دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۲۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 2574
  • اداره کلانشهر تهران نیازمند ساز و کار تامین درآمد پایدار است
    اداره کلانشهر تهران نیازمند ساز و کار تامین درآمد پایدار است

    راه‌حل الودگی هوای پایتخت یعنی سهم هر منبع آلاینده را مشخص کردن

    زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران
    در گفت و گوی اعتماد گفت:

    تا امروز طرح‌های مختلفی برای کاهش آلودگی هوای تهران به اجرا درآمده‌ است؛ طرح ترافیک، طرح زوج و فرد و… نکته‌ای که پس از سال‌ها اجرای این طرح‌ها جلب‌توجه می‌کند این است که با در نظر گرفتن میزان موفقیت آنها در کاهش آلودگی، این سوال پیش می‌آید که تا چه اندازه این طرح‌ها بر مبنای کار مطالعاتی و سنجش دقیق تعریف و اجرا شده‌اند؟
    وقتی در مورد آلودگی هوای پایتخت صحبت می‌کنیم (به جز مقطعی که هوا تحث تاثیر پدیده وارونگی و سکون هوا است ) به عبارتی در مورد یکی از اساسی‌ترین چالش‌های شهر تهران حرف می‌زنیم و همین است که آن سوال در ذهن شهروندان پررنگ‌تر می‌شود.

    صدر اعظم نوری افزود عدم توفیق طرح‌های مختلف ترافیکی شاید نشان‌دهنده این هستند که راه‌حل‌های درستی را در پیش نگرفته‌ایم. شاید راهکارها بر اساس داده‌های درست و دقیق تعریف نشده بودند. برای تعریف یک راهکار موثر در حوزه آلودگی هوا باید سهم هر منبع انتشار را در ایجاد آن بررسی کرد، راهکار باید مشخص کند که هر یک از این منابع چقدر سهم دارند و چگونه باید به سراغ رفع این معضل رفت. مدام در خصوص نقش خودروهای شخصی در آلودگی هوای تهران صحبت می‌شود اما به نظر نمی‌رسد تاکنون به صورت دقیق مشخص شده باشد که این منبع به صورت جداگانه چه سهمی در آلودگی هوا دارد.
    آنچه موجود است آمار کلی است؛ سهم آلاینده‌های متحرک تا ٧٠ درصد و سهم آلاینده‌های ثابت تا ٣٠ درصد تعیین شده‌ و بر سر این عددها اتفاق نظر هست. اما چه آماری از سهم مشخص آلایندگی انواع منابع متحرک داریم؟ بخش سوخت و استاندارد سوخت چقدر در این ماجرا نقش دارد؟ بخش مربوط به خودرو و استاندارد خودرو و نوع احتراق موتور آن چقدر سهم دارد؟ سهم موتوسیکلت‌ها چقدر است؟

    این عضو شورای شهر تهران گفت اگر سهم خودروهای شخصی به اندازه‌ای که در موردش صحبت می‌کنیم،انقدر تاثیرگذار است، باید با ایجاد ممنوعیت و اجرای طرح‌های محدودکننده تردد آنها در سطح شهر، آلودگی هوا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. اگر سهم خودروهای با موتور دیزلی چشمگیر است باید نتیجه محدودیت‌های ایجادشده برای آنها اثر ملموسی در وضعیت هوا داشته باشد. تا زمانی که این سهم‌ها مشخص نشوند معلوم نیست که طرح‌های جدید ترافیکی هم گره‌ای از کار فروبسته آلودگی هوای پایتخت بگشایند.
    فقط وقتی بر اساس مطالعات و داده‌های
    دقیق سهم‌ هر یک از منابع مشخص شود می‌توان راهکار درست ارایه کرد، در این صورت است که می‌توان بیشتر بر ارایه تسهیلات برای حذف خودروهای فرسوده، برقی شدن موتوسیکلت‌ها، تعبیه فیلتر دوده در خودروهای سنگین و ورود خودروهای هیبریدی تمرکز کنیم و در انتظار هوای پاک بمانیم.
    صدر اعظم نوری همچنین گفت بی‌نتیجه ماندن طرح‌های ترافیکی در کنترل میزان آلودگی هوای تهران شاید بی‌اعتمادی شهروندان را برای طرح‌های بعدی به دنبال داشته و بر میزان مشارکت آنها در اجرای موفق این طرح‌ها تاثیرگذارد.باید در کشور بنابر اعتمادسازی باشد، اگر اعتماد نباشد نمی‌توان کاری را از پیش برد. به هر حال مدیران چه در سطح شهری و چه در عرصه حاکمیتی با هدف رفع مشکلات شهروندان مشغول فعالیت و خدمت هستند. اگر در این میان انگشت‌شماری از مسوولان راه دیگری را در پیش گرفته‌اند نمی‌توان آنها را نماینده مدیریت در کشور دید.

    عضو شورای شهر ادامه داد مردم باید فرض‌شان بر اعتماد باشد و از سوی دیگر مسوولان چه در سطح ملی و چه در سطح محلی باید در نظر داشته باشند که وقتی تصمیمی می‌گیرند، قابل دفاع و سنجش‌پذیر باشد. باید بدانند اگر تصمیمی گرفته می‌شود، هزینه‌ای برای مردم ایجاد می‌شود، بنابر این تصمیمات باید به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند تاثیر مثبت آن را در زندگی‌شان احساس کنند. در کنار ایجاد اعتماد، مدیران شهری باید خود را به جای شهروندان بگذارند و سپس پیشنهاد سفرهای درون شهری با وسایل نقلیه عمومی را بدهند.  هر شهروند اگر این امکان را داشته باشد که در فاصله بین ۵ تا ١۵ دقیقه پیاده‌روی به ایستگاه مترو برسد، و به مقصد مورد نظر برود، کارهایش را انجام دهد و بعد با مترو یا اتوبوس، با دسترسی مناسب به مبدا برگردد، قطعا ترجیح می‌دهد که با انتخاب این گزینه با اعصاب آرام و هزینه کم به کارهایش برسد.

    و در اخر  اگر این گزینه هنوز در میان مردم به اندازه کافی رواج ندارد، بخشی از آن به ضعف سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر بازمی‌گردد، بنابر این امیدوارم با همکاری دولت، مجلس و مدیریت شهری منابع لازم برای تجهیزات مترو در بودجه سال آینده تامین شود و ضمن تجهیز و توسعه خطوط مترو در یک بازه چند ساله شاهد کاهش آلودگی هوا به طور جدی باشیم.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *