز با کشور روسیه سال‌ها مورد گفت‌وگو بود و توافقات اولیه به سرانجام رسیده است. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از سوی دیگر خط ریلی کشورمان وارد خاک افغانستان شد، همچنین هدف توسعه خطوط ریلی را با همه همسایگان در دستور کار داریم تا شبکه ترانزیتی کشورمان تکمیل شود. توسعه ظرفیت بندری و تسریع احداث اسکله رو-رو بندر امیرآباد و کاسپین از دیگر مواردی بود که مورد اشاره وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت. بذرپاش گفت: علاوه بر توسعه شبکه خطوط ریلی، توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو و واگن در بخش مسافری و باری در دستور کار قرار دارد و ظرفیت جابه‌جایی مسافران ریلی از لحاظ کیفی و کمی باید افرایش یابد. وی تاکید کرد: استفاده از ریل برای شرکت‌های مختلف معدنی و فولادی و... در اولویت است تا شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه خطوط و ناوگان ریلی انگیزه بیشتری داشته باشند. به گفته بذرپاش تجهیز منابع مالی در دستور کار قرار گرفته و مجوزهای خوبی برای آن دریافت شده تا با تزریق این منابع به ناوگان ریلی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.
    محور ریلی ۴ خطه تهران-کرج سال آینده به بهره برداری می رسد

    محور ریلی ۴ خطه تهران-کرج سال آینده به بهره برداری می رسد

    سعید رسولی در مراسم بهره برداری از پروژه‌های ریلی به مناسبت دهه فجر گفت: امروز ۱۰۵ پروژه در حوزه‌های مختلف حمل و نقل ریلی به ارزش هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد که نشان می‌دهد در شرایط سخت اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های راه آهن متوقف نشده است.

    وی افزود: این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف فنی، زیربنایی، ناوگان، مسافری و ایستگاهی و هوشمند سازی است که در ۱۹ استان افتتاح می‌شود.

    به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ۶ طرح به ارزش ۸۷۴ میلیارد تومان در حوزه فنی و زیربنایی، ۵ طرح در حوزه ناوگان با سرمایه گذاری ۳۶۷ میلیارد تومان، طرح‌های مسافری و ایستگاهی به ارزش ۴۸ میلیارد تومان و ۷ طرح هوشمند سازی به ارزش ۱۲۶ میلیارد تومان جزو مهمترین پروژه‌های امروز است.

    رسولی با اشاره به اتصال خطوط فرعی در قالب ۹ پروژه در بهره برداری‌های امروز گفت: با این ۹ پروژه تعدادی از چشمه‌های اصلی بار به شبکه ریلی متصل شده و بهره وری شبکه ریلی افزایش می‌یابد. در حال حاضر ۱۱ هزار کیلومتر شبکه اصلی ریلی داریم و هزار و ۱۵۰ کیلومتر خطوط آنتنی به این شبکه متصل شده است.

    مدیرعامل شرکت راه آهن با تأکید بر اینکه در این شرکت محاسبات کاملی برای شناسایی چشمه‌های بار جهت اتصال به شبکه ریلی و همچنین تهیه بسته مالی مورد نظر، انجام شده است، اظهار داشت: امروز ۳۴.۵ کیلومتر خطوط آنتنی به شبکه ریلی متصل می‌شود که با این میزان خط جدید، ۵.۵ میلیون تن بار جدید به شبکه افزوده می‌شود. این در حالی است که سال گذشته ۴۸.۵ میلیون تن بار با ریل جابجا شد. بنابراین ارزش افزوده ۳۴.۵ کیلومتری که امروز به بهره برداری می‌رسد دو هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان صرفه جویی در مصرف سوخت و ۹۹ میلیارد تومان درآمد مستقیم خواهد بود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر اقدامات انجام شده در شرکت راه آهن را نوسازی و بازسازی ۱۶ دستگاه ماشین آلات ریلی عنوان و تصریح کرد: ارزش ماشین آلات اوورهال شده ۵۳۱ میلیارد تومان است که ۶ سال این دستگاه‌ها غیرفعال بوده‌اند.

    رسولی گفت: امروز برای اولین بار خط ریلی چهار خطه در کشور به بهره برداری می‌رسد که شامل مسیر تهران- لشگری است و با افتتاح این مسیر چهار خطه، سرعت قطارها در ورودی تهران افزایش خواهند یافت؛ سرمایه گذاری انجام شده برای افتتاح این خط ۲۳۴ میلیارد تومان بوده است.

    وی یادآور شد: سال آینده مسیرهای چهار خطه تهران- کرج و تهران- پیشوا به بهره برداری می‌رسد که برای حمل و نقل حومه‌ای تهران و کاهش آلایندگی پایتخت اثرگذار خواهد بود.

    وی ادامه داد: همچنین امروز ۲۰۵ دستگاه ناوگان ریلی جدید تولید داخل شامل ناوگان باری، مسافری و لوکوموتیو به بهره برداری می‌رسد که ارزش آن ۳۶۱ میلیارد تومان برآورد شده است.

    منبع: مهر



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *