دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۲۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 19461
  • تفکر حاکم توزیع متوازن زیرساخت‌های هوشمندسازی

    تفکر حاکم توزیع متوازن زیرساخت‌های هوشمندسازی

    یعقوب قلندری‌نژاد: توسعه ارتباطات و بسترسازی جهت تحقق شهری الکترونیک، خلاق و پایدار با بهره گیری از فناوری های جدید امروزه یکی از رویکردهای شهرهای جهان محسوب می شود.
    شهر تبریز به واسطه تنوع بافتی و سابقه غنی تاریخی مستثنی از این موضوع نیست و لاجرم برای تکمیل پازل مدیریتی شهری، شهرداری تبریز گام بلندی در خصوص هوشمند سازی این شهر برداشته است.
    نیل به شهر هوشمند در سال‌های اخیر یکی از اهداف توسعه‌ای مدیریت شهری بوده و شهرداری تبریز تلاش دارد زیرساخت‌ها و بسترهای شهر هوشمند را فراهم کند.
    افزایش بهره وری مدیریت حمل و نقل عمومی شهر تبریز بدون توانمند سازی و استفاده از روش هوشمندسازی محقق نمی شود و این موضوع در سیستم های حمل و نقل کشورهای پیشرفته نیز مشهود است.
    مدیریت هزینه تمام شده نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز با توجه به تحریم های اعمال شده و همچنین افزایش قیمت اجرای پروژه های قطار شهری، خرید وسائط نقلیه عمومی مجهز به تکنولوژی های روز دنیا، نوسازی ناوگان تاکسیرانی از دیگر عوامل چند مجهولی شدن معادلات در عملکرد مدیریت شهری است و بدون تردید تحقق سیاست های کلان مدیریت شهری نیازمند تامین زیرساخت های هوشمند سازی در سطح شهر تبریز است.
    ۴۰ کیلومتر از ایجاد بستر سازی سخت افزاری تبریز طی فاز اول اجرای هوشمند سازی در سال گذشته محقق شد و در سال جاری توسعه این بستر هدفگذاری مدیریت شهری با حمایت اعضای شورای اسلامی و نهاد های بالا دستی است.
    یکی دیگر از اقدامات هدفگذاری شده، تامین و نصب دو هزار دوربین مدار بسته مجهز به قابلیت اعمال قانون ترافیکی است که با زیرساخت های فیبر نوری قرار است نقش کلیدی در مدیریت بهینه و هوشمند، در تمامی بافت های شهری تبریز ایفا کند.
    بهره مندی مشترک از داده ها برای ارائه خدمات دستگاه های خدمات رسان
    تفکر حاکم توزیع متوازن زیرساخت های هوشمندسازی در سطح شهر تبریز به ویژه مناطق کم برخوردار است و بر همین اساس اقشار و شهروندان از پروژه های مبتنی بر شهر هوشمند بهره مند خواهند شد.
    ایجاد بستر فیبر نوری شهری در سطح  شهر تبریز، بر اساس بهره مندی از سیستم های نظارت ترافیک شهری، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، یکپارچه سازی سیستم های GIS دستگاه های خدمات رسان دولتی، مدیریت منابع آب شهری و مدیریت منابع انسانی یکی دیگر از هدف گذاری این دوره از مدیریت شهری تبریز به شمار می رود.
    تجمیع و بارگذاری یکپارچه اطلاعات توصیفی و جغرافیایی در سیستم های GIS و در بستر نقشه های موجود دستگاه های خدمات رسان باعث می شود داده های یکپارچه و کلی برای ارائه خدمات مختلف تهیه شود.
    تحقق مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز و انشعابات غیر قانونی شهری، با صدور مجوز یکپارچه مانند پروانه های ساختمانی از سوی شهرداری ها، توزیع انشعابات برق، گاز، آب، تلفن از سوی نهاد های خدمات رسان دولتی و غیره از ابتدایی ترین دستاورد های هوشمند سازی است که شهرداری تبریز به واسطه مدیریت شهری کارامد، به دنبال ایجاد زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری آن است.
    همچنین احداث کارخانه نوآوری یکی دیگر از اهداف شهرداری تبریز در توسعه خلاقیت در مدیریت شهری است و در این راستا، تقویت زیرساخت های سخت افزاری و تجهیز بناهای موجود در پارک باغشمال تبریز در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

    نصر



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *