پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۲۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 1412
  • خطاب به شوراهای پنجم شهرهای جدید

    پنجمین دوره شوراهای شهر در کشور آغاز شد. نهالی هجده ساله که تا رسیدن به بلوغ سیاسی و اجتماعی راهی دراز در پیش دارد. شورا به عنوان رکن مردمی مدیریت شهری با داعیه حفاظت از حقوق مردم در بوروکراسی دولتی، قطعا مهمترین رسالتش پاسداری از جایگاه شهروندی و توجه به بن مایه مردمی خود است. از این رو انتظار می رود اعضا و نهاد شورای شهر در هر دوره گامی چهار ساله به سوی تعالی جایگاه مردم در مدیریت شهری بردارند.
    شوراهای شهرهای جدید نیز همانند دیگر شهرهای کشور مسئولیتی خطیر و مهم بر گردن دارند. اما موضوع مدیریت شهری در این شهرها دارای ویژگی های خاصی نیز هست. اکنون که دوره انتخابات تمام شده و فصل رقابت ها و چالش های سالم و ناسالم آن گذشته است، منتخبین محترم، نمایندگان همه شهروندان هستند. دیگر نهادها نیز موظف اند با ادای مسئولیت های خود، شوراهای شهر را در هرچه بهتر انجام دادن مسئولیتشان یاری نمایند. ما نیز به عنوان رسانه، گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای مردم، ضمن عرض تبریک و آرزوی توفیق برای همه اعضای محترم شوراهای پنجم شهرهای جدید کشور، نقطه نظرات، دیدگاه ها و مطالباتی از جنس دغدغه خاطر را با هدف کمک به ارتقای نظام مدیریت شهرهای جدید ارائه می نماییم:
    ۱) پیروزی در انتخابات شورای شهر آغاز راهی دشوار است نه پایان کار و اعضای آن، هرچند حکمشان را از دولت اما مشروعیتشان را از مردم می گیرند. از این رو باید اول خود را پاسخگو به مردم و سپس به دولت بدانند.
    ۲) تجربه هجده ساله شوراها شاید زیاد نباشد اما می تواند مانعی بر الگوی مدیریتی آزمون و خطا بوده و جلوی ضررها و اشتباهات را بگیرد. از این رو سنجیده عمل نکردن در شورای شهر توجیه پذیر نخواهد بود.
    ۳) هرچند شورا نهادی جمعی است اما نمی توان ادعا کرد که جمیع همه دانسته ها، تخصص ها، تجارب و سلیقه های فکری در جامعه است. از این رو دست یاری و همفکری دراز کردن شورای شهر به سوی دیگر افراد و نهادهای با تجربه، متخصص، کاردان و دگراندیش در بیرون از شورا، نه تنها حرجی بر آن نیست بلکه نشانگر پیشگامی، کارآمدی و روحیه تعاملی اعضاست.
    ۴) مدیریت در شهرهای جدید نسبت به دیگر شهرها یک وجه بیشتر دارد و آن، حضور شرکت عمران شهر جدید به عنوان یکی از ستون های تاثیرگذار مدیریت شهری است. هر چند بحث بر سر نحوه ادامه فعالیت این شرکت در شهرها، محل مناقشه و اختلاف است اما تا زمان حل منطقی و قانونی این تفاوت دیدگاه ها، همکاری و تعامل میان ارکان مدیریت شهری بهتر است جایگزین عملکردهای مبتنی بر ضدیت یا احساس یا لجبازی شود چرا که دود این تفرق مدیریتی فقط به چشم مردم می رود.
    ۵) شهرهای جدید کعبه آمال و آرزوهای مردمی است که بنا به دلایل مختلف از سال های نه چندان دور تا کنون در این شهرها ساکن شده، اصطلاحا خاک آن را خورده اند و پیوسته چشم انتظار شکوفایی و پیشرفت شهرشان بوده اند. عملکرد شما در فرجام این انتظار تاثیرگذار است. اگر پس از چهار سال شهر جدید به سوی حضیض و تنزل پیش رود، شما در ناامیدی و از چشم افتادن شهر در دیده ساکنانش سهیم و مقصر خواهید بود و برعکس اگر گامی به سوی تعالی بردارد همواره یاد شما در تاریخ شهر و اذهان شهروندان به نیکی، ماندگار خواهد بود.
    ۶) صندلی شورای شهر هرچند ممکن است شیرین و جذاب باشد اما اگر با میراث خانوادگی اشتباه شود، آفتی خواهد شد به جان شخص و شهر و مردمش که هرچیزی را از بین می برد. از این رو بهتر است همواره به خاطر داشته باشیم کاین دولت و ملک می رود دست به دست.
    در انتها ضمن آرزوی قلبی جهت توفیق اعضای محترم شوراهای پنجم شهرهای جدید، پایگاه خبری تحلیلی برزن نیوز به عنوان رسانه، عهد می بندد که ناظر، مشوق و منتقد عملکرد این نهاد مردمی بوده و سهم خود را در حرکت به سوی شفافیت در مدیریت شهری، مجدانه ایفا نماید.
    به این طریق آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری و تعامل سازنده با نهادهای مدیریت شهری بالاخص شوراهای شهر اعلام نموده و موفقیت روزافزون نمایندگان محترم مردم را از خداوند متعال خواستاریم.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *