دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۴۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 18151
  • شهرداری غیرحضوری به کجا رسید؟/برنامه هفته شوراها اعلام شد
    شهرداری غیرحضوری به کجا رسید؟/برنامه هفته شوراها اعلام شد

    شهرداری غیرحضوری به کجا رسید؟/برنامه هفته شوراها اعلام شد

    بی شک تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا را بایستی یکی از نقاط عطف تاریخ سیاسی ایران برشمرد که نشان از ظرفیت سیاسی نظام جمهوری اسلامی برای جلب مشارکت بیشتر مردم در اداره امور کشور، تحقق مردم­سالاری دینی و تمرکززدایی دارد. شوراهای اسلامی شهر و روستا  با ساختار انعطاف‌پذیر، گستردگی و پراکندگی که در نقاط مختلف کشور دارند، قادر به برانگیختن و تحقق مشارکت مردم در فعالیت­های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، تسریع و تسهیل فرآیندهای توسعه در کشور، تقویت ارتباط و تعامل مردم با حاکمیت و در یک کلام بهره­گیری مطلوب از ظرفیت، توان و قابلیت­های مردم به عنوان بازیگران و کنشگران اصلی و صاحبان اصلی نظام در فرآیند توسعه ملی است.

    در سالی که گذشت تعاملات گسترده‌ای با روسای قوای سه گانه  در مدیریت شهری ایجاد شده و در حقیقت جایگاه شوراها به درستی تبیین شد  اما قبلا این طور نبود. رکن چهارم نظام در قانون اساسی به شوراها اشاره شده است.

    ۹ اردیبهشت ماه که مصادف با فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ مبنی بر تثبیت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خویش و تشکیل شوراهای اسلامی است، در تقویم رسمی کشور  به عنوان روز شوراها نامگذاری شده است.

    برهمین اساس و به منظور نکوداشت این روز، انعکاس خدمات شوراهای اسلامی پایه و فرادست  به شهروندان، تجلیل از شوراهای اسلامی، تقویت تعاملات مردم و شوراها و … شیوه‌نامه نکوداشت هفته شوراها (۹ لغایت ۱۵ شهریورماه) با احمد صادقی عضو شورای شهر تهران و رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها به گفت و گو نشستیم.

    امروز روز شوراهاست در خصوص برنامه های این روز توضیح دهید.

     تحقق شعار سال ۱۴۰۱ با عنوان “تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین”/بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی در هفته شوراها

    ارتقاء شان، منزلت و جایگاه شوراهای اسلامی پایه (عشایر، روستایی و شهری) و فرادست (بخش، شهرستان، استان و شورایعالی استان­ها) ، تقویت تعامل دوسویه و پایدار شوراهای اسلامی پایه و فرادست با شهروندان، معرفی دستاوردهای شوراهای اسلامی به مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی
    هم اندیشی با صاحبان علم و تجربه، جوانان، زنان، نخبگان و اقشار مختلف مردم در راستای بررسی چالش­ها و آسیب­های پیش روی شوراها و راهکارهای برون رفت از آن­ها، تجلیل از برترین­ های خانواده بزرگ شوراهای اسلامی و تجلیل از شهروندان نمونه و برتر در تعامل با شوراهای اسلامی و پیشبرد اهداف و برنامه ­های توسعه­ ای از جمله این برنامه هاست.

    برگزاری همایش با حضور منتخبین شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح استان و شهرستان؛
    صدور پیام به مناسبت روز شوراها از سوی روسای شورای اسلامی پایه و فرادست و همچنین مدیران و مسئولین دستگاه­های اجرایی ذی­ربط در سطوح مختلف ملی، منطقه­ای و محلی؛
    هماهنگی جهت برگزاری جلسات هم­اندیشی و گفتگوی آزاد با آحاد مختلف شهروندان در طول ایام هفته نکوداشت شوراها؛ تقدیر از اقدامات و فعالیت‌های ارزنده شوراهای اسلامی شهر و روستا در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ با عنوان “تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین” و ارایه گزارش عملکرد از سوی شوراهای اسلامی پایه به شهروندان در راستای تحقق شعار سال؛ افتتاح یا بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و . . . شهر یا روستا برنامه های ما در هفته شورها است.

    همچنین از دیگر برنامه ها تجلیل از شوراهای برتر براساس شیوه­نامه پیوست؛ تجلیل از ایثارگران، فداکاران خدمت و خانواده‌های معظم شهدای شوراهای اسلامی پایه و فرادست؛ تدوین برنامه‌های متناسب با عناوین روزهای هفته نکوداشت شوراها؛ ارایه گزارش عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا به شهروندان و همچنین گزارش عملکرد شوراهای فرادست به شوراهای پایه در چارچوب تکالیف قانونی؛هماهنگی جهت انعکاس اقدامات ارزنده شوراها به مردم از طریق ائمه جمعه و جماعات و نطق‌های پیش از خطبه در نماز‌های جمعه؛ ارایه گزارش‌ درخصوص عملکرد شوراها است.

    تجلیل از نخبگان و صاحبان علم و تجربه که با روحیه جهادی و داوطلبانه با شوراها همکاری دارند

    فرهنگ‌سازی و ترویج بهره‌گیری از ظرفیت خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد در اجرای طرح‌های شهری و روستایی و تجلیل از اقدامات ؛معرفی و تقدیر از نهادها، سازمان­ها و دستگاه­های اجرایی شورا باور (دارای تعامل مثبت، موثر و پایدار با شوراهای اسلامی)؛تجلیل از نخبگان و صاحبان علم و تجربه که با روحیه جهادی و داوطلبانه با شوراها همکاری دارند؛اطلاع رسانی موثر در سطح شهرها و روستاها درخصوص نکوداشت روز شوراها با بهره­گیری از ظرفیت شوراهای اسلامی و سایر دستگاه­های اجرایی ذی­ربط؛تهیه کلیپ‌های کوتاه و تأثیرگذار با رویکرد ارائه دستاوردهای شوراها و بهره‌گیری از ظرفیت شبکه استانی صداوسیما، شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌های جمعی برای انتشار آن؛هماهنگی جهت حضور مسئولین ملی، استانی و شهرستانی و همچنین نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در شهرها و روستاها طی هفته نکوداشت شوراها؛ اهتمام در ارایه آموزش‌های شهروندی در راستای افزایش تعامل مردم و شوراها؛ حضور موثر اعضای شوراهای اسلامی در محافل و مجالس عمومی، مساجد، مدارس و . . . جهت ارایه گزارش عملکرد، آشنایی با مسایل و مشکلات مردم و . . . و اهتمام در شفاف سازی عملکرد دوره ششم شوراهای اسلامی برای مردم و پاسخگویی موثر به مطالبات مردمی در دستور کار است.
    آیا گزارشی از عملکرد  تهیه شده است؟

    اول بگذارید بگویم که مسئولیت پیگیری و اجرای برنامه‌های این هفته در سطح محلی بر عهده شوراهای اسلامی پایه و مسئولیت پیگیری و هماهنگی لازم در سطح بخش، شهرستان و استان نیز بر عهده شوراهای فرادست ذی­ربط است.

     اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم که  شورای استان موظف است پس از برگزاری مراسم هفته شوراها، گزارش فعالیت­های صورت گرفته را مشتمل بر موارد زیر به شورای ­عالی استان­ها ارسال کند.

    ببینید ما قرار است در این ایام برگزیدگان را انتخاب کنیم افرادی که در این مدت به طور مدام جلسات را برگزار کرده و عملکرد خوبی دارند بر اساس یک سری دستور العمل ها انتخاب می شوند.

    برخورداری از دانش، بینش و نگرش لازم، تعامل مثبت و موثر با دفتر امور روستایی و شوراها و غیره از جمله شرایط برای انتخاب بهترین هاست.

    یکی از اقدامات مدیریت شهری در این دوره شفاف سازی است و قرار است تمامی اقدامات بر روی سامانه شفافیت قرار گیرد بفرمایید چقدر این امر تاکنون محقق شده است؟

     بخش عمده ای از اقدامات بر روی سامانه شفافیت قرار گرفت/بودجه شهرداری تهران هم بر روی سامانه رفت/قراردادها بر روی سامانه می رود و می توانید بروید و آنها را چک کنید

    شفاف سازی در دستور کار است و بخش عمده ای از اقدامات بر روی سامانه قرار گرفته است. در حال حاضر بودجه شهرداری تهران هم بر روی سامانه قرار گرفته و تلاش می کنیم شفاف سازی درستی صورت گیرد.قراردادها بر روی سامانه می رود و می توانید بروید و آنها را چک کنید. به دنبال ایجاد یک اتاق شیشه ای در مدیریت شهری هستیم.

    اطلاعاتی که قانون به ما اجازه دهد را منتشر می کنیم/تضمین حق شهروندان در دسترسی به اطلاعات طبق قانون انتشار

    تضمین حق شهروندان در دسترسی به اطلاعات طبق قانون انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات و بروزرسانی و اضافه شدن فرایندهای جدید در سامانه شفافیت در دستور کار قرار گرفت.

    در سال ۹۷ قراردادهای بالای یک میلیارد تومان بر روی سامانه شفافیت بارگذاری می شد/در پایان دوره پنجم این سامانه تحویل دوره جدید شورای شهر تهران شد

    سامانه شفافیت از اواخر سال ۹۷ با انتشار قراردادهای بالای یک میلیارد تومان راه اندازی شد و به تدریج قراردهای کلان و متوسط که توسط عموم سازمان و شرکت ها و نیز ستاد منعقد می شد منتشر شد و هم اکنون این مسیر ادامه دارد.

     کمیته شفافیت و شهر هوشمند و شورا پیگیر اتصال و انتشار موارد قانونی بودند/۱۵ مورد بارگذاری جدید صورت گرفت/۵۰ درصد به سرفصل های سامانه شفافیت در انتشار اطلاعات در همین ۲۰ ماه اضافه شده است

    موارد دیگری هم اندک اندک اضافه شد تا اینکه در پایان دوره پنجم این سامانه تحویل دوره جدید شورای شهر تهران شد. کمیته شفافیت و شهر هوشمند و شورا پیگیر اتصال و انتشار موارد قانونی بودند. با برگزاری جلسات متعدد با مدیریت شهری و تشکیل (کارگروه شفافیت و رفع تعارض منافع) در شهرداری تهران علاوه بر اتصال و بروزرسانی موارد از قبل راه اندازی شده،  ۱۵ مورد دیگر برای بارگذاری در سامانه شفافیت اضافه شد. در حدود ۵۰ درصد به سرفصل های سامانه شفافیت در انتشار اطلاعات در همین ۲۰ ماه اضافه شده است و سامانه توسعه یافته است .

    ایا حقوق و مزایای مدیران هم بر روی سامانه قرار می گیرد؟

    اسامی افراد جذب شده بر روی سامانه شفافیت

    تا جایی که قانون به ما اجازه دهد شفاف سازی می کنیم. در حال حاضر اسامی افرادی که جذب شده اند هم بر روی سامانه رفته است.

    قرار بود شهرداری غیرحضوری تشکیل شود کار در این زمینه به کجا رسید؟ قرار بود این امر در جهت کاهش فساد صورت گیرد.

    یکی از ویژگی های شهرداری غیر حضوری کاهش سفرهای درون شهری است/بخشی از فرایندهای سامانه شهرسازی در حال حاضر سیستماتیک شده است/ آماده اتصال به درگاه ملی مجوزها یا پنجره خدمات ملی دولت هوشمند هستیم

    اگر بتوانیم شهرداری غیر حضوری داشته باشیم این امر کاهش فساد را به دنبال دارد. یکی دیگر از ویژگی های شهرداری غیر حضوری کاهش سفرهای درون شهری(کاهش ترافیک است).

    ببینید بخشی از فرایندهای نظیر سامانه شهرسازی در حال حاضر سیستماتیک شده است و آماده اتصال به درگاه ملی مجوزها یا پنجره خدمات ملی دولت هوشمند هستیم که اتصال اینها در حال پیگیری از سوی کمیته شفافیت و شهر هوشمند است.

     دولت هوشمند باید از سوی همه دستگاه ها صورت گیرد /شهروندان باید تا پایان سال حس کنند برای یک سری اقدامات و خدمات دیگر نیازی به مراجعات حضوری نیست/جلوگیری از امضاهای طلایی با عدم مراجعه مردم به شهرداری /نظارت افزایش می یابد

    بر اساس قانون اتصال به پنجره خدمات ملی ، دولت هوشمند باید از سوی همه دستگاه ها صورت گیرد لذا کمیته شفافیت و شهر هوشمند با قدرت و جدیت پیگیر آن است که این مهم صورت گیرد تا شهروندان در پایان سال حس کنند برای یک سری اقدامات و خدمات دیگر نیازی به مراجعات حضوری نیست.

    کاهش فساد را شهرداری غیرحضوری به دنبال دارد چرا که وقتی مردم مراجعه نداشته باشند دیگر افرادی که در گلوگاه ها وبزنگاه به دنبال امضای طلایی بودند نمی توانند از شهروندان سوء استفاده کنند چرا که مراجعه ای نیست که زمینه ای برای فساد ایجاد کند. با این کار نظارت افزایش می یابد.

    در خصوص هوشمند سازی شهر تهران توضیح دهید آیا در این زمینه برنامه دارید؟

    در برنامه چهار ساله شهرداری تهران بخش مجزایی به موضوع هوشمندسازی اختصاص یافت/بودجه برای هوشمند سازی در نظر گرفته شد

    در برنامه چهار ساله شهرداری تهران نیز در این دوره برای اولین بار بخش مجزایی به موضوع هوشمندسازی و بهبود مدیریت اضافه شده است و در بودجه هم به این موضوع توجه شده است . تمامی اطلاهات در دسترس است و می توان نظارت های لازم را انجام داد.برنامه ریزی های برای ایجاد شهر هوشمند انجام  شده است.

    یکی از مشکلات اساسی در کلان شهر تهران نبود مدیریت یکپارچه شهری است؟ لایحه در این زمینه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است بفرمایید کار به کجا رسید؟

    شورای عالی استان ها در موضوع مدیریت یکپارچه شهری ورود کرد/ پیش نویس لایحه در حال آماده سازی است

    ایجاد مدیریت یکپارچه شهری بخشی از مشکلات را برطرف می کند. لایحه ای به مجلس رفته است. ما هم در این زمینه از سوی شورای عالی استان ها ورود کرده ایم جلسات برگزار و کمیته ای هم تشکیل شد. دولت در این باره با جدیت پای کار است.  پیش نویس این لایحه در حال آماده سازی است.

    با مدیریت یکپارچه شهری موازی کاری ها کم می شود. اگر این امر رخ دهد می توانند کارها را با سرعت بیشتری پیش برد.

    فارس



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *