جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۲۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 2409
  • مشهد

    اضمحلال تدریجی نظریه والای“مشهد مقدس به عنوان پایتخت شکوهمند جهان تشییع” در طرح جامع و فرایند تصویب طرحهای تفصیلی

              تهیه طرح­های جامع و تفصیلی شهر مشهد مقدس، با هدف والای تهیه طرحی درخور “پایتخت آتی جهان تشییع ” با افق جذب هر چه بیشتر (سالانه تا دهها میلیون­نفر) زوار (و بازدید کننده) و با بالاترین استانداردهای کمی و کیفی یک شهر قرن بیست و یکمی، که بتواند آوازه­ای جهانی برای شهر بسازد، از حدود دهه ۹۰ شمسی و تحت هدایت­های آقای دکتر ناصر محسنی به عنوان ریاست وقت نهاد برنامه­ریزی شهر مشهد شروع شد. برای تهیه این طرح­ها، که در یک ساختار رفت برگشتی بین طرح­های جامع و تفصیلی (در هفت حوزه شهری)، پا به عرصه گذاشت. در انتخاب مهندسان مشاور طرح­های تفصیلی نیز هدف مهم دیگری تعقیب شد، بدین­ترتیب که هفت مشاور که هر کدام حداقل در یک تخصص شهرسازی شناخته بودند، مدنظر قرار گرفته شدند. با این امید که، حاصل جمع تجارب و ویژگی­های تخصصی آنان، بهترین نتیجه و دستاوردها را برای طرح فراهم آورد.

    بر این اساس و با چشم­انداز والایی که برای شهر اندیشه شده بود، احتمال رشد جمعیت شهر مشهد تا حدی که، پاسخ زوار دهها میلیونی­ و کلان­شهری قرن بیست­ویکمی را بدهد.  همچنین گسترش عملکردی شهر در محدوده­ای ضروری (و حداقل در حدود مجموعه شهری) از فروض اساسی توسعه بود.

    در مقابل یک نظریه دیگر نیز برای توسعه شهر وجود داشت؛ که به تحدید هر چه بیشتر شهر و نگه­داشتن جمعیت آن در حدود سه و نیم میلیون نفر، با حداقل گسترش محدوده، پشت کردن به پیرامون شهر و درون­نگر بودن آن همراه بود (که پایگاه اصلی آن در اداره کل راه و شهرسازی قرار داشت) این دیدگاه به تدریج غالب گردید و با تغییر مدیریت نهاد و انتصاب یکی از معتقدین آن نظریه و سپس تغییر دوباره مدیریت نهاد (که به تدریج به ضعیف­تر شدن آن منجر شد)  نهاد برنامه­ریزی شهر مشهد هم، هر بیشتر در راستای اهداف نظریه دوم قرار گرفت.

    در کشاکش آن دو نظریه، از یکسو دوره تهیه طرح به بیش از دو برابر افزایش پیدا نمود و از سوی دیگر با کنار گذاشته شدن مشاور طرح جامع و قرار گرفتن اتمام طرح جامع، در اختیار “اداره کل راه و شهرسازی” (خلاف رویه­های مرسوم تهیه طرح­های شهری، که حتماً تهیه­کننده و تصویب کننده طرح را، از یک نهاد انتخاب نمی­کند)، کاملاً نظریه دوم غالب گشت و آنچه به عنوان طرح جامع تهیه گردید (و به طرح­های تفصیلی هم دیکته شد) نه­تنها دیگر از آن اهداف والای اولیه یعنی ” تبدیل شهر به پایتخت قرن بیست و یکمی جهان تشییع” فاصله گرفت، بلکه حتی دیگر، خصلت یک طرح جامع معمولی را نیز نداشته (و با افتادن از جامعیت)، در واقع به یک طرح تفصیلی، در مقیاس یک ده هزارم بدل گشت، که فقط به ساماندهی وضع موجود نظر دارد و بس٫

      در شرایط حاضر،  بر اساس این طرح جامع، بالاخره،  بررسی  طرحهای تفصیلی (سه سال بعد از اتمام و تحویل آنها) آغاز شده است، که این فرایند نیز راه به جایی نخواهد برد و جز اینکه چند ماه دیگر شهر را معطل رویه تصویب (غیرمتعارف خود کند) سود دیگری برای شهر و شهرداری نخواهد داشت.

     پیشنهاد اساسی

     

    لذا پیشنهاد می­شود، که از فرصت انتخاب شورایی فهیم و شهرداری مجرب و کار کشته، استفاده شده و دوباره نسبت به تهیه طرح جامعی با اهداف والای اولیه اقدام گردد. تا علاوه بر اینکه هدفی ارزشمند محقق گردد، یادگاری با ارزش از حضور این فضای نوین مدیریت شهری باقی بماند. در عین حال، برای اینکه شهر در این دوره بی­برنامه و طرح نباشد، بهترین روش، بهره­وری از همین طرح­های تفصیلی (در واقع طرح­های ساماندهی) تهیه شده است. که چون فقط برای یک دوره یکی – دو ساله خواهد بود (و تهیه­کنندگانش هم از با تجربه­ترین مهندسان مشاور شهرساز کشور به شمار می­روند) برای تصویبش نیاز به” مته به خشخاش گذاشتن هم نخواهد بود” و ظرف یکی دو ماه قابل بررسی، تصویب و ابلاغ هستند.

    مشهد

    سهراب مشهودی؛ مدیر طرح تفصیلی حوزه میانی غربی شهر مشهد و دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران

                                                                                                                                

                                                                                                                                                           

                                                                                                                      



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *