جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 647
  • در طول دو دهه اخیر، درآمد حاصل از فروش مازاد تراکم و یا به عبارت بهتر، درآمد حاصل از اعطای مجوزهای رانتی به زمین‌های شهر، پایه اصلی درآمد شهرداری اصفهان بوده است. وابستگی مالی شهرداری‌ها به این منبع مالی و عدم برخورداری از منابع مستمر درآمدی، حداقل برای پاسخگویی به هزینه‌های دائمی، برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌ای میان‌مدت و بلندمدت شهرداری اصفهان را مختل کرده است. توجه به شیوه‌های نه‌چندان منطقی و غیرکارا و فروش غیرمنطقی تراکم، تاکید و توجه ویژه به اقتصاد شهرداری و بی‌توجهی به اقتصاد شهر ایجاب می‌کند تا اهتمام بیشتری به مطالعه ساختار درآمدی شهرداری اصفهان انجام شود. بودجه انبساطی در دوران رکود در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان اعداد و ارقام منابع و مصارف با تلفیق سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری عددی بیش از۲۱ هزار و۱۳۳میلیارد تومان را نشان می‌دهد که نسبت به بودجه سال جاری رشد ۶۰درصدی دارد. این در حالی است که بودجه امسال در حدود ۱۳۴۹۳ میلیارد تومان بود که نسبت به بودجه تلفیقی سال ۱۴۰۰ حدود ۴۱ درصد افزایش داشت. میزان رشد بودجه سال آینده بیش از تورم عمومی کشور نشان از یک بودجه کاملا انبساطی در دوران رکود دارد. شهردار اصفهان بودجه انبساطی سال آینده را این‌گونه توجیه می‌کند:»بودجه ۱۴۰۲ با نیم‌نگاهی به واقعیت‌هایی است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم، ازجمله واقعیت شهرداری و رویکردهای مورد تاکید مدیریت شهری، واقعیت‌های شهری و نیازها و ضرورت‌های آن، واقعیت‌های ملی و اتفاقاتی که در تدوین برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد و متغیرهایی مانند تورم و واقعیت‌های بین‌المللی که باید نیم‌نگاهی به آن‌ها داشته باشیم.» بنر دی ماه آهن آلات tavoos.net بودجه شهرداری اصفهان و مناطق پانزده‌گانه۱۸ هزار و ۹۷۴ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده که نسبت به بودجه سال جاری که ۱۱۶۷۵میلیارد تومان بود رشد بیش از۳۸.۵درصدی را نشان می‌دهد.این در حالی است که بودجه سال جاری نسبت به سال۱۴۰۰حدود۴۹درصد رشد داشت. در بودجه سال آینده در بخش منابع، درآمدهای عمومی۱۳۵۰۰میلیارد تومان است که۶۳.۹درصد بودجه را به خود اختصاص داده این نرخ در سال گذشته۶۷درصد بودجه را در اختیار داشت. با سیگنال های خرید و فروش سبد پیشنهادی انیگما بازدهی بالاتری کسب کنید با سیگنال های خرید و فروش سبد پیشنهادی انیگما بازدهی بالاتری کسب کنید ثبت نام yektanet-logo-signتبلیغ واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای حدود۱۰ درصد بودجه سال بعد را در اختیار دارد و این در حالی است که این نرخ سال جاری ۱۱درصد بودجه را به خود اختصاص داده بود. واگذاری دارایی‌های مالی۱۳.۴درصد از بودجه را تشکیل می‌دهد. این نرخ سال جاری۱۹درصد بود. بنابراین امسال نیز همانند سالیان گذشته منابع عمومی و عوارض بیشترین سهم درآمد را در شهرداری اصفهان بر عهده دارد و تیم مدیریت شهری نتوانسته منبع درآمدی جدیدی را تعریف کند. در بخش مصارف حدود ۵۴۰۰میلیارد تومان برای هزینه عمومی(بودجه جاری) معادل ۲۵.۵درصد و۱۲۳۴۴هزار میلیارد تومان معادل ۵۸.۴درصد برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته‌شده است. این نرخ‌ها به ترتیب۲۶و ۵۸درصد بودجه سال جاری را به خود اختصاص داده بودند که نشان می‌دهد سهم هزینه‌های جاری و عمرانی در بودجه سال امسال و سال آینده ثابت باقی‌مانده است.۱۱۵۰ میلیارد تومان نیز تملک دارایی‌های مالی برای بازپرداخت وام و دیون در نظر گرفته‌شده است.بیشترین سهم از بودجه را حوزه حمل‌ونقل با ۳۹ درصد به خود اختصاص داده است. در بودجه سال آینده حوزه خدمات شهری با ۲۱ درصد، مالی اقتصادی ۱۳ درصد، معاونت برنامه‌ریزی ۱۲ درصد، فرهنگی و اجتماعی ۹ درصد، معاونت عمران شهری دو درصد و حوزه شهردار یک درصد، شهرسازی سه درصد سهم دارند. بودجه پیشنهادی مؤسسات وابسته به شهرداری اصفهان اعم از سازمان‌ها و شرکت‌ها در سال آینده ۸۵۷۶میلیارد تومان تعریف‌شده و با حذف مبالغ مشترک در بودجه شهرداری، مبلغ خالص آن حدود۶۴۱۶میلیارد تومان به دست می‌آید که نسبت به بودجه امسال شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری که ۱۸۱۸ میلیارد تومان بود، رشد۲۱.۷درصدی دارد. منابع بودجه عمومی سال آینده شهر۱۸۹۷۴میلیارد تومان است که نسبت به بودجه عمومی امسال که ۱۱۶۷۵میلیارد تومان بود،حدود۳۴.۵درصد رشد کرده که کف نرخ تورم برآوردی سال آتی برای خدمات شهر هست.به‌عبارت‌دیگر این نرخ به نرخ واقعی تورم اصفهان که همپای تورم کلان کشور است تحمیل و اضافه می‌شود! با سیگنال های خرید و فروش سبد پیشنهادی انیگما بازدهی بالاتری کسب کنید با سیگنال های خرید و فروش سبد پیشنهادی انیگما بازدهی بالاتری کسب کنید ثبت نام yektanet-logo-signتبلیغ بودجه عمرانی سال آینده ۱۲۳۴۴میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به بودجه عمرانی امسال شهر که ۸۱۰۸میلیارد تومان بود، رشد ۲۰درصدی و کمتر از نرخ تورم داشته که با توجه به رشد هزینه‌های ساخت‌وساز و تعداد پروژه‌های کلان نیمه‌کاره امکان کسری و درخواست اصلاح و متمم بودجه دور از انتظار نخواهد بود که تبعات دیگری برای شهر دارد. اعتبارات هزینه‌ای بودجه سال آینده که هزینه اداره شهرداری اعم از حقوق و دستمزد، بازنشستگی، رفاه و پذیرایی کارکنان و ... است از ۳۰۶۲میلیارد تومان به ۵۴۸۰میلیارد تومان رسیده که رشد ۱۱.۴درصدی دارد. اعتبارات پرداخت وام و اقساط هم از ۵۰۴میلیارد تومان سال جاری به ۱۱۴۹میلیارد تومان برای سال آینده افزایش می‌یابد که جهش ۱۱۴درصدی داشته و نشانه اداره شهر با تسهیلات بانکی در سال‌های اخیر است. سهم شهر فروشی عوارض بر پروانه‌های ساختمانی مسکونی در حد تراکم پایه سال جاری۱۱۹ میلیارد تومان بوده که سال آینده به ۱۷۷میلیارد تومان افزایش‌یافته است. عوارض بر پروانه ساختمانی غیرمسکونی در حد تراکم پایه سال جاری۱۲۷میلیارد تومان بوده که در سال آتی به ۱۶۷میلیارد تومان رسیده است. عوارض بر پروانه ساختمانی مسکونی مازاد بر تراکم پایه سال جاری۱۶۰۰میلیارد تومان و برای سال آتی ۲۴۰۰میلیارد تومان رسیده است. عوارض بر پروانه ساختمانی غیرمسکونی مازاد بر تراکم پایه در سال جاری ۱۲۰۰میلیارد تومان بوده و در سال آتی به ۱۵۰۰میلیارد تومان افزایش می‌یابد. درمجموع ۴۲۴۴میلیارد تومان و۲۲.۴درصد منابع درآمدی شهر از این مسیر تامین می‌شود که حدود یک‌چهارم منابع درآمدی شهر را به خود اختصاص می‌دهد. ۲۰۰میلیارد تومان هم از مسیر عوارض ماده۱۰۰کسب درآمد می‌شود. این نرخ سال جاری ۱۵۰میلیارد تومان بوده است. با در نظر گرفتن سایر عوارض ساخت، مانند صدور پروانه و پایان کار و هزینه‌های منطقه بندی، نقشه‌برداری، تفکیک پروژه و سایر هزینه‌های ناظر، به همراه تخفیف‌های فصلی فروش تراکم، سهم ساخت‌وساز در منابع درآمدی شهرداری اصفهان بیش از ۶۰ درصد به دست می‌آید. با توجه به عدم افزایش قابل‌توجه سایر عوارض در منابع پایدار درآمدی شهر این گمانه به واقعیت نزدیک می‌شود. با سیگنال های خرید و فروش سبد پیشنهادی انیگما بازدهی بالاتری کسب کنید با سیگنال های خرید و فروش سبد پیشنهادی انیگما بازدهی بالاتری کسب کنید ثبت نام yektanet-logo-signتبلیغ شهرداری‌ها همانند دولت‌، متولی سیاست‌گذاری برای هدایت فعالیت‌های شهر بوده و هرگونه اقدام آن‌ها در قالب بودجه سنواتی‌، به چینش خاصی در رفتار اقتصادی مردم اعم از شهروندان عادی‌، تجار‌، سازندگان و کلیه فعالان اقتصادی منجر می‌شود. برای مثال‌، هرگونه تغییر در قیمت‌گذاری خدمات شهرداری برای تولید یا استفاده از ساختمان‌ها (عرضه و تقاضای مسکن و ساختمان‌های دارای سایر کاربری‌ها) به تغییر در رفتار فعالان در بازارهای موازی (ارز‌، طلا‌، سهام‌، تولید و ...) منجر می‌شود. کسری بودجه از ۲۱ هزار و۱۳۳ میلیارد تومان بودجه شهرداری اصفهان در سال۱۴۰۲ درآمدهای غیرقابل تخصیص سهم قابل‌توجهی در درآمدهای سال آینده شهرداری دارند. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری که از۱۶۹۶میلیارد تومان سال جاری به ۲۹۸۳میلیارد تومان در سال آینده رشد قابل‌توجهی دارد و درآمد فروش اموال غیرمنقول که۱۲۳۳میلیارد تومان سال جاری به ۲۱۳۱میلیارد تومان برای سال آینده افزایش می‌یابد درمجموع با مبلغ۵۱۱۴میلیارد تومان،۲۷درصد از درآمدهای شهرداری در سال ۱۴۰۲ را تشکیل می‌دهند که سهم درآمدهای غیرقابل تخصیص در بودجه سال آینده را بالا می‌برد. قطار شهری، حلقه حفاظتی، خرید اتوبوس، بازسازی ناوگان، احداث مرکز همایش‌ها و هزینه‌های بهره‌برداری مترو پرهزینه‌ترین پروژه‌های شاخص هستند که سهم حدود ۵۰درصدی از اعتبارات عمرانی و سهم حدود۴۰درصدی از بودجه را دارند که در صورت عدم تأمین اعتبار با کندی و توقف مواجه شده و بودجه را از تعادل خارج می‌کنند.
    اداره شهر بر اساس الگوی «شهر همگرا» است/ توجه به محله محوری در سال ۱۴۰۱

    شورای پنجم اصفهان در بخش عمران مبتنی بر سند۱۴۰۰ فعالیت می کند

    کوروش محمدی منتخب پنجمین دوره شوراهای شهر اصفهان در گفتگویی به برنامه‌های عمرانی و مدیریت شهری در شهر اصفهان اشاره و اظهار کرد: در حوزه‌های عمرانی برنامه شورا مبتنی بر سند چشم انداز اصفهان ۱۴۰۰۰ پیش خواهد رفت، سندی که اگر چه نیاز به اصلاحاتی دارد و بخشی از آن هم توسط کارشناسان استان اصلاح شده اما به مراتب از بی‌برنامگی بهتر است.

    وی افزود: ما در تلاش هستیم که این برنامه را بومی شهر اصفهان کنیم یعنی اصلاح‌ها را با فضای بومی اصفهان در نظر بگیریم و ویژگی‌های زیست محیطی، جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، جمعیت شناسی و مردم شناسی اصفهان را پیاده کنیم.

    منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان با بیان اینکه بنا داریم وظایف چندگانه حوزه شورا را در حوزه بهداشت و درمان، آموزش، اقتصاد و بازرگانی فعال کنیم و در همه حوزه‌ها با برنامه پیش برویم، افزود: شوراها باید از خود برنامه داشته باشند و استراتژی تعیین کنند.

    وی تصریح کرد: ما در حال حاضر ‌روی برنامه‌ها کار می‌کنیم که تا قبل از شروع به کار رسمی پنجمین دوره شوراها، برنامه‌ها روی میز باشد، همچنین در این زمینه از کارشناسان خبره خارج و داخل استان و چهره‌های دانشگاهی، نیروهای مجرب و با تجربه‌ای که در گذشته حوزه کاری مشابهی در حوزه مدیریت شهری داشتند، کمک گرفته می‌شود.

    وی با بیان اینکه برای گزینه شهرداری اصفهان باید بعد از آغاز به کار رسمی این دوره شورا تصمیم گیری شود، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌های شهردار را در زمان شکل گیری شورای شهر جدید بررسی کرده و انطباق دهیم، در حال حاضر ما در اندیشه تدوین برنامه‌ها هستیم حتی شهردار فعلی هم ممکن است یکی از گزینه‌های مدنظر پنجمین دوره شورای شهر برای شهرداری آینده باشد.

    محمدی گفت: گزینه و شخص خاصی هنوز برای شهردار مدنظر نیست، همچنین معیارهای هر شهرداری روی برنامه‌های منسجم و مدون به‌ویژه روی برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و سند چشم‌اندازی است که در حوزه عمران و آبادانی و شرایط بهینه برای شهر اصفهان باید در نظر گرفته شود.

    وی به مهمترین معضلات شهری اصفهان که در این دوره شورا به آن رسیدگی می‌شود اشاره کرد و گفت: عمده معضلات شهری اصفهان در ۳ حوزه وجود دارد، مسائل زیست‌محیطی یکی از آن‌ها است که زاینده‌رود و مسائل حوضه آبریز زاینده رود را در بر می‌گیرد که این خود بخش مهمی از دغدغه‌های مردم و مشکلاتی است که ارزش توجه به آن بسیار است.

    منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان افزود: ما تلاش می‌کنیم در راستای ایجاد برنامه و شرایط تعاملی و برای رفع موانع جاری‌شدن دائمی زاینده رود با خارج از حوزه شورا و دستگاه‌های استان تعاملاتی داشته باشیم و قطعا در این زمینه از کمک متخصصان سراسر کشور بهره‌ مند خواهیم شد چراکه ما به نگاه مشورتی اعتقاد داریم و باید از افراد خبره کمک گرفته شود.

    وی دومین معضل شهری اصفهان را توسعه نامتوازن دانست و بیان کرد: دومین حوزه‌ای که ما به‌عنوان معضل در اصفهان به آن نگاه می‌کنیم، توسعه نامتوازنی است که الان در شهر اصفهان اتفاق افتاده، توسعه نامتوازنی که خروجی آن مناطق حاشیه نشین یا نقاط بحران شهری محسوب می‌شود.

    محمدی ادامه داد: برای رفع معضل توسعه نامتوازن لازم است نگرشی که در حوزه مدریت شهری اصفهان از دیرباز (حدود ۳ دهه قبل) حاکمیت پیدا کرده ‌کنترل و تعدیل شود تا برنامه‌های توسعه‌ای به سمت عدالت اجتماعی و توسعه متوازن در کل شهر هدایت شود به شکلی که هر شهروند اصفهانی در هر نقطه اصفهان احساس تعلق خود را به شهر اصفهان حفظ کند.

    وی افزود: همچنین در حوزه مدیریت شهری باید برای بازگرداندن اصفهان به رویای همیشگی که “اصفهان زیبا” است، تلاش کرد، امروزه اصفهان چهره دگرگون شده‌ای نسبت به اصفهان زیبای خود دارد و ما تلاش می‌کنیم اصفهان را به آن رویای خود بازگردانیم.

    منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان با بیان اینکه بیشترین مشکل در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است، گفت: ما در حال حاضر مشکلات زیادی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی داریم، حاشیه‌نشینی یکی از مباحث جدی در حوزه مسائل شهری اصفهان است که این موضوع بیشتر آسیب‌ها را به سمت شهر تغذیه و تقویت می‌کند.

    وی به مشکلات موجود در حوزه اجتماعی اشاره کرد و افزود: همچنین در حوزه مدیریت شهری روی بافت‌های شهرسازی یک سری معضلات تحت عنوان “فروش تراکم” داریم که اصفهان زیبا را تقریبا زیر سایه بلند مرتبه‌سازی‌ها خفه می‌کند و تلاش ما بر این است که این موضوع را در یک چارچوب اصولی تعدیل کنیم.

    محمدی به برنامه‌های پنجمین دوره شورای شهر اصفهان برای حل مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و آب اشاره کرد و گفت: در بحث آب همه مقید به این هستند که باید این مشکلات را با تعامل و ایجاد فرآیندهای مدیریتی مرتفع کرد همچنین برای مدیریت این بحران با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های مدیریت استانداری و دستگاه‌های مرتبط پیش برد.

    وی بیان کرد: باید یک حوزه تعاملی بین شورای شهر و در صورت لزوم تعاملی میان دستگاه‌های داخل و خارج استان برقرار کنیم که از طریق تعامل بخش‌هایی از این سوءمدیریت گذشته که به زاینده رود جفا کرده است را برطرف کنیم.

    منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان ادامه داد: همین طور در رابطه با برنامه‌های دیگر مانند اعتبارات تخصیص یافته از سوی دولت باید پیگیری‌های لازم صورت بگیرد و نیز اقدامات و پیگیری‌های لازم در رابطه با تونل سوم کوهرنگ انجام شود، امیدواریم با حمایت دولت و مسئولان و نمایندگان مجلس توافق لازم برای حل بحران آب اصفهان صورت بگیرد.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *