پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۲۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 14507
  • بافت‌های تاریخی فرصت بالقوه رونق اقتصادی شهر
    بافت‌های تاریخی فرصت بالقوه رونق اقتصادی شهر

    بافت‌های تاریخی فرصت بالقوه رونق اقتصادی شهر

    رسول میرباقری در یک برنامه زنده رادیویی، اظهار کرد: یک منطقه تاریخی که بناها و آثار تاریخی در آن وجود دارد، میراثی است که فرهنگ را نمایش می‌دهد و شهر ما از وجود این سرمایه ارزشمند بی‌نصیب نیست.

    وی با بیان اینکه بیشترین آثار تاریخی اصفهان در مناطق یک و سه شهرداری قرار دارد، افزود: رسیدگی به بافت تاریخی با توجه به شرایط خاص نیاز به بودجه‌های ملی و مساعدت‌های ویژه دارد و می‌طلبد میراث فرهنگی، شهرداری و شهرسازی به این موضوع ورود کنند.

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: میراث فرهنگی بعضی از بافت‌های تاریخی را تملک و احیا می‌کند تا از آن حفاظت و نگهداری شود، البته با توجه به اینکه بودجه میراث فرهنگی به نحوی نیست که از همه بافت‌های تاریخی شهر حمایت کند، بر اساس اولویت و به تدریج احیای آن انجام می‌شود.

    وی با بیان اینکه بخش خصوصی و مدیریت شهری باید تلاش خود را برای حفاظت از این آثار و بافت انجام دهند، ادامه داد: تلاش شده است با برگزاری جلسات هفتگی کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی در بافت تاریخی شهر و اماکنی همچون عصارخانه جماله، بقعه تاریخی امامزاده اسماعیل و حسینیه پامنار، مسئولان شهری در این ابنیه و آثار تاریخی تصمیمات جدی برای احیای این بافت‌ها بگیرند.

    میرباقری با تاکید بر اینکه بافت‌های تاریخی فرصت و تهدیدی است که مسائل آن باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: با استفاده درست از سرمایه‌هایی چون بافت تاریخی، پیوندی میان گذشته، حال و آینده برقرار و بستری برای احیای آداب و رسوم کهن فراهم می‌شود، همچنین این اقدام رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه اگر بافت و ابنیه‌های تاریخی مورد توجه و حمایت قرار گیرد، فرصت‌های بالقوه رونق اقتصادی را رقم می‌زند و در غیر این صورت محل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد، خاطرنشان کرد: تسهیلات لازم در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که با مرمت بافت تاریخی در صدد احیای گردشگری هستند یا قصد ساخت و ساز در این بافت‌ها را دارند.

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم مشارکت مردم و بخش خصوصی در احیای بافت تاریخی شهر، گفت: لازم است افراد شاخص و شناخته شده شهر، خیران بافت تاریخی و بخش خصوصی با ورود به این موضوع نسبت به احیا و حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند به کمک میراث فرهنگی و مدیریت شهری بیایند.

    وی با بیان اینکه گردشگری به عنوان یکی از پاک‌ترین صنعت‌ها باعث رونق اقتصاد می‌شود، افزود: در این دوره از مدیریت شهری تلاش می‌کنیم با انجام اقدامات مطلوب کسانی که در این محله‌ها زندگی می‌کردند، تعلق خاطر بیشتری پیدا کنند و اهمیت این بافت نیز برای همگان مشخص شود.

    میرباقری با تاکید بر اینکه به دنبال ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در بافت فرسوده و تاریخی هستیم تا با کمک سرمایه‌گذاران موانع و مشکلات این بافت‌ها رفع شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصفهان تاب بارگذاری‌های جدید صنعتی را ندارد و در این شرایط که شهر با مشکلات عمده زیست محیطی، کمبود آب و آلودگی هوا روبه‌رو است، توجه به بافت تاریخی و صنعت پاک گردشگری می‌تواند فرصت مناسبی برای رفع مشکلات شهری و رونق اقتصادی را فراهم آورد که در این زمینه نیازمند همراهی مردم، بخش خصوصی، دولت، میراث فرهنگی و مدیریت شهری هستیم.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *