دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۴۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 11486
  • آینده حمل ونقل شهری در شرایط غیر حضوری شدن فعالیت‌ها / سفرهای انتخابی جای سفرهای ضروری را می‌گیرد
    آینده حمل ونقل شهری در شرایط غیر حضوری شدن فعالیت‌ها / سفرهای انتخابی جای سفرهای ضروری را می‌گیرد

    آینده حمل ونقل شهری در شرایط غیر حضوری شدن فعالیت‌ها / سفرهای انتخابی جای سفرهای ضروری را می‌گیرد

    به گزارش برزن نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص غیر حضوری شدن بسیاری از فعالیت ها اظهار کرد: توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات (فاوا) به عنوان پدیده‌ای جدید و گسترش ویروس کرونا به عنوان پدیده‌ای نوظهور اصل وابستگی فعالیت‌ها به مکانی مشخص را به طور قابل توجهی به چالش کشیدند.

    وی افزود: امروزه شاهد غیرحضوری شدن بسیاری از فعالیت‌ها شده‌ایم و مفهوم فاصله واقعی به مفهوم آنلاین و بی‌فاصلگی مجازی تبدیل شده است.

    رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص پیش بینی آینده حمل ونقل شهری با توجه به غیر حضوری شدن بسیاری از فعالیت ها بیان داشت: در حال حاضر رابطه فعالیت با مکانِ مشخص به شدت دچار واگرایی شده؛ لذا بر اساس یک تحلیل علی و معلولی پرواضح است که تحرکِ مکانی و حمل و نقل شهری در آینده نزدیک به شدت دچار تحول می‌شود.

    وی افزود: برای تحلیل این موضوع که آینده حمل و نقل شهری در آینده چه خواهد شد باید موضوع را از جنبه تقاضای حمل و نقل و رفت‌و آمد بررسی کرد.

    هنردان با بیان اینکه در علم شهرسازی فعالیت‌های انسانی به دو دسته ضروری و انتخابی تقسیم می‌شوند. تشریح کرد: فعالیت‌های ضروری آنهایی هستند که حضور انسان در فضا و مکانی خاص به ضرورت روی داده و انسان برای کار و خرید مایحتاج خود در فضاهای شهری حضور می‌یابد اما فعالیت‌های انتخابی آنهایی هستند که حضور انسان در فضا نه به دلیل ضرورت بلکه از سر تفریح، پرسه زنی، ارتباطات و تعامل اجتماعی روی می‌دهند.

    وی بیان داشت: تابعِ کل تقاضای سفرهای شهری را می‌توان حاصلِ جمع جبری دو تابع تقاضای سفرهای ضروری و تابع تقاضای سفرهای انتخابی فرض کرد.

    رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان در خصوص اینکه تمایل شهروندان در آینده به سوی وسایل نقلیه شخصی خواهد  بود یا انواع حمل ونقل عمومی گفت: وجود و رشد پدیده‌های جدید و نوظهور کرونا و توسعه فاوا مسلماً بر تابع تقاضای سفرهای ضروری تأثیر منفی دارد.

    وی ادامه داد: به این صورت که از حجم سفرهای ضروری کاسته خواهد شد و با توجه به فراغت حاصل شده به دلیل حذف زمان سفرهای ضروری و از طرفی رشد نیازهای تفریحی و اجتماعی ناشی از دورکاری و از طرفی دیگر افزایش بهره‌وری فعالیت‌ها و در پی آن افزایش درآمد خانوارها شاهد رشد تابع تقاضای سفرهای انتخابی خواهیم بود.

    هنردان با بیان اینکه در شرایط گفته شده سفرهای شهروندان به دلیل نیازهای فراغتی، صله رحم و تعاملات اجتماعی افزایش می‌یابد گفت: بنا بر این تحلیل نمی‌توان به طور قطع پیش بینی کرد که با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تابع کلِ تقاضای سفر در شهرها و وابستگی به حمل و نقل عمومی کاهش می‌یابد.

    وی خاطرنشان کرد: در خصوص حمل‌ونقل عمومی بنا به تجربه شهرهای آمریکایی می‌توان حدس زد که با توجه به کاهش وابستگی سکونت و فعالیت به مکانی مشخص و کاهش هزینه های حمل و نقل، احتمالاً در آینده حرکت به سمت حومه‌ها و روستا شهرها شدت می‌گیرد و در پی آن حمل‌و‌نقل خصوصی تا حد قابل توجهی جایگزین حمل و نقل عمومی می‌شود.

    رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان با بیان اینکه شرایط هر شهری متفاوت از سایر شهرها است عنوان کرد: آینده حمل و نقل عمومی هر شهر را باید در بستر شرایط درونی و بیرونی و روندهایِ پیشِ‌رویِ همان شهر تحلیل کرد.

    وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار در خصوص اینکه آیا پیشرفت فناوری‌ها و بکارگیری آن وابسته به صرفه اقتصادی آن خواهد بود یا اختصاص منابع مالی در این زمینه افزایش می‌یابد گفت: جریان سرمایه‌گذای در فناوریهای نوین بخصوص فناوریهای اطلاعات و ارتباطات به دلیل ایجاد صرفه‌های اقتصادی از جمله صرفه‌های ناشی از مقیاس، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری و درنهایت افزایش تولید همچون گذشته در آینده نیز افزایش می‌یابد.

    هنردان افزود: این افزایش تا زمانی ادامه می‌یابد که علاوه بر توجیه مالی و سودآوری بخش خصوصی از توجیه اقتصادی نیز برخوردار باشند به این معنی که هزینه‌ها و اثرات منفی خارجی ناشی از رشد آن‌ها همواره کمتر از مزایا و اثرات مثبت خارجی ناشی از رشد و به‌کارگیری آن‌ها باشد.



    مطلب پیشنهادی

    با خرید امتیاز نهضت ملی گرفتار نشوید؛ احتمال سلب پروژه مسکن

    با خرید امتیاز نهضت ملی گرفتار نشوید؛ احتمال سلب پروژه مسکن

    ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی از وعده‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سید ابراهیم رییسی بود؛ …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *