پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۵۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 7790
  • دولت هیچ سیاستی در حوزه راه و شهرسازی ندارد/حمل و نقل ما سنتی است
    دولت هیچ سیاستی در حوزه راه و شهرسازی ندارد/حمل و نقل ما سنتی است

    شهرسازی با هویت در گرو اصلاح اندیشه هاست

    برنامه “گفت وگوی فرهنگی” با موضوع معماری معاصر و شهرهای بی هویت و با حضور دکتر مهسا کامی شیرازی پژوهشگر، دکترای تخصصی معماری، مدرس دانشگاه و مولف کتاب در حوزه معماری از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

    کامی شیرازی در ابتدا با اشاره به مفهوم هویت گفت: هویت به معنای چیستی و کیستی و عوامل متمایز کننده افراد از دیگران است و معماری نیز به عنوان تجلی اندیشه و فرهنگ می تواند هویت ساز باشد.

    وی با بیان اینکه ساختار هویت دارای دو وجه باطنی و ظاهری است افزود: ساختار هویت در حوزه معماری شامل کالبد بنا و محتواست و اینگونه اثر معماری یک ملت یا یک قوم از سایر ملل و اقوام متمایز می شود.

    این پژوهشگر درخصوص اهمیت هویت در فضاهای شهری عنوان کرد: ساختار شهرها در گذشته به شکلی بود که فرد به هنگام خروج از حانه وارد محله می شود و با آن ارتباط برقرار می کرد و همین تعامل دوسویه موجب تعلق خاطر افراد به محله زندگی خود می شد اما امروزه اینگونه نیست.

    کامی شیرازی خاطرنشان کرد: نبود آگاهی و شناخت از محله در تعلق خاطر افراد به محل زندگی تاثیر می گذارد و موجب بحران های هویتی می شود.

    وی همچنین مطرح کرد: طبق علم روانشناسی ادراکی از فضا، یک فرد در فضا با تمام حواس خود حاضر می شود و هویت معماری فضا و شهر را درک می کند لذا اگر معماری شهری را فقط در حد ظاهر و پیام های بصری بدانیم این یک نگاه سطحی است.

    مدرس دانشگاه با طرح این سوال که چگونه می توان معماری مدرن را با حفظ ارزش ها داشته باشیم؟ گفت: ما نباید نگاه کالایی و صرفاً اقتصادی به ساختمان داشته باشیم در این صورت گسست از گذشته قطع می شود و با تکنولوژی روز هم هماهنگ خواهیم شد.

    کامی شیرازی با انتقاد از ضابطه های دست و پاگیر شهری گفت: از اواخر دوره پهلوی به بعد شبکه شطرنجی در شهر تهران ایجاد شد و تعدادی از بناهای تخریبی هم تخریب شدند.

    وی با تأکید بر لزوم نگاه همه جانبه درخصوص ساختمان سازی افزود: ما باید نگاه جامع و کلانی به حوزه ساختمان داشته باشیم تا بافت های تاریخی و بناهای شاخص در لابه لای ساختمان سازی های بی رویه پنهان نشوند.

    این پژوهشگر در خاتمه شهرسازی با هویت را مستلزم اصلاح اندیشه ها دانست و گفت: در این صورت، دیگر ساختمان ها صرفاً به دست صنعتگر نخواهد ماند و هنرمندان و معماران نیز نقش آفرینی خواهند کرد.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *