دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۵۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 15513
  • طرح مجلس برای انقلاب در نظام اداری
    طرح مجلس برای انقلاب در نظام اداری

    طرح مجلس برای انقلاب در نظام اداری

    ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت طرح مدیریت جامع شهری و روستایی درمجلس، گفت: کلیات و جزئیات این طرح در کمیسیون شوراها تصویب شده و در حال حاضر در دستورکار رسیدگی در جلسات علنی قرار دارد.

     

    وی با بیان اینکه با تصویب و اجرای طرح مدیریت جامع شهری و روستایی انقلابی در نظام اداری کشور ایجاد می شود، افزود: بر اساس این طرح امور محلی به خود محلی‌ها داده می‌شود؛ کمبودها و خیر و صلاح توسط افراد محلی بهتر تشخیص داده می‌شود در نتیجه بروکراسی‌ها هم حذف خواهد شد.

     

    عضو کمیسیون شوراهای مجلس تمرکززدایی را از نکات مهم دیگر طرح جامع مدیریت شهری و روستایی دانست و ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد وقت نمایندگان صرف امورات محلی جزء می‌شود که همین امر باعث تمرکزگرایی، رواج رانت، عدم شفافیت، تعارض منافع، عدم تمرکز نماینده بر مسائل و تصمیم‌گیری‌های حیاتی کشور می‌شود.

     

    ابوترابی ادامه داد: طبق قانون اساسی، شوراها باید به تمام امور محلی اعم از آب، برق، گاز، مدارس، مراکز درمانی، آسفالت راه‌ها و …رسیدگی کنند اما در شرایط کنونی قانون در این رابطه اجرا نمی‌شود و نماینده باید در مجلس به دنبال آن باشد. اگر قانون اساسی در مورد انجام امورات مرتبط با شوراها به خوبی اجرا شود دیگر نیازی نیست نماینده به امورات محلی وارد شود.

    وی افزود: شوراهای شهر و روستا به عنوان یکی از نهادهای توسعه یافته در قانون اساسی ایجاد شدند که وظیفه آنها کار مردم را به مردم سپردن است. بنابراین انجام امور حاکمیتی برعهده قوه مجریه بوده و پیگیری امور محلی به شوراها سپرده شده است.

    نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس در پایان با تاکید بر اینکه در طرح مذکور به دنبال این هستیم که انقلاب اداری ایجاد کنیم ، گفت:با طرح جامع مدیریت شهری امور حاکمیتی به شهرداران و دهیاران واگذار نمی‌شود، بلکه امورات محلی نظیر آب، برق و فاضلاب و… واگذار می‌شود.

    تسنیم



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *