شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 14926
  • علیرضا ستوده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: براساس سند پهنه‌بندی، تقاضاهای مالکان پلاک‌های واقع در حریم شهر را در کارگروه برنامه‌ریزی توسعه استان دنبال می‌کنیم. وی ادامه داد: با توجه به اینکه اراضی داخل حریم ضوابط خاص خود را دارد، پیشنهاد می‌شود شهروندان زمانی که پلاک آن‌ها داخل حریم قرار دارد، به دفتر توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری یا در منطقه محل سکونت خود به مسئول طرح تفصیلی مراجعه کنند، زیرا پلاک‌های واقع در حریم ضوابط بسیار خاص خود را دارد از این رو بررسی آن باید توسط کارشناسان ذی‌صلاح صورت پذیرد. مدیر کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سال‌های زیادی اراضی واقع در حریم قانونی شهر درخصوص بارگذاری غیرکشاورزی بدون سند بالادستی بوده است، از این رو سند پهنه‌بندی حریم شهر اصفهان توسط مشاور تهیه و سال ۹۷ مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران را دریافت کرد و از آن زمان به بعد برای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری به عنوان سند بالادستی پس از دریافت مصوبات لازم قابل اجرا است؛ این سند تکلیف اراضی واقع در حریم قانونی شهر را تعیین می‌کند و برای شهرداری و مالکان به مرجع قابل استناد است و نحوه بارگذاری اراضی در آن مشخص شده است. وی با بیان اینکه در حریم شهر همچون محدوده آن کاربری مشخصی برای اراضی وجود ندارد، بلکه در حریم نوع بهره‌برداری اراضی مطرح است، گفت: کاربری اراضی حریم بیشتر کشاورزی است و در این اراضی بعضی قابلیت‌ها وجود دارد که در سند پهنه‌بندی برای هر پهنه قابلیت‌های بارگذاری آن مشخص شده است. ستوده ادامه داد: در صورت انطباق درخواست مالکان واقع در حریم با سند پهنه‌بندی، پس از دریافت استعلام‌های لازم از دستگاه‌های مشخص شده در قانون، موضوع قابل طرح در کارگروه و شورای برنامه‌ریزی توسعه استان جهت دریافت مصوبه است.
    علیرضا ستوده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: براساس سند پهنه‌بندی، تقاضاهای مالکان پلاک‌های واقع در حریم شهر را در کارگروه برنامه‌ریزی توسعه استان دنبال می‌کنیم. وی ادامه داد: با توجه به اینکه اراضی داخل حریم ضوابط خاص خود را دارد، پیشنهاد می‌شود شهروندان زمانی که پلاک آن‌ها داخل حریم قرار دارد، به دفتر توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری یا در منطقه محل سکونت خود به مسئول طرح تفصیلی مراجعه کنند، زیرا پلاک‌های واقع در حریم ضوابط بسیار خاص خود را دارد از این رو بررسی آن باید توسط کارشناسان ذی‌صلاح صورت پذیرد. مدیر کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سال‌های زیادی اراضی واقع در حریم قانونی شهر درخصوص بارگذاری غیرکشاورزی بدون سند بالادستی بوده است، از این رو سند پهنه‌بندی حریم شهر اصفهان توسط مشاور تهیه و سال ۹۷ مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران را دریافت کرد و از آن زمان به بعد برای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری به عنوان سند بالادستی پس از دریافت مصوبات لازم قابل اجرا است؛ این سند تکلیف اراضی واقع در حریم قانونی شهر را تعیین می‌کند و برای شهرداری و مالکان به مرجع قابل استناد است و نحوه بارگذاری اراضی در آن مشخص شده است. وی با بیان اینکه در حریم شهر همچون محدوده آن کاربری مشخصی برای اراضی وجود ندارد، بلکه در حریم نوع بهره‌برداری اراضی مطرح است، گفت: کاربری اراضی حریم بیشتر کشاورزی است و در این اراضی بعضی قابلیت‌ها وجود دارد که در سند پهنه‌بندی برای هر پهنه قابلیت‌های بارگذاری آن مشخص شده است. ستوده ادامه داد: در صورت انطباق درخواست مالکان واقع در حریم با سند پهنه‌بندی، پس از دریافت استعلام‌های لازم از دستگاه‌های مشخص شده در قانون، موضوع قابل طرح در کارگروه و شورای برنامه‌ریزی توسعه استان جهت دریافت مصوبه است.

    تغییر کاربری اراضی بدون مجوز حرکت غیرقانونی است

    محبوب حیدری  اظهار کرد: نهضت ملی مسکن بعد از پایش نهایی ثبت‌نامی‌ها از سال‌جاری به صورت جدی پیگیری شده و عملیات احداث آنها آغاز می‌شود.

    وی تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم تا با تأمین زمین در شهر اردبیل، ساخت واحدهای متعدد مسکن را برای متقاضیان آغاز کنیم که انتظار می‌رود متقاضیان نیز با پرداخت به موقع مبالغ راه و شهرسازی و بنیاد مسکن را در احداث این واحدها کمک و یاری کنند.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با رد شایعاتی مبنی بر تأمین زمین از محدوده شهرها با نام اراضی کشاورزی گفت: به هیچ وجه برای ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن، اقدام غیرقانونی با هدف تأمین زمین انجام نمی‌شود و با اخذ مجوز قانونی تغییر کاربری‌ها با در نظر گرفتن شرایط و محدودیت‌ها انجام خواهد شد.

    حیدری افزود: متقاضیان زمین که تمایل به تغییر کاربری دارند، می‌توانند درخواست خود را به راه و شهرسازی استان ارائه کنند تا با اخذ مجوز و طرح موضوع در جلسات شورای مسکن امکان صدور مجوزهای قانونی در محدوده شهرها برای اراضی درجه ۳ و ۴ فراهم آید.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در اکثر شهرها تأمین زمین رایگان برای احداث مسکن انجام شده و در شهر اردبیل نیز برخی محدودیت‌ها رفع و ما تلاش می‌کنیم تا با اخذ مجوز کمیسیون ماده ۵۵ زمین مورد نیاز را تأمین و در اختیار سازندگان بنا قرار دهیم.

    حیدری به افزایش پرداخت تسهیلات مسکن اشاره کرد و ادامه داد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی تا ۷۰ درصد منابع ساخت این واحدها از طریق تسهیلات بانکی تأمین شده و مابقی نیز به عنوان آورده متقاضیان مورد توجه قرار می‌گیرد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اضافه کرد: از همین روزهای نخستین سال ۱۴۰۱ تلاشمان بر این است تا در شهر اردبیل، راه و شهرسازی با همراهی نهادهای انقلابی و در سایر شهرستان‌ها نیز بنیاد مسکن تولیت احداث مسکن نهضت ملی را عهده‌دار شود./مهر



    مطلب پیشنهادی

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *