پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 1241
  • کتابخانه

    کتاب فروشی یا کتابخانه مسئله اینست

    چگونه به جای کتابخانه عمومی به مردم کتاب فروشی  و بدتر فروشگاه های فروش  لوازم کادویی قالب می کنند!

    شاید تعجب کنید و این مسئله را زیاد مهم ندانید ، اما داستان  را از برخی فرهنگسراها  شروع می کنم. در خیابان ایران زمین بالا تر از بیماستان بهمن فرهنگسرای ابن سینا واقع شده است، که ساختمان آن در زمینی نه چندان بزرگ توسط  توسط شهرداری ساخته شد. کم کم یک کتاب فروشی داخل ساختمان باز شد و الان چند طبقه اش کرده اند. ممکن است برخی از این اقدام دفاع کنند و آن را یک کار فرهنگی بدانند. اما کتابفروشی به این سبک کاربری صد در صد تجاری دارد.

    ما در این منطقه به طور خاص وبه صورت عام  در سطح شهر با مشکل کمبود کتابخانه روبرو هستیم نه کتاب فروشی!ً کتاب فروشی هم در جای خود لازم است، اما اینکه بخواهیم فضای فرهنگسرا ها را به جای اختصاص به فضای عمومی و کتابخانه به یک فضای صرف تجاری ولو با کاربری کتاب فروشی بدهیم اشتباه است.

    ممکن است عده ای باشند که ادعا کنند استقبال از کتابخانه های عمومی پایین است، اما بنده مخالف این گفته هستم؛ من شاهد بودم در اول خیابان نیاوران در جوار  شهرداری فضایی برای روز نامه خوانی بود و افراد بازنشسته خوب استفاده  می کردند و مورد استقبال بود.  هرچند این فضا تعطیل شد و از بین رفت و دلیل برچیده شدن این فضای عمومی را متوجه نشدم!  متاسفانه شهرداری خود  را مالک میداند و نیاز به پاسخ گویی نمی بیند!!

    در شهری که فرق کتابخانه عمومی با کتاب فروشی را شهرداری مغشوش  کرده نباید انتظار نتیجه دیگری داشت. اگر شورای شهر ما این تفاوت را درک کند اجازه نخواهد داد یک وجب از فضای فرهنگی کتابخانه به فضای تجاری کتاب فروشی بدل شود؛ ولو به بهانه درآمد زایی! در آمد زایی با فروش شهر راه درستی نیست و بد ترین خیانت به شهر و شهروندان است.  از همین نکات  کوچک  باید  شروع کرد و همین نکات کوچک مهم است. کدام یک از کاندیداهای شورای شهر در مورد فضای لازم برای مطالعه در شهر برنامه داشته اند؟ یا طرحی ارائه داده اند؟ ما در شهر نیاز به فضاهایی برای خواندن روزنامه، مجله و کتاب داریم. و باید از مدیریت شهری اینها را طلب کنیم. باید شعاع دسترسی به کتابخانه های عمومی در شهر کمتر شود و دسترسی به این مکان ها آسان تر گردد. حل مسائل شهر از نیازهای کوچک باید آغاز شود.



    مطلب پیشنهادی

     ضرورت آسیب شناسی شوراها در آستانه انتخابات امسال

    الگوی نوین برنامه‌‌‌ریزی شهری

     همزمان با آغاز مقدمات تدوین طرح جامع جدید شهر تهران، رئیس گروه شهرسازی جامعه مهندسان …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *