جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۲۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 18213
  • زاکانی استعفا داد؟ / حاشیه‌ها گریبان شهردار تهران را گرفت
    شهرداری تهران ۱۸۰ هزار آپارتمان می سازد

    تعریف چهار حوزه تحولی برای پایتخت

    نشست خبری علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه در محل کوشک باغ هنر تهران برگزار شد.

    در ابتدای این نشست خبری و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، شهردار تهران طی سخنانی اظهار کرد: امروز حدود ۲۰‌ ماه است که در مجموعه شهرداری به شهروندان و مردم خدمت‌رسانی می‌کنیم و به طبع باید پیرامون عملکرد و افق‌های فراروی شهر و مدیریت شهری با مردم و خبرنگاران صحبت کنیم.

    وی افزود: آنچه امروز اهمیت ویژه دارد خود شهروندان هستند که باید از شهر و امکانات به بهترین نحو بهره گیرند و مدیریت شهری نیز بتواند در کمال خدمتگزاری آسایش و آرامش را برای مردم فراهم کند. ۲۰ ماه پیش عملاً تمامی پروژه‌های عمرانی تهران تعطیل شده بود و حتی برخی پل‌ها از زیر خاک بیرون کشیده شد. شهرداری تهران بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهکاری داشت و درآمد آن به شدت کاهش پیدا کرده بود.

    زاکانی بیان کرد: با این وجود انتظار کار عمرانی از شهرداری وجود نداشت. در کنار تعطیلی پروژه‌ها، شهر تهران از فرسودگی نیز رنج می‌برد و ۱۲ هزار هکتار از ۷۰ هزار هکتار بافت شهری به صورت ناپایدار بود. زیرساخت‌های شهری فرسوده بود و شرایط به نحوی بود که برای مثال جمع‌آوری آب‌های سطحی نیاز به ۷۰۰ کیلومتر معبر داشت و شهر نیازمند بازبینی و دقت عمل بسیار زیاد بود.

    شهردار تهران اظهار کرد: در کنار این موضوع، مسائلی همچون ترافیک، آلودگی هوا، بدمسکنی و بی‌مسکنی و … نیز در تهران وجود داشت که بنا به برآوردهای انجام شده حدود یک‌ میلیون کمبود مسکن در شهر وجود دارد و طبق آمار موجود نیز مهاجرت معکوس از تهران صورت می‌گیرد. در سال ۱۴۰۰ طبق برآوردها بیشترین مهاجرت از تهران به استان البرز رخ داده که تأسف‌بار است.

    وی افزود: این اتفاقات در کنار بی‌عدالتی و فاصله بسیار زیاد بین شمال و جنوب شهر، حکایت از این داشت که باید کار بزرگ و تحولی در دستور کار مدیریت شهری باشد. لذا در کنار موضوعات شهری که پرونده‌های زیادی مانند محله نفر آباد، محله ونک، کن و … داشت، باید کار بزرگی انجام می‌شد. زمانی که به درون مدیریت شهرداری مراجعه می‌کردیم، مشاهده می‌کردیم که شهرداری با تنش مالی شدیدی مواجه بود؛ چراکه از سال ۹۱ به بعد دوره سقوط پروانه‌ها آغاز شده بود و درآمد حوزه شهرسازی کاهش پیدا کرده بود. لذا به این دلیل که ۷۰ درصد بودجه شهرداری از شهرسازی است، درآمدهای شهرداری نیز بسیار کاهش پیدا کرده بود.

    زا‌کانی تصریح کرد: از ۶۸۰۰ ون شهری، ۹۹ درصد آن فرسوده بود و نارضایتی مردم را به همراه داشت. در کنار این مقوله، حدود ۷۰ هزار میلیارد بدهی نیز بر گردن شهرداری بود که این‌ها باعث می‌شد تا شهر نیازمند دستور کار بزرگی باشد. در دوره قبلی مدیریت شهری تهران، مسئولان شهری قصد داشتند که شهر را گران اداره کنند که این مسئله باعث مهاجرت معکوس شهروندان شده بود.

    شهردار تهران ادامه داد: فهم‌ ما این بود که آنچه در دوره گذشته انجام شده، بخش خوب و بد دارد و باید بخش خوب را پاس داشته و بخش بد را کنار بگذاریم لذا مسیر جدیدی را انتخاب کردیم. یکی از ویژگی‌های این دوره در مدیریت شهری تهران، نگاه زیست‌بوم وار به کل مجموعه شهری است و مدیریت شهری هم به روح و هم به جسم و آرامش و آسایش شهروندان می‌اندیشد و همه مسئولان شهری نیز باید در این زمینه مسئولیت‌پذیر باشند.

    زاکانی تصریح کرد: در این‌ مسیر هدف‌گذاری خود را براساس مشارکت با نخبگان و مردم قرار دادیم و ماحصل این تغییر رویکرد تبدیل به سند جامعی شد که در تهیه آن از نقطه نظرات تمامی نخبگان و اساتید دانشگاه و شهروندان بهره بردیم. این‌ رویکرد ما را به چهار تحول بزرگ شهری رسانده و چشم‌اندازی برای سال ۱۴۱۰ در نظر گرفته شد تا تهران تبدیل به الگو شود. تحول اول ناظر به مدیریت شهری است که شهرداری را از نهادی خدماتی به خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود.

    شهردار تهران ادامه داد: تحول دوم، تحول کالبدی است که همه موضوعات ناظر بر حوزه شهری مانند ترافیک، بدمسکنی، آلودگی هوا و … را دربر دارد. در این زمینه مسئله نوسازی کلی شهر و همچنین، نوسازی حمل و نقل با تأکید بر هویت معماری ایرانی، اسلامی و محله‌های الگو و آسایش در دستور کار قرار دارد. سوم، تحول در حوزه نرم شهر و سبک زندگی شهری با مشارکت شهروندان و نخبگان و تحول چهارم در حوزه فناوری برای تبدیل شدن تهران به شهر هوشمند است. برای مثال در این زمینه پارک گفت‌و‌گو تبدیل به نمایشگاه دائمی فناوری شده است.

    زاکانی افزود: باید بتوانیم هویت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فناوری را برای تهران رقم بزنیم. امروز در حوزه مالی شهرداری تهران از تنش مالی خارج شده است. در سال ۱۴۰۰، ۹۹ درصد تحقق منابع در شهرداری انجام شد و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۴۳ درصد تحقق منابع داشتیم. همچنین، تمامی پروژه‌های شهری فعال شده است. امسال بزرگراه شهید شوشتری افتتاح خواهد شد. همچنین، ۳۳ کیلومتر مترو با ۱۱ ایستگاه راه‌اندازی می‌شود و تا پایان سال نیز ۱۲ ایستگاه با ۲۲ کیلومتر مترو افتتاح می‌شود.

    امکانات زیرساختی شهر مافوق تصور است

    وی بیان کرد: امروز امکانات زیرساختی شهر مافوق تصور است ‌که به هیج وجه متکی به بودجه دولتی نیست و از طریق مشارکت و مبدل‌سازی در حال انجام است. سال گذشته ۱۰‌ هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری به بانک‌ها پرداخت شده و ۲۶۰۰ میلیارد تومان نیز به پیمانکاران اعطا شد. در دوره مدیریت شهری جدید سعی کردیم تا در مسیر صحیح حرکت کنیم. امروز تمامی پرونده‌های باز شهر مانند نفرآباد، ونک، کن و … در کمیسیون ماده ۵ مصوب شده و شرایط به سمتی رفته است که در حوزه‌های مختلف شهرسازی بعد از ۱۰ سال با رشد صدور پروانه مواجه بودیم و سال گذشته تعداد بالای ۱۰ هزار پروانه صادر شد.

    شهردار تهران بیان کرد: اجرای طرح تونل دو طبقه ۹ کیلومتری شهید متوسلیان از جمله برنامه‌هایی است که امروز به دنبال آن هستیم. ما در مجموعه شهرداری تهران در آستانه حرکت و کارکردهای بزرگی هستیم. همچنین، توانسته‌ایم تا بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان امکانات را در حوزه مبارزه با مفاسد باز پس بگیریم.

    از هر تهدیدی فرصت ساختیم

    وی با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری تهران از هر تهدیدی، فرصت ساخته است، گفت: امروز بزرگترین فرصت شهری، ۱۲ هزار هکتار محدوده ناپایدار است که‌نقطه قوت شهر است. تهران شهری است که از بعد ایمنی ناظر به سه گسل پیرامون شهر است و باید با توجه به عامل استحکام‌بخشی، عوامل خطرزا را از بین ببریم. در این زمینه نیز سال گذشته برای ۶۸ درصد از بافت فرسوده تهران پروانه صادر شد. امیدواریم در حوزه مدیریت و توسعه شهر تهران شاهد جهشی بزرگ باشیم.

    خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی

    زاکانی در رابطه با برنامه‌های شهرداری تهران برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی بیان کرد: مجموعه شهرداری تهران هر سال این افتخار را دارد که در این‌ مراسم پرشکوه حضور داشته و در کنار مردم عراق از این سفره پربرکت بهره ببرد.

    وی با بیان اینکه شهرداری تهران در سه حوزه به زائران اربعین حسینی خدمت می‌رساند، گفت: خدمت به شهروندان و مردم سایر کشورها که از طریق مرزهای ایران اسلامی در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، خدمت به شهروندان ایرانی در مرزهای بین ایران و عراق و خدمت به زائران در داخل خاک عراق برنامه‌های شهرداری تهران برای این مراسم است که‌ البته این خدمات با همت مردم عراق قابل مقایسه نیست.

    شهردار تهران در پاسخ به این سوال که تهران برای حرکت در مسیر الگو شدن و ام‌القرایی جهان اسلام چه برنامه‌ای دارد، تصریح کرد: مجموعه شهرداری تهران در این راستا برنامه تحولی خود را با ۱۲ رویکرد و در چهار هسته تحولی همراه با ۳۸ کلان پروژه طراحی کرده و دنبال می‌کند. شهرداری تهران در این زمینه با حساسیت ویژه به دنبال تحقق اهداف خود است. امروز به جایگاهی دست پیدا کرده‌ایم که با طراحی دقیق برنامه‌ها می‌توانیم اعلام کنیم که افق پیش رو و اهداف به دست آمده شهرداری در پایان هر سال چگونه است. همچنین، مجموعه شهرداری تهران در این راستا چشم‌انداز ۱۴۱۰ و افق پایان دوره شورای شهر و شهرداری کنونی را در نظر دارد و کار مشخصی هم برای امسال دارد که برای مثال در حوزه شهرسازی و حمل و نقل و … برنامه‌های فراوانی انجام خواهد شد. لذا امروز این توفیق را داریم که می‌توانیم راجع به همه مسائل پاسخگو باشیم. یکی از دستاوردهای مهم‌ این دوره برخورداری از یک الگو و مبنا برای بهره‌مندی از طریقی است که به آن آگاه هستیم. امیدواریم در این حوزه بتوانیم به خوبی خدمتگزار مردم بوده و توسعه شهر را رقم‌ بزنیم تا بتوانیم با سرعت به سمت تبدیل تهران به الگوی جهان اسلام حرکت کنیم.

    زاکانی در رابطه با حوزه کودکان کار نیز اظهار کرد: در این مورد رئیس‌جمهور دستور صریحی در رابطه با کودکان کار، متکدیان، معتادان متجاهر و … صادر کردند که این مسئله در دستور کار دولت قرار گیرد. البته این مسئله به همکاری نهادهای مختلف بستگی دارد تا بتوان در این زمینه به خوبی ورود کرده و با همکاری مشکلات را حل کرد.

    ایکنا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *