پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۳۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 12299
  • حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه وقوع فساد است
    حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه وقوع فساد است

    بودجه‌ای برای افشای فساد در شهرداری تهران اختصاص یافت

    به گزارش برزن نیوز به نقل از ایرنا، حامد مظاهریان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران توضیح داد: در صورت تصویب این بند از بودجه در صحن شورا، ردیف بودجه‌ای برای آن معنادار می‌شود.

    وی در مورد مکانیزم عملکرد این بند از بودجه ادامه داد: اگر فردی فسادی را در شهرداری کشف کند می تواند از طریق سامانه امن موضوع فساد را افشا کند.

    به گفته مظاهریان، کمیته‌ای پیش‌بینی شده تا این فساد را بررسی کند و در صورت تأیید فساد مبلغی از درصد سود افشا به فرد افشاکننده تعلق خواهد گرفت.

    مظاهریان در مورد میزان عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران گفت: عوارض پروانه‌های ساختمانی به ویژه در محلات پر برخوردار باید افزایش یابد و بخش خصوصی هزینه‌ بیشتری بپردازد.

    وی ادامه داد: مدل پرداخت عوارض ساختمانی در مناطق برخوردار و آپارتمان‌های بزرگ در بودجه ۱۴۰۰ متفاوت دیده شده است و در صورتی که به تصویب شورای شهر برسد می‌توانیم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز برای انجام ۳۲ پروژه عمرانی را تأمین کنیم.

    مظاهریان در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی در افزایش نرخ ملک در تهران تأثیرگذار خواهد بود، گفت: خیر، کل عوارض ما از موضوع مسکن یک تا دو درصد قیمت کل ساختمان است و به هیچ عنوان عوارض صدور پروانه تعیین‌کننده قیمت ملک نیست.

    وی تصریح کرد: این عوارض در جهت پروژه‌های عمرانی شهر استفاده می‌شود و رقم ناچیزی خواهد بود.

    ‌مظاهریان اذعان کرد: نگاه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری  اجتماعی بودن است چراکه مردم تهران از دو موضوع کرونا و مسائل اقتصادی در رنج هستند و در بودجه ۱۴۰۰ به این موضوع توجه شده است.

    معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران همچنین گفت:‌حمل و نقل عمومی از دغدغه‌های مردم است و در صورتی که به این موضوع توجه شود علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی مطالبه آنها نیز محقق خواهد شد و این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده است.

    وی ادامه داد: رقم کل بودجه شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۹ هزار میلیارد تومان است و از این بودجه ۳۷ درصد آن به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است البته ناوگان حمل و نقل عمومی را دولت باید تأمین کند و متأسفانه از سال ۹۰ حتی یک اتوبوس هم از سوی دولت به شهرداری تعلق نگرفته است.

    به گفته وی، ‌همچنین شهرداران مناطق قرار است منابع بیشتری از بودجه در اختیارشان قرار گیرد و ۱۸ درصد بودجه شهرداری‌های مناطق در سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد تا پروژه‌ها سرعت یابد.

    معاون شهردار تهران با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی بودجه شهرداری نسبت به سال گذشته گفت: این افزایش بودجه بلند پروازانه نیست و مدیریت بعدی شهرداری به راحتی می تواند شهر را اداره کند.

    مظاهریان با اشاره به اینکه در خصوص مسایل اجتماعی رشد قابل توجهی فعالیت‌ها حوزه اجتماعی فرهنگی در نظر گرفته شده و یکی از مهمترین اولویت‌های ما بحث نشاط شهری است، گفت: فاصله طبقاتی شهری به شدت در معرض آسیب قرار دارند و برای حل این معضل ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

    مظاهریان گفت: برای توسعه حمل و نقل عمومی سهم بودجه شهرداری ۳۷ درصد است و ۱۶ هزار ۲۹۵ میلیارد پیش بینی شده است.

    وی افزود: بیشترین سهم بودجه سال آینده به حمل و نقل ترافیک اختصاص دارد که به غیر از روانی ترافیک به بحث آلودگی هوا را هم شامل می‌شود.

    معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای همه روشن شده که در موضوع آلودگی هوای تهران ۳۹ دستگاه مرتبط درگیرند و بخش کوچکی از مسئولیت‌ها مربوط به شهرداری است. وی گفت: یکی از شاخص‌های دیگر بودجه سال آینده سرمایه گذاری است که تعریف جدیدی است که در بودجه شهرداری داریم و ۱۹ هزار ۳۸۰ میلیارد پیش بینی شده و متعلق به بخش خصوصی است.

    وی ادامه داد: شهرداری بر اساس این برنامه زمانیکه کمبود منابع است به بخش خصوصی نگاه دارد و این رقم قابل توجه بسیاری از پروژه‌های ناتمام را به سرانجام می‌رساند.

    وی درباره بودجه تکمیلی توضیح داد: با رشد ۱۹ درصدی، رقم بودجه به ۳۶ هزار میلیارد رسیده که ۱۱ هزار میلیارد تومان آن پیش از این مربوط به تبصره‌ها بود که عدد نداشت اما در بودجه جدید رقم مشخص دارد تا بدانیم با این حجم بودجه چقدر می‌شود کار کرد.

    مظاهریان گفت: ۴۹ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان رقم کلی بودجه سال ۱۴۰۰ است.

    به گفته وی بودجه شهرداری‌های مناطق ۱۸ درصد افزایش یافته است و کمک می‌کند پروژه‌های بیشتری اجرایی شود.

    مظاهریان درباره درآمدهای پیش بینی ۱۹ هزار میلیاردی همکاری با بخش خصوصی را امری جسورانه دانست و اظهار داشت: توجه به بخش خصوصی است و سازوکارهایش باید در سازمان سرمایه گذاری اندیشیده شود.

    معاون شهردار تهران درباره درصد بودجه پایدار در کل بودجه سال آینده نیز گفت: امسال ۱۱ هزار میلیارد از بودجه را در تبصره آوردیم.

    مظاهریان درباره تخصیص بودجه در زمان بحران گفت: چون خوشبختانه قانون مترقی در شهرداری داریم که در مواقع بحران ۴ درصد بودجه صرف بحران می‌شود، بنابراین حدود ۱۵۰۰ میلیارد در مصارف بحران هزینه می‌شود.

    وی درباره رویکرد اجتماعی حاکم بر بودجه نیز توضیح داد: بودجه اجتماعی فرهنگی رشد داشته است و در هر اقدامی و سازمانی توجه در اولویت‌ها مسایل اجتماعی است.

    معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه امسال ایجاد نشاط شهری و اقتصادی در اولویت قرار دار افزود: در مورد برخورد با دستفروشان همیشه شهرداری در ردیف اول است. اما از آنجایی که دستفروش یعنی سرپرست خانوار در شرایط اقتصادی حاضر باید نوع نگاه شهرداری متفاوت باشد و به جای اینکه صورت مساله را پاک کنیم به ساماندهی بپردازیم و با ایجاد بازارچه و نظم اجتماعی به این قشر کمک کنیم.

    مظاهریان از افزایش بودجه سازمان رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: نگاه شهرداری حمایت از اقشار آسیب پذیر است و ۹۶ میلیارد اعتبار هزینه‌ای و ۹۱ میلیارد اعتبار هزینه‌ای برای این مساله در نظر گرفته است.

    وی ادامه داد: در ردیف‌های بودجه خدمات شهری ۱۴ درصد بودجه، ایمنی و مدیریت بحران ۴ درصد اجتماعی و فرهنگی ۷ درصد در نظر گرفته شده و توسعه مدیریت هوشمند سازی ۳۴ درصد است.

    وی درباره تحقق بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: تا آبانماه ۶۳ درصد تحقق بودجه داشتیم و اکنون ۷۳ درصد تحقق بودجه داشته‌ایم و پیش بینی می‌کنم تا پایان سال ۷۵ تا ۸۰ درصد تحقق بودجه داشته باشیم.

    وی افزود: در مورد سال آینده فکر می‌کنم دوران سخت را گذرانده‌ایم و چون در مولفه اقتصادی درگذر از شرایط سخت هستیم وضعیت مثبت‌تری خواهیم داشت.

    معاون شهردار تهران گفت: بودجه ۳۰ هزار میلیاردی که سال آینده ۳۶ هزار میلیارد دیده‌ایم، با مجموع تبصره‌ها با بودجه تکمیلی به ۴۹ هزار ۹۶۱ میلیارد می‌رسد و این ۱۹ درصد افزایش بودجه بلند پروازانه نیست و مدیریت بعدی به راحتی می‌تواند شهر را اداره کند.

    وی درباره بودجه اختصاصی آلودگی هوا و ردیف‌های این بودجه گفت: ۱۶۳ میلیارد تومان مجموع ردیف‌هایی است که عنوان آلودگی هوا آمده است.

    مظاهریان درباره بودجه استخدامی نیز گفت: به دنبال این هستیم که مجوز آزمون استخدام رسمی را بگیریم که بخشی از نیروهای قراردادی رسمی شوند.

    وی افزود: این آزمون روند سازمانی دارد و هزینه‌ای ندارد و حتی با رسمی شدن کاهش حقوق هم دارند.

     



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *