دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۱۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 2565
  • مدیریت بحران شهردار فردیس تشكيل كميته مشترك جهت خدمت رساني بهتر به سازندگان و شهروندان فرديسي
    مدیریت بحران شهردار فردیس تشکیل کمیته مشترک جهت خدمت رسانی بهتر به سازندگان و شهروندان فردیسی

    نکاتی در مورد مدیریت بحران

    پس از زلزله اخیر کرج و تهران و لزوم توجه جدی تر به مسئله مدیریت بحران، منوچهر غفاری شهردار شهر فردیس در یاداشتی، به نکاتی در مورد مدیریت بحران اشاره کرده است.

    تعریف بحران:
    بحران حوادثی است که در اثر رخدادها و عملکردهای طبیعی و انسانی به طور ناگهانی به وجود می آید، مشقت و سختی ر ا به یک مجموعه یا جامعه انسانی تحمیل می کند و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری، فوری و فوق العاده دارد.

    مدیریت بحران: فرایند عملکرد و برنامه ریزی مقامات دولتی و دستگاههای اجرایی دولتی و عمومی است که با مشاهده، تجزیه و تحلیل بحران ها، به صورت یکپارچه، جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهای موجود تلاش می کنند از بحران ها، پیشگیری نمایند یا در صورت بروز آنها در جهت کاهش آثار، آمادگی لازم، امداد رسانی سریع و بهبود اوضاع تا سطح وضعیت عادی تلاش نمایند.

    مدیریت مخاطرات: فرآیندی است که سطح تحمل یک خطر مشخص را در جامعه شناسایی می کند و این اطلاعات در جهت تصمیم گیری برای اقدامات مربوطه به کاهش اثرات مخاطرات و مقابله با آن ها به کار می برد. این فرآیند با توجه به منابع و هزینه های کاهش مخاطرات انجام می گیرد.

    امداد ونجات: عملیات امداد و نجات به عنوان بخش عمده مرحله مقابل شامل جستجو، نجات، ارائه کمک های اولیه انتقال مجروحان تا نزدیکترین و اولین مرکز درمانی ، تغذیه اضطراری، تامین سرپناه اضطراری، تخلیه جمعیت ها تامین امکانات اولیه و دریافت و توزیع کمک های فردی و اقلام اهدایی سازمان های غیر دولتی داخلی، خارجی و بین المللی است.

    موضوع فعالیت ها مجموعه و اقدامات مشمول این طرح عبارتند از:

    پیشگیری : مجموعه اقداماتی است که پیش، هنگام و پس از وقوع بحران با هدف جلوگیری از وقوع مخاطرات و یا کاهش آثار زیان بار آن انجام می شود.

    آمادگی: مجموعه اقداماتی است که توانایی جامعه « دولت و مردم» را در انجام مراحل مختلف مدیریت بحران افزایش می دهد . آمادگی شامل جمع آوری اطلاعات، پژوهش، برنامه ریزی، ایجاد ساختار مدیریتی، آموزش تامین منابع، تمرین و مانور است. آموزش شامل جمع آوری اطلاعات ، پژوهش،برنامه ریزی، ایجاد ساختار مدیریتی ،آموزش ، تامین منابع ، تمرین و مانور است.

    مقابله : ارائه خدمات اضطراری به دنبال وقوع بحران است با هدف نجات جان و مال انسانها ، تامین رفاه نسبی برای آنها و جلوگیری از گسترش خسارت ، مقابله شامل امداد و نجات ، بهداشت ، درمان ، تامین امنیت ، ترابری ، ارتباطات ،دفع مواد زائد جامد ، دفع فاضلاب ، مهار آتش است.

    بازسازی: بازگرداندن شرایط یک منطقه آسیب دیده پس از بحران به شرایط عادی با در نظر گرفتن ویژگیهای توسعه پایدار و کلیه ضوابط ایمنی است.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *