جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۵۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 2298
  • ضربه ای بر پیکر حمل ونقل عمومی در تهران
    این شهر ایران وسیله حمل و نقل عمومی ندارد | سرویس مدرسه تبدیل به سرویس کارگران شده است

    ضربه ای بر پیکر حمل ونقل عمومی در تهران

    همه متخصصان مسائل شهری در این نکته توافق دارند که تنها راه نجات مردم تهران از آلودگی مرگ آور هوا وصدا وترافیک پر آزار شهرافزایش میزان جابه جایی ها با وسائل نقلیه عمومی و کاهش استفاده از اتومبیل های شخصی به از حدود ۶۰ درصد کنونی به حدود۲۰ درصد است و برای تحقق این امر چاره ای جز افزایش کار آیی وجذابیت وسایل عمومی نیست.حال درست در زمانی که صحبت از مذاکره برای همکاری میان کارخانه های اتوموبیل سازی اروپایی برای واردات و یا تولید مشترک اتومبیل های شخصی رنگارنگ جدیداست، شهرداری تهران در اقدامی عجیب و بسیار غیرمنطقی دست به رنگ کردن کل بدنه اتوبوس ها زده وفقط نزدیک سقف اتوبوس پنجره های کوچکی برای تهویه هواتعبیه کرده است و جالب این که این کار راعمدتاً درباره اتوبوس های بی آر تی یعنی محبوب ترین و کارا ترین وسیله نقلیه عمومی در شهر تهران انجام داده است.با توجه به این که از قبل هم بدنه اتوبوس ها البته منهای پنجره ها ی جانبی در اختیار تبلیغات بوده است این مسئله تاثیری در افزایش فضای تبلیغات تجاری در شهر نداشته اما برعکس تاثیر بسیار مخربی بر جذابیت و آسایش حمل ونقل عمومی درون شهری گذاشته است.با این اقدام تعجب آور درون اتوبوس ها تبدیل به غار تاریک وخفقان آوری شده که امکان استفاده از نور طبیعی روز ونورپردازی های شبانه شهرو اصولاًتماشای شهر را ازمسافران گرفته است. وضعیت آنچنان آزاردهنده است که گاه باعث می شود مسافران ایستگاه محل پیاده شدن خود را گم کنند زیرا در اتوبوس های شهری تهران نه بلندگو نه راننده ونه مونیتور نام ایستگاه ومحل پیاده شدن را اعلام نمی کنند ومسافراگر بیرون رانگاه نکند نمی تواند بفهمد کجا باید پیاده شود.
    آیا نمی توان گفت این کاستن عمدی از کار آیی وجذابیت وسایل نقلیه عمومی هدیه ای به اتومبیل سازان داخلی وهمکاران اروپائیشان است تا مسافران اتوبوس ها را از استفاده از وسائل نقلیه عمومی پشیمان و به خریدن محصولات این آقایان تشویق کنند و با ریختن اتوموبیل هایشان در خیابانهای شهرروبه انحطاط تهران برنرخ مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا وهمزمان سود این بنگاه ها بیفزایند. افزون بر این ، در سال های اخیر شهرداری تهران مبالغ زیادی صرف ایجادفضای سبز وزیبا سازی اتوبان ها وخیابان های تهران کرده است تا شهروندان به هنگام حرکت در شهر با تماشای زیبایی های شهرهم هوای بهتری اسنشاق کنند وهم روحیه بهتری پیداکنند. اینک همان شهرداری به چه حقی دارد مسافران اتوبوس یعنی طبقات متوسط وپایین را از این فرصت محروم می کند.این چه سیاستی است که شهر را زیبا می کند اما اجازه لذت بردن از زیبایی های شهر به طبقات متوسط و پایین نمی دهد.

    *دکنر پرویز اجلالی ،جامعه شناس شهری



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *