دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۰۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 14225
  • جامعه مهندسان كيفيت ساخت و ساز را فدای هيچ مصلحتی نكنند / در اجرای قانون جهش توليد مسكن از ظرفيت جامعه مهندسان بيشتر استفاده خواهيم كرد
    جامعه مهندسان کیفیت ساخت و ساز را فدای هیچ مصلحتی نکنند / در اجرای قانون جهش تولید مسکن از ظرفیت جامعه مهندسان بیشتر استفاده خواهیم کرد

    جامعه مهندسان کیفیت ساخت و ساز را فدای هیچ مصلحتی نکنند / در اجرای قانون جهش تولید مسکن از ظرفیت جامعه مهندسان بیشتر استفاده خواهیم کرد

    به گزارش برزن نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اردبیل)، محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در مراسم اعطای اعتبارنامه اعضای نهمین دوره هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل اظهار کرد: هیئت مدیره جدید در حالی فعالیت خود را آغاز می‌کند که مباحث متعددی در حوزه مسکن به ویژه قانون جهش تولید مسکن مطرح است و بیش از گذشته باید یاریگر اداره کل راه و شهرسازی در اجرای این پروژه عظیم و محوری و ملی باشند.

    وی ضرورت احترام به قوانین و بخشنامه‌ها را به رغم داشتن برخی ابهامات و سوگیری‌ها یادآور شد و ادامه داد: ما ابهامات را به مسئولان کشوری گوشزد کردیم ولی بهتر است همه ما تابع قانون باشیم و بنده در این ۵ سالی که مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بودم به رغم داشتن پروانه و مهندس پایه یک محاسبات یک متر مربع نقشه امضا نکردم.

    حیدری بیان کرد: اگر اعضای نظام مهندسی اعتراضی به قوانین و بخشنامه‌ها دارند، ما از طریق وزارتخانه این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا با رفع ابهامات منافع به حق جامعه مهندسی مورد توجه قرار گیرد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل رعایت عدالت را در توزیع نقشه‌ها و ضایع نشدن حقوق مهندسان را در این زمینه یادآور شد و اظهار کرد: در بحث آموزش باید هیئت مدیره جدید بیشترین وقت و انرژی خود را صرف کنند چرا که ما از حوزه آموزش بیشترین آسیب‌ها را می‌بینیم و بهتر است جامعه مهندسان با شیوه‌های جدید و راهبردهای نوین حوزه کاری خود بیشتر و بهتر آشنا شوند.

    حیدری با انتقاد از برخی کاستی‌ها در حوزه طراحی، نظارت و اجرا تصریح کرد: متأسفانه غفلت‌ها در این حوزه زمینه ساخت و ساز بی‌کیفیت را در سطح استان به وجود آورده در حالی که باید با آموزش‌های حضوری و یا غیرحضوری جامعه مهندسان را نسبت به انجام دقیق وظایف و رسالت خود آگاه کرده و به کیفی‌سازی ساخت و سازها کمک کنیم.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بسیاری از کشورها عمر ساختمان ۶۰ تا ۷۰ ساله است در حالی که در کشور و استان اردبیل بعضی ساخت و سازها عمری کمتر از ۱۰ سال دارند اما اجازه تخریب به آنها داده می‌شود.

    حیدری افزود: برخی ساختمان‌ها قبل از افتتاح متروکه شده و عمر بهره‌برداری آنها به پایان رسیده در حالی که نباید چنین امری اتفاق بیفتد بلکه ساخت و سازهای ما باید به نحوی باشد تا در مقابل زلزله و سایر حوادث مقاومت کامل را داشته باشد.

    وی خاطر نشان کرد: در طراحی، نظارت و مسئله ژئوتکنیک بهتر است از شیوه‌های جدید و طراحی‌های مدرن استفاده شود و در کنار آن ناظران و مجریان ساختمان به مستحکم‌ بودن فونداسیون و اسکلت ساختمان توجه کرده و اگر تخلفی باشد آن را به دقت گزارش کنند.

    در اجرای قانون جهش تولید مسکن از ظرفیت جامعه مهندسان بیشتر استفاده خواهیم کرد

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نظارت مهندسان را بسیار مهم و تأثیرگذار خواند و اضافه کرد: ما در اجرای قانون جهش تولید مسکن که سالانه موظف شدیم ۲۰ هزار واحد را در استان احداث کنیم، از ظرفیت جامعه مهندسان بیشتر استفاده خواهیم کرد و امیدواریم با طراحی، نظارت و اجرای دقیق پروژه‌ها و همچنین حضور فعال آزمایشگاه در کنترل‌های موردی بتوانیم بهترین ساختمان‌ها را احداث کرده و تحویل مردم دهیم.

    وی حساسیت ویژه روی مباحث نظارت و اجرا را در کنار تهیه نقشه با رعایت الگوهای فنی یادآور شد و بیان کرد: اصلا عقلانی نیست که نقشه یک ساختمان ۱۰ طبقه در کوتاهترین زمان تهیه و آماده شود در حالی که ما باید روی این موضوعات حساس باشیم تا ساخت و ساز که سرمایه ملی است، بتواند قوام و استحکام مناسبی داشته باشد.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *