جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۳۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 16952
  • شاخ و برگ‌های درختان هرس شده چگونه به طبیعت برمی‌گردد؟ | تبدیل بقایای درختان به کمپوست ، گرانول و نئوپان
    درختان پایتخت به خواب زمستانی می‌روند

    شاخ و برگ‌های درختان هرس شده چگونه به طبیعت برمی‌گردد؟ | تبدیل بقایای درختان به کمپوست ، گرانول و نئوپان

    علی محمد مختاری  با بیان اینکه  در حال حاضر، هرس سبک درختان و همچنین فرم دهی درختان و فضای سبز تهران که عموما درختان پهن برگ را شامل می‌شود توسط هزار نفر از کارگران شهرداری در مناطق شهر در حال انجام است.

    مختاری با بیان اینکه در حال حاضر هرس سبک درختان را در مناطقی شروع کرده‌ایم که ترافیک کمتری دارند، گفت: در برخی معابر، رفوژهای وسط به علت تردد بالای وسائل نقلیه، دشوارتر است و با مشکل ایمنی مواجه هستیم؛ بنابراین رفوژهای دوطرف معابر و خیابان‌های فرعی در حال انجام است.

    او با بیان اینکه همه گونه‌های گیاهی نیاز به هرس ندارند، توضیح داد: برهمین اساس، تلاش می‌کنیم طبق برنامه‌ریزی، درختانی که رشد زیادی دارند، ظرف یک ماه هرس شوند. ضمن اینکه فرم‌دهی هم برای برخی درختانی انجام می‌شود که در زمان بارش نزولات آسمانی (برف و باران) امکان شکستگی آنها وجود دارد.

    مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در ادامه گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، چوب و سرشاخه هرس شده درختان به منظور استفاده بهینه و مجدد از بقایای گیاهی حاصل از هرس زمستانه درختان از مناطق شهر تهران جمع آوری می‌شوند. این بقایا ابتدا به ۴ نقطه ایستگاهی و سپس به مرکز اصلی که از قبل تعیین شده، منتقل می‌شوند تا در نهایت پس از تبدیل به  چیپس و گرانول و تبدیل به بیوکمپوست (کمپوست گیاهی) و استفاده در فضای سبز شهر تهران به پیمانکار مربوطه تحویل می‌شود. ضمن اینکه برگ های جمع‌وری شده نیز برای تولید خاک برگ دپو شده و در فضای سبز تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    او افزود: بیوکمپوست تهیه شده از لحاظ ارزش غذایی برای خاک و عملکرد بهتر آن در احیای بافت خاک از ارزش بسیار بالایی برخوردار است که با تدبیر شهرداری تهران استفاده مجدد از سرشاخه منجر به استفاده از این کودها در فضای سبز شهر تهران شده است.

    مختاری با تاکید بر اینکه همه بقایای به جا مانده از هرس درختان به چرخه طبیعت باز می‌گردند، گفت: برخی تنه‌ها و شاخه‌ها نیز در مراکز به چوب نئوپان تبدیل می‌شوند.

    مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران همچنین گفت: طبق بخشنامه‌ای به مناطق ۲۲ گانه چند سالی است کود دامی برای فضای سبز مناطق تهران استفاده نمی‌شود. مگر در مواقع بسیار محدود برای برخی تولیدات. در سایر موارد، برای فضای سبز تهران از کمپوست استفاده می‌شود.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *