سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 1701
  • هدر رفتن زمان در ترافیک تهران

    هدر رفتن روزانه ۱۰میلیون ساعت زمانِ شهروندان تهرانی در ترافیک

     

    به گزارش برزن نیوز، همشهری نوشت: اگرچه شهرداری و پلیس راهور به عنوان مسئولان اصلی بر موفقیت این طرح در ۱۵ روز نخست مهر صحه گذاشته‌اند اما هنوز برای تمدید آن سخنی به میان نیامده است. آنگونه که مشاهدات خبرنگار همشهری و تماس‌های مردمی نشان می‌دهد، مسیری که از شرق به غرب تهران در ۲هفته نخست مهر ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای طی می‌شده، ‌طی ۲روز اخیر دست‌کم به یک ساعت افزایش یافته است.

    بدین ترتیب ترافیکی که بر اساس گفته شهردار تهران ۲۳درصد در آغاز سال تحصیلی کاهش یافته‌ بود، حالا ۲۰درصد افزایش یافته و این می‌تواند موجب وخیم‌شدن شرایط ترددی در پایتخت و به تبع آن، افزایش مصرف بنزین، افزایش زمان سفرهای شهری و از همه بدتر،‌ افزایش آلودگی هوا شود.

    از سویی سرهنگ عابدی، جانشین راهور تهران بزرگ اعلام کرد: اگرچه قضاوت درباره افزایش ترافیک تهران طی ۱۶ و ۱۷ مرداد به بررسی بیشتری نیاز دارد اما مشاهدات عینی ما نشان می‌دهد که ترافیک صبحگاهی معابر طی ۲ روز اخیر افزایش یافته است. در این زمینه امروز(۱۸ مهر) قرار است نشست خبری در خصوص رصد ترافیکی ۲هفته نخست مهر ماه و تغییر ساعت شروع به کار ادارات توسط معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران ارائه شود اما خبرهای رسیده به همشهری نشان می‌دهد که طرح شناور‌شدن ساعت ادارات در ۲هفته گذشته کاملا موفق بوده و سردار مهماندار رئیس پلیس راهور هم چندی قبل در گفت‌و‌گو با همشهری آن را طرحی موفق برای کنترل ترافیک مهرماه دانسته بود.

    ۳۰۰ میلیون ساعت در ترافیک

    هر روز حدود ۲۰ میلیون سفر شهری در تهران انجام می‌شود که بر اساس برآوردها، ‌میانگین یک سفر شهری ۵۰ دقیقه است که نیمی از آن در ترافیک هدر می‌رود. بدین ترتیب روزانه ۱۰میلیون ساعت زمان شهروندان تهرانی در ترافیک هدر می‌رود و این عدد در ماه به ۳۰۰ میلیون ساعت می‌رسد؛ عددی که هر دقیقه آن طلاست. برای کنترل تبعات چنین هزینه گزافی راه‌حل‌ اصلی افزایش حمل‌ونقل عمومی دربرابر تک‌سرنشینی است اما برای کنترل تردد خودروهای شخصی نیز باید به موضوع شناور‌شدن ساعت کار ادارات و برنامه‌ریزی سفر شهری در کنار گسترش دولت الکترونیک بیشتر پرداخته شود.

    یک الگوی جهانی

    یکی از راه‌هایی که برای کاهش بار ترافیکی در تهران می‌تواند اجرایی ‌شود، تغییر ساعت آغاز به کار مدارس و ادارات است که به کاهش تراکم اولیه ترافیک در معابر می‌انجامد. بدین ترتیب به جای انباشت خودروها برای یک سفر تحصیلی و یک سفر کاری در یک ساعت، این ترددها در ۲ یا ۳ ساعت گسترده می‌شود. این الگو در بسیاری از کشورهای جهان کارایی خود را ثابت کرده است. در سال‌های ۸۹ و ۹۰ طرح ساعت کار شناور ادارات با نظر دولت در تهران اجرایی شد اما به سرعت به‌علت عدم هماهنگی شکست خورد تا نشان دهد طرح‌های ترافیکی به تجربیات اجرایی و هماهنگی میان‌دستگاهی نیز نیاز دارد؛ موضوعی که در ۲ هفته اخیر به وضوح در همکاری میان پلیس راهور، شهرداری و دولت دیده شد و تمدید آن می‌تواند موجب کاهش ترافیک صبح هر روز تهران شود.



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *