یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۲۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 1507
  • نوسازی بافت فرسوده

    امتحان مدل ترک ها در بازار مسکن ایران

    این نقشه به دنبال رونق خرید و فروش آپارتمان در بافت­ های فرسوده از طریق پرداخت تسهیلات در استطاعت خانه­ اولی­ ها و حتی سایر متقاضیان (افراد دارای سابقه مالکیت) است تا به واسطه این رونق، نوسازی بافت نیز برای سازنده­ ها جذاب شود.
    آن طور که درباره بخش­ هایی از نقشه دولت دوازدهم در بین کارشناسان مسکن صحبت شده، قرار است یک صندوق پس ­انداز جدید مسکن (به موازات صندوق پس انداز مسکن یکم) مختص بافت ­های فرسوده در بانک مسکن تشکیل شود تا سالانه ۱۰۰ هزار فقره وام ­های ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومانی به ترتیب در تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک به خریداران واحدهای نوسازی شده در بافت­ فرسوده پرداخت کند. این صندوق، مشروط به سپرده گذاری متقاضیان، تسهیلات پرداخت می ­کند. ویژگی تسهیلات صندوق جدید در مقایسه با صندوق یکم،‌ افزایش دامنه پوشش متقاضیان کم درآمد است. عنوان شده، مبالغ قسط تسهیلات جدید حداقل ۲۰ درصد ارزان تر از وام­ های یکم است.
    در بافت فرسوده، پرداخت تسهیلات خرید مسکن از صندوق پس انداز یکم، نیازی به رعایت شرط خانه اولی ندارد.
    صندوق جدید قرار است در کنار وام خرید، به سازنده­ های بافت فرسوده نیز تسهیلات ساخت ارایه کند که البته این تسهیلات بعد از سپرده گذاری در دوره مشخص،‌ ارایه می ­شود.
    رئیس جمهور دو هفته پیش در جریان معرفی کابینه پیشنهادی خود در مجلس برای کسب رای اعتماد اعلام کرد: در بخش مسکن نتوانستیم به توافق نهایی برای اجرای سیاست­ های نوسازی بافت فرسوده برسیم. این در حالی است که مسئله مسکن در میدان بافت فرسوده حل می­ شود.
    رئیس جمهور به دنبال اجرای طرحی شبیه طرح نوسازی بافت ­های فرسوده در ترکیه است که یک یا چند شرکت ساختمانی توانمند بزرگ مقیاس، چند محله در یک بلوک فرسوده شهری را همزمان تخریب و نوسازی کنند.


    مطلب پیشنهادی

    پیش از تابستان، اجاره نشین‌ها را دریابیم/ سقف جدید «اجاره بها» جواب می‌دهد؟

    پیش از تابستان، اجاره نشین‌ها را دریابیم/ سقف جدید «اجاره بها» جواب می‌دهد؟

    با تایید مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها از سوی شورای نگهبان، سقف قانونی مجاز برای افزایش سالانه اجاره بهای مسکن بر مبنای نرخ تورم عمومی، تعیین می‌شود. وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید دارد: برای بسیاری از بازار‌ها قیمت‌گذاری انجام می‌شود، در تلاشیم در بخش اجاره‌بها نیز این اتفاق بیفتد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *