شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۵۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 14578
  • حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه وقوع فساد است
    حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه وقوع فساد است

    حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه وقوع فساد است

    احمد صادقی در سی و هشتمین جلسه شورا رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با اشاره به اینکه حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه برای وقوع فساد است، افزود: ۲۳ درصد درآمد‌های شهرداری از این معاونت تامین می‌شود که مواجهه و مراجعه حضوری مردم به کارکنان ادارات می‌تواند زمینه فساد را فراهم آورد، آسیبی که اگر مهار نشود هیچ حد و مرزی ندارد و علاوه بر سلب اعتماد مردم، موجب کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورای شهر می‌شود؛ لذا تنها راه حل این مسئله ایجاد ارتباط قاعده‌مند مبتنی بر سیستم‌های هوشمند بین شهروندان و شهرداری و قطع ارتباط مستقیم بین مردم و کارکنان است.
    وی انتخاب پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران را به عنوان رییس شورای عالی استان‌ها تبریک گفت و ادامه داد: می‌دانید شورای عالی استان‌ها ظرفیت‌های بزرگی دارد که استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها نشده بود و امیدواریم با حضور آقای سروری بتوانیم به نفع مردم سراسر شهر‌ها و به ویژه تهران از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و قوانین و مصوبات که باید در مجلس شورای اسلامی و هیات دولت طرح و در راستای استیفای حقوق شهرداری‌ها و شورا‌ها باشد و از طریق شورای عالی استان‌ها مطرح شود به سرانجام برسد.
    صادقی در ادامه به بیان تذکرش پرداخت و گفت: تذکر من خطاب به شهرداری تهران و حوزه معاونت معماری و شهرسازی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
    وی ادامه داد: حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه برای وقوع فساد است، ۲۳ درصد درآمد‌های شهرداری از این معاونت تامین می‌شود که مربوط به انواع پروانه‌ها اعم از تخریب، نوسازی و پایان کار می‌شود و در ارتباط مستقیم با تعداد زیادی از شهروندان است؛ لذا مواجهه و مراجعه حضوری مردم به کارکنان ادارات می‌تواند زمینه فساد و سوء استفاده را فراهم آورد و پرسنل و مراجعان را در خطر ابتلا به روابط فساد آلود قرار دهد؛ آسیبی که اگر مهار نشود هیچ حد و مرزی ندارد و علاوه بر سلب اعتماد مردم، موجب کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورای شهر می‌شود.
    صادقی افزود: لذا تنها راه حل این مسئله ایجاد ارتباط قاعده‌مند مبتنی بر سیستم‌های هوشمند بین شهروندان و شهرداری و قطع ارتباط مستقیم بین مردم و کارکنان است.
    رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند گفت: پیرو وظایف نظارتی و پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح «چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق» به شناسه ۷۳۳۸ در مورخ ۷/۲/۱۴۰۰ باعنایت به مواد صریح این مصوبه و بند‌های ۲ و ۳ و ۹ و ۱۰ ماده چهارم مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در مورخ ۷/۲/۱۴۰۰ به صراحت در خصوص ایجاد شفافیت و هوشمندسازی در درگاه‌های شهروندی و ارائه فرمول محاسبه عوارض نظارت فنی به شهروندان به صورت شفاف و اعلام ضرایب پایه و ضرایب متغیر هر ملک به صورت شفاف می‌بایست ارائه گردد.
    صادقی با بیان اینکه در حال حاضر محاسبه عوارض به صورت دستی (با دخالت و تعیین توسط کاربر) صورت گرفته و به صورت سیستمی هوشمند (بدون دخالت کاربر و از طریق محاسبه سامانه) می‌شود، افزود: این موضوع با ارائه نرخ‌های خارج از فرمول مصوب شورای شهر و به صورت غیر شفاف و بدون درج ریزمحاسبات و مبنا به مالکین و سپس در یک فرایند بسیار نامشخص فرایند اخذ تخفیف و کاهش آن دیده می‌شود.
    وی ادامه داد: از این رو جهت جلوگیری از فساد و رفع ظلم به شهروندان و درآمد شفاف و قانونی شهرداری تهران می‌بایست به فوریت این مصوبه شورای شهر به صورت سیستمی عملیاتی گردد.
    صادقی خاطر نشان ساخت: همچنین مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص «بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا» به شناسه ۶۹۸۳ مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۴ و ماده چهاردهم «شهرداری تهران موظف است ظرف مدت شش (۶) ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه نسبت به تکمیل، تأمین و تجهیز بستر کامل خدمات غیرحضوری شهروندان در حوزه شهرسازی و مالی و توسعه درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعات حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران اقدام نماید.»
    وی افزود: لیکن پس از گذشت بیش از یک سال از این تاریخ تاکنون اقدام موثری در این موضوع صورت نگرفته است و دیده می‌شود تاکنون مراجعات حضوری شهروندان بیش از پیش افزایش یافته است.
    به گفته صادقی حال که تمامی ارکان دولتی در ایران و بیشتر نهاد‌های خدمت رسان در جهان به دنبال توسعه خدمات غیرحضوری و کاهش سفر‌های درون شهری غیر ضرور می‌باشد، بازگشت به روش‌های سنتی و افزایش مراجعه حضوری شهروندان امری ناپسند و اشتباه می‌باشد.
    رییس کمیته شهر هوشمند شورای اسلامی در ادامه خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شد.



    مطلب پیشنهادی

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    طراحی، آغاز و انجام برخی از پروژه های ساخت بزرگراه و تونل در دوره جدید مدیریت شهری انگاره تلاش برای شهرسازی بر محور انسان و برای انسان را کم رنگ کرده است. در دوره پیشین مدیریت شهری، ضمن انتقاد از ساخت بزرگراه های متعدد با هزینه‌های بالای هزار میلیارد تومان بر لزوم تغییر رویکرد شهرسازی به رویکرد «انسان محور» تاکید کردند و تا حدی نیز این رویکرد را پیگیری نمودند یا دست‌کم رویکرد «خودرو محور» را کنار گذاشتند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *