یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۴۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 4820
  • سه ضلع اصلی مثلث شکل گیری شهر هوشمند چیست؟
    سه ضلع اصلی مثلث شکل گیری شهر هوشمند چیست؟

    چرا نخستین نمایشگاه شهر هوشمند بی فروغ برگزار شد

    نخستین تجربه نه چندان خوشایند
    نخستین نمایشگاه بین‌اللملی شهر هوشمند در انتهای سالن و دقیقاً پشت نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری  در مصلای تهران برگزار شد به همین دلیل از دید عموم دور بود. ۶۵ غرفه برای حضور شرکت‌ها و استارتاپ‌های  فعال در هوشمندسازی شهر تهیه شده بود که تنها ۴۵ استارتاپ و شرکت فعال (مانند نرم افزارها و اپلیکیشن‌های پارک خودرو، پارکینگ هوشمند، دوربین‌های هوشمند و…) غرفه‌ها را پر کرده بودند و به نوعی بقیه غرفه خالی بود. از سوی دیگر حداقل در روز دومی که ما در نمایشگاه حضور داشتیم، خبری از بازدیدکننده نبود. شرکت کنندگان در نمایشگاه هم راضی به نظر نمی‌رسیدند.علی رضایی یکی از غرفه‌داران  درخصوص خلوت بودن این  نمایشگاه به «ایران» گفت: به دلیل اینکه این نمایشگاه در جای خوبی جاسازی نشده است، به همین دلیل آنچنان بازدیدکننده‌ای ندارد از طرف دیگر چون اولین دوره از این نمایشگاه در حال برگزاری است باعث شده آنچنان از این نمایشگاه استقبال گرمی صورت نگیرد.
    هومن توکلی دیگر غرفه‌دار در این نمایشگاه نیز دلیل خلوتی این نمایشگاه را این گونه عنوان می‌کند: دو نمایشگاه را در کنار هم برگزار کردند و به نوعی نمایشگاه شهر هوشمند در انتهای سالن و دور از دسترس بود و مراجعه کنندگان با سردرگمی باید از این قسمت بازدید می‌کردند در عین حال به دلیل عدم حضور شرکت‌های مطرح باید گفت این نمایشگاه از اساس رونق چندانی نداشت.
    غلامرضا رضائیان، مدیر اجرایی این نمایشگاه درباره چرایی برگزاری نمایشگاه شهر هوشمند در کنار نمایشگاه بازآفرینی شهری به «ایران» گفت: تاکنون نمایشگاه ویژه و اختصاصی شهر هوشمند در کشور ما برگزار نشده است از آنجایی که شهر هوشمند مفهوم جدیدی در بحث شهری است، به همین دلیل  ما در کنار نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری  این رویداد را برگزار کردیم و از آنجا که  بحث بازآفرینی شهری در کشور مطرح است، باید  بحث هوشمندسازی شهرها نیز مورد توجه ویژه شهرسازان، طراحان، مدیران شهری و… قرار بگیرد.
    رضائیان در ادامه افزود: باید زیرساخت  هوشمندسازی شهر نیز در طرح‌های جدید و بازآفرینی‌ها دیده شود به همین علت در این نمایشگاه که در کنار نمایشگاه بازآفرینی شهری برگزار شد، بجز بازدیدکنندگان که با بحث‌های شهر هوشمند آشنا شدند، مسئولان مدیران بازآفرینی شهری نیز موضوعات شهر هوشمند مانند مدیریت پسماندها، پارکینگ‌های هوشمند و بسیاری از اپلیکیشن‌ها و ابزارهایی را که می‌تواند در هوشمندسازی شهر نقش ایفا کنند از نزدیک لمس کردند.
    وی در ادامه گفت: این اتفاق خوبی است و باعث می‌شود آنها در برنامه‌های خود از زیرساخت‌ها و خدمات مورد نیاز شهر هوشمند غافل نشوند. دیگر نمی‌توان شهری را بازآفرینی کرد اما زیرساخت‌های شهر هوشمند را در آن نادیده گرفت چون آینده به سمت اینترنت اشیا و استفاده از تکنولوژی‌ها می‌رود و ما نباید از این موارد غافل شویم.
    مدیر اجرایی نمایشگاه شهر هوشمند با قبول اینکه بهتر بود دو نمایشگاه مجزا از هم برگزار می‌شد، گفت: این یکی از اشکالاتی بود که به ما وارد است و سعی می‌کنیم در آینده این نوع اشکالات را رفع کنیم ولی هدف اولیه هم‌افزایی هم بود.
    رضائیان درباره کم فروغ بودن نمایشگاه از نظر بازدید کننده و شرکت کننده نیز گفت: روز اول استقبال از بخش نمایشگاه شهر هوشمند  خیلی بالا بود  ولی در روز دوم به دلیل بارندگی تعداد بازدیدکننده کاهش یافت و در مورد  چشمگیر نبودن شرکت کنندگان نیز باید گفت تعداد زیادی از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در این نمایشگاه ثبت نام کرده بودند ولی حضور خود را در هفته آخر نهایی نکردند که فکر می‌کنم دلیل آن شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است.
    هوشمندسازی شهر با کمک استارتاپ‌ها
    شاید برای بسیاری این سؤال مطرح باشد که در اولین دوره نمایشگاه شهر هوشمند  چه محصولات و خدماتی در هوشمند کردن شهرها ارائه شد که در پاسخ باید گفت: حداقل چند استارتاپ فعال در زمینه رزرو پارکینگ حضور دارند. حمید رسولی مدیر یکی از این اپلیکیشن‌ها به «ایران» گفت:  با اپلیکیشنی که روی تلفن همراه افراد نصب می‌شود، افراد می‌توانند از جای خالی پارک ماشین‌ها پیش از ترک خانه مطلع شوند و آن را رزرو کرده و هزینه آن را پرداخت کنند.  از سوی دیگر خانه‌ها و مجتمع‌هایی هم که دارای پارکینگ خالی هستند می‌توانند در این برنامه ثبت نام کرده و با مبلغ مصوب پارکینگ خود را در ساعاتی از روز به رانندگان اجاره دهند به این ترتیب رانندگان دیگر در کوچه و خیابان به دنبال جای پارک نمی‌گردند.
    یکی دیگر از موضوعاتی که در این نمایشگاه به چشم می‌خورد و از معضلات شهرها است، بحث مدیریت پسماند است.  چند شرکت و استارتاپ فعال در این نمایشگاه محصول خود را در زمینه مدیریت پسماند به نمایش گذاشتند. مصطفی خالقی مدیرعامل شرکتی که نرم افزار مدیریت پسماند را تولید و راه‌اندازی کرده است به «ایران» گفت: پسماندهای شهری به صورت از هم گسیخته جمع‌آوری می‌شود و مدیریت یکپارچه‌ای در آن دیده نمی‌شود در همین راستا ما سیستم مدیریت پسماند شهری را راه‌اندازی کردیم. مشتری نرم‌افزار جامع مدیریت پسماند، سازمان‌های پسماند شهرداری‌ها است.  با این سیستم به صورت هوشمند  می‌توان زباله‌های شهری اعم از تر و خشک و نخاله‌های ساختمانی را مدیریت و جمع‌آوری کرد.
    وی افزود: البته شهروندان نیز با نصب اپلیکیشن شهروندی مدیریت پسماند می‌توانند برای جمع‌آوری پسماند  خانگی اعم از خشک و تر و حتی نخاله‌های ساختمانی، پسماند غذاهای رستوران‌ها و…  به شهرداری‌ها درخواست دهند. بعد از ارائه درخواست، شهرداری  برای جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی اقدام می‌کند.
    وی درباره مزایای این کار نیز گفت: این کار باعث می‌شود که محیط شهر از انباشت زباله در خانه و ساختمان‌ها  و کنار جاده‌ها پاک شود، از آنجایی که بیشتر شب‌ها بحث حمل زباله‌ها اتفاق می‌افتد می‌تواند به ترافیک شهری و صرفه‌جویی در زمان کمک کند. با تفکیک زباله تر و خشک امکان بازیافت زباله‌های خشک نیز فراهم می‌شود و مهم‌تر اینکه می‌توان در هوشمندسازی شهر قدم مثبتی برداشت.
    علی موسوی دیگر فعال استارتاپی درخصوص اپ تولید شده خود می‌گوید: شهروندان تهرانی می‌توانند با نصب این اپلیکیشن زباله‌های خشک و تر خود را به مراکزی که تعیین شده ارائه دهند با این کار تفکیک زباله از مبدأ صورت می‌گیرد و شهروندان با ارائه زباله‌های تفکیک شده خود می‌توانند پول، گل و گیاه، کیسه‌های زباله، شارژ سیم کارت و… دریافت کنند.
    استارتاپ دیگری که در این نمایشگاه خودنمایی می‌کرد، باشگاه شهروندان هوشمند از مشهد بود. این باشگاه به دنبال فرهنگ‌سازی و آگاه کردن شهروندان به بحث شهر هوشمند است. سعید نظاره درخصوص این باشگاه گفت: با آموزش و فرهنگسازی است که شهروندان می‌توانند به شهروند هوشمند تبدیل شوند و به نوعی باید گفت یکی از معضلات دولت‌ها این است که شهروندان با پروژه‌ها همکاری نمی‌کنند بنابراین باید از هم اکنون روی رفتار فرهنگی مردم برای  شهر هوشمند کار کرد. آموزش، همگام سازی و فرهنگسازی از برنامه‌های این باشگاه است تا شهروند رفتاری مطابق با شهر هوشمند داشته باشد.
    گفتنی است در این نمایشگاه شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی نیز حضور داشتند که ابزارهای مورد نیاز برای خانه‌های هوشمند را در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته بودند.



    مطلب پیشنهادی

    نخاله‌هایی که دیگر مخرب نیستند

    نخاله‌هایی که دیگر مخرب نیستند

    زیبایی بصری شهر و کاهش آلودگی‌هایی که زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می ‌دهد از دیر باز مورد توجه شهروندان و مدیریت شهری بوده اما موضوع نخاله‌های ساختمانی از آن دست آلودگی‌های محیطی زیستی است که شهرهای روبه توسعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند. در گزارش زیر به بررسی فرآیند بازیافت و چگونگی برخورد با این چالش مخرب پرداخته‌ایم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *